Vítejte na dnešním webináři pro učitele KA 05 – Moderní způsoby výuky UPOZORNĚNÍ: v tomto prostředí LYNC – v levém dolním rohu - je k dispozici tlačítko,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

Vzděláváme pro budoucnost
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
CLIL Content and Language Integrated Learning
Využití cloudových služeb ve školství
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceUvedení.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
OLE-onlinelearning Studium odkudkoli a kdykoli
Projekt EU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka – základní krok do života CZ 1.07/1.2.33/ Číslo aktivity: 02 ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK.
E-learningové kurzy BC Primary Essentials TKT Essentials Learning Technologies for the Classroom CLIL Essentials.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Pestrý svět učení. Pedagogové vybrali tyto šablony :  Čtenářská a informační gramotnost šablona č I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji.
 Taggmanager.cz je nový způsob komunikace umožňující jednoduché propojení mobilního telefonu se speciálním webovým obsahem vyvíjený pod záštitou ministerstva.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Bezpečnost na internetu! 
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
Bezpečný internet Je důležité vědět, jak si chránit své zdraví i zdraví počítače a správně a bezpečně se u něj chovat.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Ing. František Hůlka lektor webináře pro ICT metodiky
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Využití počítače ve výuce zeměpisu Školení SIPVZ – úroveň S Školitel: Antonín Jalovec.
Vytvořme společně lepší internet.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Bezpečný internet Výpočetní technika.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Bezpečnost na internetu
Projekt METODIKA II Vítejte na dnešní prezentaci.
Evropské jazykové portfolio v praxi
Základní škola, Březinská 1702, Vlašim
VY_32_INOVACE_20_Bezpečnost na internetu Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Úvodní webinář pro ICT metodiky Mentoři: Ing. František Hůlka, Mgr. Miroslav Šucha.
Happy Chickens Bezpečně na internetu.
ZŠ a MŠ Prostějov 4.A třída
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice e-Education Andrea Barešová Account.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
1 Prezentace Přírodopis lehce a zábavně – elektronická učebnice přírodopisu pro ZŠ
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_09_Bezpečný.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
TECHNOLOGIE PODPORUJÍ DIFERENCIACI VÝUKY
E – synergie Seznam se bezpečně!
VIKBA32 Informační vzdělávání
Odborník ve školní praxi
Financování digitálního vzdělávání z OP VVV
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vítejte na dnešním webináři pro učitele KA 05 – Moderní způsoby výuky UPOZORNĚNÍ: v tomto prostředí LYNC – v levém dolním rohu - je k dispozici tlačítko, kterým máme možnost deaktivovat příjem zvuků ze strany posluchače - je důležité toto tlačítko použít, aby nedocházelo ke hluku, který přerušuje samotné povídání lektora! Pokud spouštíte prostředí webináře LYNC na počítači, který nemá zabudovaný mikrofon, je nutné využívat externě připojených sluchátek s mikrofonem. V opačném případě může nastat problém se zvukem. Dále se osvědčilo využít pro spouštění webináře prohlížeč MS Internet Explorer. Těm, kteří již mají k dispozici pro vzdělávání tablety, doporučujeme využívat je během online školení.

Moderní způsoby výuky Ing. Anna Cidlinová Ing. Jaroslav Dvořák Technická podpora: Milan Zbořil tel.:

Moderní způsoby výuky 1.Úvod, intergrace digitálních technologií 2.Dva způsoby využití ICT 3.Výhody a nevýhody použití ICT 4.Co by měl umět každý pedagog 5.Nové trendy výuky 6.Bezpečnost a etika využívání ICT

Úvod Digitální technologie ve výuce jsou žádoucí Žáci by měli dosáhnout alespoň běžné uživatelské úrovně při používání digitálních technologií Současná rozdílná úroveň IT gramotnosti vytváří zábrany v komunikaci

Úvod Vzdělávání má dva cíle:  Žák získá znalosti  Žák získá dovednosti Integrace digitálních techn. do výuky:  Rozvoj dovedností  Vlastní řízení své výuky

Úvod Rozvoj zvláštních dovedností  Obsluha zařízení Co kde a jak mačkat?  Pohyb v digitálním prostředí Jak se chovat při obsluze IT?

Úvod Rozvoj ostatních dovedností: samostatnost kritické myšlení tvořivost komunikace spolupráce vlastní aktivita

Úvod Vlastní řízení výuky Žák si sám organizuje postupy výuky Žák si dokáže nalézt více informací k problému, který řeší Individuální přístup k různým informačním zdrojům vede k efektivnější výuce

Úvod Moderních způsobů výuky je celá řada Používání digitálních technologií je pouze jedním z mnoha prostředků, jak u žáků rozvíjet dovednosti a znalosti.

Co si představit pod pojmem ICT ve školách? Práci s technikou (tablety, počítače, interaktivní tabule a další) Elektronickou komunikaci Výuku pomocí výukových aplikací, online kurzy, virtuální školy a podobně

Dva způsoby použití ICT Žák přijímá hotové poznatky Centrem výuky je „učitel“ Žák sám poznává, poznání vede k cíli jeho práce Centrem výuky je „žák“ X

Dva způsoby využití ICT Žák získává hotové poznatky Prostřednictvím webinářů Prostřednictvím učebnic v digitální formě Prostřednictvím dalších „hotových“ informací (wikipedia.org) a podobně

Dva způsoby využití ICT Žák sám poznává při vytváření vlastního díla, řešení problému Odpadá výkladová část výuky Žákům je zadán úkol který samostatně nebo ve skupinách řeší Žáci si chybějící informace naleznou sami Umožňuje individualizaci výuky, rozvoj komunikačních schopností a také soutěživost mezi žáky či skupinami

Současný trend používání ICT ve výuce se mění výuka frontální např. výuka konstruktivistická se mění žák pasivně přijímá informace žák aktivně tvoří

Skončí kamenné školy? Výhody výuky s pomocí ICT Výhody pro žáky Žák se může učit z domova Žák bude připraven na budoucí navazující virtuální studium (běžné dnes např. v USA nebo v Indii) Zvyšování některých kompetencí žáků (čtenářská gramotnost, matematika, abstraktní myšlení aj.) Snížení nákladů na učebnice, v krajním případě i dopravu do škol apod. Práce se zahraničními materiály

Výhody výuky s pomocí ICT Výhoda pro vyučující: Možnost komunikace s žáky mimo dobu studia Možnost lepšího rozložení pracovní doby Možnost individuálního přístupu k mnoha žákům Možnost zkoušet pomocí online testů

Od jakého věku je vhodné zařadit ICT do výuky? Online kurzy, virtuální školy X Waldorfské školy a podobně (navštěvují je i děti předních pracovníků známých ICT společností) Např. facebook je přístupný až od 13 let Při větším zapojení ICT do škol je třeba více rozvíjet motoriku dětí a provádět kooperační a socializační aktivity

Nevýhody využití ICT ve výuce Žákovo úskalí šíře možností aktivit má vliv na zkrácení pozornosti žáků – jsou rozptylováni – láká je internet při velmi zábavných aktivitách je náročné třídu uklidnit namáhání očí – nehledejte aplikaci, která učí za Vás i zde se může dostavit snížený zájem žáků – příliš náročné/ nudné úkoly, nedokonalé zvládnutí techniky problematické je psaní textu na tabletech

Nevýhody využití ICT ve výuce Nároky na učitele nejen obyčejné přijmutí technologie, ale platí zde inovační proces učitele tablet je vhodné zařadit, když je přínosem oproti běžné výuce vhodné je střídat činnosti, aby žáci udrželi pozornost stanovit jasná pravidla, za kterých je možné např. tablety používat problematika autorských práv časová a odborná náročnost na přípravu

Co by měl umět každý pedagog Obor, který vyučuje Vyučovat Ovládat technické prostředky pro výuku Vzhledem k vývoji technických prostředků je nutné se neustále vzdělávat

Znaky digitálně zdatného učitele Vaši studenti čtou váš blog. Vaše skutečné vzdělávání probíhá online. Budujete si své osobní vzdělávací prostředí.

Převrácená třída Učení na doma, úkoly ve škole Některé aplikace mohou částečně zastoupit učitele i v domácí přípravě

Aplikace iTřída Aplikace iTřída na DUMy.cz umožňuje: Zadávat úkoly na doma i do hodiny Sdílet materiály a podklady pro výuku Zadávat testy Opravovat a vyhodnocovat testy a úkoly Využívat učební materiály

Využívání her Speciální výukové hry mohou užitečně oživit výuku Příklady: Evropa2045, strategická výuková hra Draw a Stickman

Jak využít internet? Při psaní slohovek? –Např.: Generuje obrázky, které žáky mohou inspirovat Pří výuce jazyků nebo ZSV? –Nelezení článku, překlad článku, předání aktualit ostatním...

Využití aplikací Vzdělávací aplikace umožní nahradit některé tradiční výukové postupy v celé řadě předmětů Zeměpis: Umožňují se obrazem dostat na libovolná místa Angličtina: Gramatické testy, poslechy Fyzika: Modely motorů apod.

Nové trendy a formy výuky Aktivní je žák ICT jsou pouze nástrojem Pro inovaci ve vzdělávání je nutná změna metod výuky

Kompetence 21. století kreativita sdílení tvoření kritické myšlení ICT dovednosti objevování spolupráce řešení problémů… Dnešní žáky učíme budoucnost Potřebujeme lidi vynalézavé, aktivní, kreativní, schopné řešit problémy. Přístup pedagogů se neustále přizpůsobuje trendům Mobilní dotyková zařízení Změna způsobu vzdělávání 1.Změní se výuka použitím mobilních dotykových zařízení? 2.Změní se výuka a učení použitím internet či aplikací? 3.Zkusme si vymodelovat výukovou hodinu splňující oba parametry. Aplikace

Konstruktivní vzdělávání Počítače nebo tablety jsou vybaveny –sensory (akcelerometr, gyroskop, světelné čidlo, proximity senzor, digitální kompas, teploměr, GPS,...) –fotoaparát –kameru –mikrofon, reproduktor (y) –přístup na Internet

Konstruktivní vzdělávání Senzory lze využívat zejména při vyučování přírodních věd Zároveň lze vytvářet a upravovat různé záznamy a vystoupení Výsledky práce lze prezentovat sdílením mezi zařízeními nebo pomocí interaktivní tabule, prezentace... Žáci získávají zpětnou vazbu nejen od pedagoga, ale i od žáků

Bezpečnost a etika využívání ICT Zásady pro žáky Pokud narazíš na obrázek, video nebo , který tě šokuje, opusť webovou stránku. Svěř se dospělému, pokud tě stránky uvedou do rozpaků nebo vyděsí. Nedej šanci virům. Neotvírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy. Nevěř každé informaci, kterou na Internetu získáš. Když se s někým nechceš bavit, nebav se.

Bezpečnost a etika využívání ICT Sdílení výsledků Výsledky testů či všeho ostatního, co žáci vytvoří a jsou sdíleny s ostatními uživateli lze snadno kopírovat a šířit Není vhodné šířit známky a hodnocení žáků bez jejich souhlasu

Bezpečnost a etika využívání ICT Materiály, které vytvoří žáci jsou jejich autorským dílem, jehož další použití je možné pouze s jejich souhlasem Je třeba brát ohled na možné budoucí zneužití Existují různé formy kyberšikany

Nevhodné způsoby výuky s ICT Zadání úkolu bez dalšího vedení výuky Videa s postupy bez zpětné odezvy Náhrada pedagoga aplikacemi apod.

Příklady aplikací pro výuku Classroom B – 3D modely

Corint Micro Engines Augmented

Zeměpisná hra Geomaster PlusGeomaster Plus

Psaní všema deseti Typing Fingers

Divy světa: Wonders of the World

Měřič hluku Decibel Meter

Algebra Touch

Geogebra

Back in Time Jedna z největších aplikací Umožňuje se podívat na vývoj vesmíru i lidské společnosti

Přednášky TED Možnost stledovat on-line Některé vhodné pro učitele Často i české titulky klatovsky-10-tedovych-prednasek.htmlhttp:// klatovsky-10-tedovych-prednasek.html Některé vhodné i pro studenty

Děkuji za pozornost Články o využívání ICT při výuce Česká uložiště pro výukové materiály dumy.cz, rvp.cz, domino.cz Kontakt pro případné dotazy: Loučí se s Vámi Jaroslav Dvořák a Anna Cidlinová