MARKETING
Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů
Marketingové nástroje – 4P – marketingový mix Produkt (Product) Cena (Price) Distribuce (Placement) Propagace (Promotion)
Účinnost marketingu Marketingový mix – provázanost nástrojů, vzájemné doplnění Správné nastavení – nutnost průzkumu trhu (konkurenční produkty + potřeby spotřebitelů) Proč kupujete žvýkačky a jakou značku preferujete?
Jak má nastaven marketingový mix firma McDonald‘s?
Konkurence Cenová (výše ceny) Necenová (produkt, distribuce, propagace)
Produkt Výrobek nebo služba Užitná hodnota Vlastnosti a kvalita Obal, vzhled Rozšíření produktu, doplňkové sklužby
Cena Stanovení ceny : Nákladový přístup Marketingový přístup (podle poptávky a cen konkurenčních výrobků)
Cena - nákladová Cena = náklady + zisk + DPH DPH = základní ( většina výrobků a služeb) = snížená ( potraviny, léky, knihy) = osvobozeno od DPH – vzdělávání Stanovení nákladové ceny
Stanovení ceny - úkol Soukromý truhlář vyrábí nábytkové stěny. Přímé náklady na 1 stěnu tvoří Kč materiál Kč mzdové náklady Nepřímé náklady na 1 stěnu tvoří odpisy zařízení dílny Kč a služby dodavatelů 500 Kč Zisková přirážka je 10% ze součtu nákladů DPH z celkové ceny je 20% Jaká bude prodejní cena?
Distribuce Přímý prodej Prodej s pomocí mezičlánků
Cena marketingová Stanoví se: A/ na základě nabídky a poptávky B/ podle konkurence
Propagace Reklama (důvod koupě) Podpora prodeje (motiv koupě- demo verze zdarma apod.) Publicita (PR – Public relations – spolupráce s médii, charitativní akce, sponzoring...)
Moderní marketingové techniky Guerilla marketing ( nápad, kreativita, nečekanost – stávající zákazníci) nižší náklady (malé a střední firmy)= větší konkurenceschopnost Formy – netradiční nosiče, figuranti, viral marketing apod. Př. – nálepky firmy Adidas na dopravních značkách během maratonu v Praze; trvání – dočasné, přesně vybraná cílová skupina, náklady – samolepky + brigádníci na vylepení a úklid
Moderní marketingové techniky Viral marketing šíření komerčního sdělení pomocí ů nebo sítí, webových odkazů (samovolně - vir) musí mít virální důvod – spouštěč= emocionální, sociální nebo skutečná hodnota (Kofola - elektronická pohlednice k Vánocům
Moderní marketingové techniky Buzz marketing ( rozruch, nečekaná událost, lži, drsný humor) Event marketing ( sportovní, kulturní a jiné akce) Webové sociální komunity ( Facebook, diskusní fóra) Doporučení známých ( kontakty firmám)