Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0535 Škola: Soukromá střední.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
Advertisements

Autor: Mgr. Ilona Nováková
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Český humanismus a renezance
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Myslitel, reformátor a kazatel
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.18 Anotace: Prezentace se zaměřuje na středověkou českou literatury a dobu husitskou. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní.
Vývoj českého pravopisu
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Jan Amos Komenský.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Renesance a humanismus v Čechách
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Mistr Jan Hus (14. stol.)  kněz, myslitel, reformátor a kazatel  vyučoval na univerzitě v Praze a dva roky byl jejím rektorem  navrhl reformu pravopisu.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
NázevJan Amos Komenský AnotaceVýklad nové látky AutorMgr. Zuzana Šmerdová Očekávaný výstupŽák zná základní údaje z tohoto období Speciální vzdělávací potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Druh učebního materiálu
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Národní jazyk a jeho útvary
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_02
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
Jan Ámos Komenský.
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Národní jazyk a jeho útvary
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠABLONA III/2 Jan Hus, literatura 8. roč. , Mgr. L
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
Transkript prezentace:

Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední odborná škola Břeclav, s.r.o., Mládežnická 3, Břeclav Předmět: Český jazyk a literaturaRočník: 4. Tematický okruh: Příbuznost jazyků z hlediska vývojeTéma: Významné osobnosti české jazykovědy I Jméno autora: Mgr. Milan ZachodilDatum tvorby: Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_ČJL 1_ ZA_19 Soubor: VYSTUPY/VY_32_inovace_ČJL 1_ZA_19 Anotace: Materiál seznamuje žáky s významnými osobnostmi české jazykovědy od středověku do období baroka.

Významné osobnosti české jazykovědy ve středověku 14. století – Bartoloměj z Chlumce, zvaný Klaret jeden z prvních studentů pražské univerzity kanovník katedrály sv. Víta lékař a učenec, mistr pražské univerzity spisovatel, tvůrce slovníků jako první se pokusil o vytvoření české vědecké terminologie a významně se tak přičinil o vznik spisovné češtiny. Dílo – slovníky: Bohemář Glosář Vokabulář gramatický

Významné osobnosti české jazykovědy ve středověku Jan Hus (asi ) římskokatolický kněz, myslitel a reformátor, který byl za své názory upálen v Kostnici. upravil český pravopis ze spřežkového na diakritický jeho cílem bylo zjednodušení českého pravopisu vše zachytil ve spisu De orthographia bohemica (O pravopise českém)

Významné osobnosti české jazykovědy v období humanismu První třetina 16. století: Beneš Optát, Petr Gzel a Václav Philomates: Grammatika česká v dvojí stránce (nejstarší česká mluvnice)

Významné osobnosti české jazykovědy v období humanismu Druhá polovina 16. století: Jan Blahoslav ( ): rodák z Přerova, biskup Jednoty bratrské, učenec, překladatel (Nový zákon – součást Kralické bible), spisovatel. Gramatika česká – je zaměřena především na sloh (resp. mluvený projev), obsahuje též stati o nářečích a vlastivědné poznatky o Blahoslavově rodišti.

Významné osobnosti české jazykovědy v období humanismu Vavřinec Benedikt z Nudožer ( ): slovenský matematik, pedagog, básník, překladatel žalmů a filolog, který se podílel na rozvoji českého humanismu a sestavil první systematickou mluvnici češtiny. Tato latinsky psaná mluvnice je rozdělena do dvou knih (tvarosloví a syntax).

Významné osobnosti české jazykovědy v období humanismu Daniel Adam z Veleslavína ( ): český nakladatel, spisovatel, tiskař, organizátor literární činnosti a humanista. Vystudoval pražskou univerzitu, později na ní jako mistr přednášel. Zasloužil se o vydání 80 českých děl s výtečnou typografickou úpravou. Výrazně přispěl k rozvoji českého jazyka.

Významné osobnosti české jazykovědy v období baroka Jan Amos Komenský ( ): poslední biskup Jednoty bratrské, pedagog světového významu („učitel národů“), filozof, spisovatel. Zabýval se všeobecnou teorií výchovy (didaktikou), vytvořil speciální metodiku výuky jazyků a sám sepisoval originální učebnice. Poklad jazyka českého – podrobný slovník všech českých slov. Měla být vysvětlena i gramatika. Komenský chtěl zachytit i nespisovná, nářeční a přejatá slova. Materiál sbíral celý život. Slovník se nedochoval, jelikož shořel v Lešně.

Významné osobnosti české jazykovědy v období baroka Václav Jan Rosa (asi ): jazykovědec, básník a právník. Zpočátku se věnoval poezii, ale pak se zaměřil na studium mluvnice. Výsledkem jeho bádání je Čechořečnost, seu Grammatica linguae Bohemicae – latinsky psaná mluvnice češtiny. Podle vžitého schématu latinských mluvnic má čtyři oddíly: pravopis, tvarosloví a kmenosloví, skladbu a teorii básnictví. Čtvrtá část zahrnuje i překlady do češtiny a obsahuje mnoho neologismů (zvučka = samohláska, spoluzvučka = souhláska, položenka = pozice, ozdobilka = básnická figura). Ve stejné době pracoval na slovníku Thesaurus linguae Bohemicae (Poklad jazyka českého). Má 4 svazky, ale nebyl vydán. Tento slovník jazyka českého s významy latinskými a německými byl založen na Komenského slovníku a obsahuje rovněž řadu novotvarů.

Otázky a úkoly 1. Kdo se jako první pokusil o vytvoření české vědecké terminologie? 2. Jakou reformu pravopisu navrhoval mistr Jan Hus? 3. Kdy vychází nejstarší česká mluvnice? 4. Na jakou oblast byla zaměřena Blahoslavova Gramatika česká? 5. Který slovenský rodák se věnoval české mluvnici? 6. Proč nevyšlo Komenského dílo Poklad jazyka českého? Odpovědi: 1.Bartoloměj z Chlumce, zvaný Klaret. 2.Diakritický pravopis místo složitějšího spřežkového. 3.V první třetině 16. století. 4. Především na sloh – mluvený projev. 5. Vavřinec Benedikt z Nudožer. 6. Podklady k němu shořely v polském Lešně.

Použitá literatura a další zdroje M. Čechová a kol.: Český jazyk pro 4. ročník SOŠ. SPN, Praha 2007 Mašková: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Petra Velanová-vyuka.cz, Třebíč 2006 M. Sochrová: Český jazyk v kostce. Fragment, Praha