Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vypařování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkOsmý - tercie Stručný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Termika VY_32_INOVACE_05-50 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Určení měrných skupenských tepel vody
Základy rovnovážné termodynamiky
Změny skupenství látky
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Volně žijící zvířata – rybník, potok
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Měrná tepelná kapacita látky
zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Tání a tuhnutí
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Závislost elektrického odporu
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
FÁZOVÝ DIAGRAM.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Změny skupenství látek
Molekulová fyzika Sytá pára.
Transkript prezentace:

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Vypařování a kapalnění Autor: VY_32_INOVACE_4_2_8 Mgr. Jan Zach

Zm ě ny skupenství Vypa ř ování a kapaln ě ní VY_32_INOVACE_4_2_8 Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.

Vypařování Přeměna kapaliny v páru. Objem kapaliny se v otevřené nádobě časem zmenšuje – vypařování. Probíhá za každé teploty. - Zvětšením obsahu povrchu tělesa. Lze urychlit vypařování dané látky? Jak? - Odstraněním vzniklé páry (odvětrávání). - Zvýšením teploty tělesa. - Snížením okolního tlaku. (experiment nebo video – VY_32_INOVACE_7_2_8).VY_32_INOVACE_7_2_8) Při vypařování těleso přijímá od okolí skupenské teplo vypařování L v. l V … měrné skupenské teplo vypařování. Klesá s rostoucí teplotou kapaliny. Pro vodu l V0 =2,51 MJ.kg -1, l V100 =2,26 MJ.kg -1 (při norm. tlaku). [J.kg -1 ]

Var Při varu se kapalina vypařuje nejen z povrchu, ale i v celém objemu. Zahříváme-li kapalinu, pak při určité teplotě v objemu kapaliny vznikají bubliny páry, které se postupně zvětšují a stoupají k povrchu. t/°C t/s tVtV Teplo Q se spotřebuje na zahřívání kapaliny Teplo Q se spotřebuje na změnu skupenství. Teplo Q se spotřebuje na zahřívání páry var

Teplota varu t V – závislá na vnějším tlaku. S rostoucím tlakem se zvyšuje. (experiment). tlakový hrnec - Papinův hrnec - papiňák Využití v praxi i v domácnosti – Kde? Kapalina přijímá skupenské teplo vypařování, které se spotřebuje na změnu skupenství. Vzniká pára s téže teplotou, jako vroucí kapalina. sterilizace nástrojů Proč má opaření vodní párou horší následky, než opaření vroucí vodou? Molekulový výklad: Dodáním energie mají molekuly dostatek energie, aby se odpoutaly od ostatních a vystoupily nad povrch kapaliny a vytvoří páru. Některé se vracejí zpět. Z kapaliny unikají nejrychlejší molekuly (nejteplejší) => kapalina se ochlazuje. Energie páry dané hmotnosti je vždy větší než energie kapaliny téže hmotnosti a teploty.

Kapalnění Pára odevzdává do okolí skupenské teplo kapalnění (stejné jako vypařování). Opačný děj k vypařování (kondenzace) – pára se mění na kapalinu. Sytá pára Objem kapaliny se zmenšuje a tlak páry stoupá. Na počátku je počet molekul opouštějících kapalinu větší než počet molekul vracejících se. Uvažujeme vypařování v uzavřené nádobě. Po určité době se přechody molekul vyrovnají – tlak a objem kapaliny a páry se nemění – soustava kapalina a její pára se nachází v rovnovážném stavu. Pára, která je v rovnovážném stavu se svou kapalinou se nazývá sytá pára. Tlak syté páry nezávisí při stálé teplotě na objemu páry a s rostoucí teplotou roste.

A… bod křivky syté páry při nejmenší teplotě T A a tlaku p A při kterých existuje kapalina a její sytá pára v rovnovážném stavu. T A =273,16 K (0,01 °C), p A =610 Pa Při teplotě T K … kritická teplota, je hustota kapaliny rovna hustotě páry – zmizí rozhraní mezi kapalinou a sytou párou - látka se stává stejnorodou. K… kritický bod Při vyšší teplotě již neexistuje látka v kapalném skupenství. Proč se kapalina přestává vařit při zvýšení okolního tlaku? Bubliny vznikající při varu stoupají k hladině, zvětšují svůj objem a vystoupí nad povrch (tlak pod i nad hladinou je přibližně stejný!). Zvýšením tlaku však var nastane, až když teplota vzroste tak, že tlak syté páry uvnitř bublin je stejný, jako tlak nad povrchem. Teplota varu kapaliny roste s rostoucím vnějším tlakem nad povrchem. T K = 374,15 °C, p K = 22,13 MPa

Fázový diagram Body křivek jsou body rovnovážného stavu dvou skupenství. A…trojný bod vody – rovnovážný stav soustavy led+voda+sytá pára k p …křivka syté páry T A =273,16 K k s …křivka sublimace k t …křivka tání Přechod z jedné oblasti do druhé protnutím křivek vždy znamená přechod z jednoho skupenství do druhého (viz červené čáry). Obejdeme kritický bod na diagramu zvýšením tlaku a teploty => v průběhu přeměny se rozhraní mezi kapalinou a párou nevytvoří, soustava bude celou dobu homogenní (modrá křivka).

Téma sady: Termika a mechanika II. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Změny skupenství látek Anotace: Jedná se o prezentaci, ve které vysvětlíme děje spojené se změnou skupenství látky a zavedeme veličiny charakterizující tyto přeměny. Materiál vysvětluje základní pojmy a vztahy a vytváří prostor pro samostatné zamyšlení žáků nad tématem a motivuje je k návrhu jednoduchých experimentů pro objasnění zmíněných fyzikálních jevů. Hlavním zdrojem informací je učebnice: FYZIKA pro gymnázia – Molekulová fyzika a termika, RNDr. Karel Bartuška, prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc. Autor:Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Vypařování a kapalnění Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák vysvětlí vztahy mezi fyzikálními veličinami, chápe jevy spojené se změnou skupenství látek, dokáže popsat přechody energie při změně skupenství. Speciální vzděl. potřeby: vakuová vývěva Klíčová slova: vypařování, kapalnění, sytá pára Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Vztahy mezi veličinami se žáci nejprve pokusí odvodit sami v průběhu prezentace, teprve pak je vztah zobrazen.Vložením další stránky lze vytvořit prostor na doplnění zápisu, případně správné odpovědi na otázku.