ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_11_Orfismus TEMA:Historie umění 20. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem se zaměřuje na názorný výklad jednoho z abstraktních uměleckých směrů počátku 20. století – orfismu. Vysvětluje vznik abstrakce a její hlavní trendy, představuje orfismus v jeho návaznosti na kubismus a uvádí hlavní představitele tohoto stylu. Po úvodní části s vysvětlením vzniku orfismu a charakteristice jeho hlavních znaků následuje výklad o jeho hlavních autorech s názornými ukázkami děl. Jako motivační prvek je do prezentace zahrnuta interaktivní část s úkoly pro žáky. Na úvod výkladu o Františku Kupkovi studenti shlédnou krátký dokument o tomto malíři, udělají si poznámky a poté následuje společná diskuse s kontrolními otázkami (viz snímky č. 28, 46 – 47 s metodickými podklady). Následuje výkladová část o Kupkovi s ukázkami děl. Na závěr je možno zařadit (v případě časové rezervy) dokument „Mistrovská díla z českých sbírek – Dvoubarevná fuga“ (odkaz na internetovou stránku s dokumentem je na snímku č. 46). Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 4. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáka. Vzdělávací cíle: 1.seznámit žáky se základními formálními znaky orfismu a dílem hlavních představitelů tohoto směru 2.motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi o kubismu a futurismu 3.doplnit slovní zásobu studentů o nové pojmy z oboru teorie výtvarného umění
abstractus = odtažitý, neosobní (lat.) = nefigurativní, bezpředmětné, nezobrazující umění předchůdci: Leonardo da Vinci, Victor Hugo první abstraktní obraz namaloval roku 1910 Vasilij Kandinskij Průkopníci: Michail Larionov – rayonismus, 1911 v Moskvě Francis Picabia – Kaučuk, 1907 František Kupka – Barevné plány, 1911 Rozdělení: a) geometrická abstrakce – neoplasticismus, orfismus, suprematismus, konstruktivismus b) lyrická abstrakce
Victor Hugo Maják → Victor Hugo – Maják → 1 Octopus ↑ 2
Úvod: někdy také orfický kubismus → vliv kubismu a pointilismu vznikl v letech 1911 – 1912 název vymyslel francouzský básník Guillaume Apollinaire v roce 1912 na výstavě Roberta Delaunaye v Berlíně podle antického hrdiny Orfea, který byl básníkem, pěvcem i hudebníkem a sdružoval v sobě krásu hudby a poezie podstatou je snaha pomocí barevných ploch a linií vyjádřit hudební dojmy = spojení hudby s výtvarným uměním synestezie
Section d'or Skupina – sdružovala malíře odpadlé od kubismu, vědecké zkoumání barev s využitím matematiky francouzsky Zlatý řez název umělecké skupiny vystavující v roce 1912 její program vycházel ze syntetického kubismu a navazoval též na P. Cézanna skupina se zaměřovala především na problematiku kompozice→ vycházela z renesanční estetiky ‒ (zlatý řez, trojúhelníková kompozice) hlavním iniciátorem skupiny byl J. Villon, dalšími členy: R. Delaunay, R. Duchamp-Villon, M. Duchamp, A. Gleizes, J. Gris, F. Léger, F. Picabia
Robert Delaunay (1885 – 1941) považován za zakladatele orfismu vyšel z kubismu, k němuž přidal barvy, světlo a abstrakci = tzv. koloristický kubismus zájem o simultánní kontrast barev dílo: od 1910 cyklus Eiffelových věží - Eiffelova věž v červené od 1912 cyklus Okna (studoval účinky barev a optiky – zářivá barva uzavřena do kruhových ploch podléhá zákonům rytmu a pohybu) cyklus Sluneční kotouče Nekonečný rytmus (1934) 3 4 5
Pohled na Eiffelovu věž, roku 1910 se oženil se Soniou Terkovou → Sonia Delaunay (také významná malířka)
Eiffelova věž, 1911 od 1910 cyklus Eiffelových věží v roce 1911 se Delaunay stal členem uměleckého sdružení Der Blaue Reiter, kam ho přizval V. Kandinskij 7 8
Eiffelova věž v červené,
Město Paříž, 1912 způsob práce analytického kubismu je nejzřetelnější na malbě Město Paříž z let
Tři Grácie,
Rytmus,
Okna,
Simultánní okna,
Simultánní disky,
Simultánní kontrasty – Slunce a měsíc, 1912 studoval účinky barev a optiky – zářivá barva uzavřena do kruhových ploch podléhá zákonům rytmu a pohybu 17
Pocta Bleriotovi,
Vysoká Portugalka,
Rytmus, radost ze života,
Kruhové formy,
Nekonečný rytmus,
Sonia Delaunay (1885 – 1979) francouzská malířka ruského původu od r manželka Roberta Delaunaye pod jeho vlivem opustila naturalistický a figurativní styl malování a začala se věnovat abstrakci představitelka orfismu prvky orfismu uplatňovala i v módním návrhářství, scénografii 23 24
Trh v Minho,
Simultánní barvy,
Víkend – František Kupka Video – ukázka (6´)
František Kupka (1871 – 1957) český malíř a grafik světového významu od 1895 žil v Paříži prošel secesí, symbolismem a roku 1910 se dostal k abstrakci 27. František Kupka, 1928 hudební rytmus vyjadřoval pohybem barevné čáry či dynamickým odstupňováním barev hudební akordy vyjádřil geometrizací forem kniha – „Tvoření ve výtvarném umění“ (vysvětluje své postupy a abstrakci)
Knihomol,
Vlna,
Cesta ticha,
Jezero, klávesy piana,
Autoportrét,
Babylon,
Autoportrét s manželkou,
Velký akt (Plány podle barev),
Gallienovo gusto (Zpěvačka z kabaretu),
Newtonovy kotouče, věnováno I. Newtonovi – jako zakladateli experimentální optiky 37b 37a
Paní Kupková mezi vertikálami,
Děvčátko s míčem,
Amorfa - Dvoubarevná fuga, 1912 Amorfa - Dvoubarevná fuga, Podzimní salon - tento rok bývá také uváděn jako zrod abstraktního malířství
Katedrála
Tvoření,
INTERAKTIVNÍ ČÁST S METODICKÝMI PODKLADY „Víkend – František Kupka“ – 6 min 1.Dokument shlédnout před výkladem o Kupkovi 2.→ diskuse o ukázce, výklad a prezentace díla a) Co víte o rodišti a původu Františka Kupky? b) Kde prožil dětství? c) K jaké profesi se v mládí připravoval a jak jej to ovlivnilo? Řešení: Opočno – neznámý otec (místní farář), Dobruška - sedlářské řemeslo - mistr Šiška – spiritismus 3. Následuje výklad o Kupkovi 4.Po výkladu film o Kupkovi (vhodné v případě časové rezervy) → „Mistrovská díla z českých sbírek“ – „František Kupka – Amorfa, Dvoubarevná fuga“ Otázky k diskusi: a)Jak se jmenují první tři abstraktní obrazy, které byly vystaveny? Amorfa, dvoubarevná fuga Amorfa, teplá chromatika Vertikální plány III b)Jak Kupka chápal termín morfismus? → Byl pro něj synonymem tvoření, tvarové bohatosti přírody i umělecké tvorby. c)Které dvě významné metropole se staly důležitou základnou pro Kupkovu mezinárodní kariéru? 5.Následná diskuse a shrnutí, popřípadě test s kontrolními otázkami
Ukázky videí k tématu: „Víkend“: 6´ ‒ „Mistrovská díla z českých sbírek – Dvoubarevná fuga“ ‒ sbirek-frantisek-kupka-amorfa-dvoubarevna-fuga- dokument-hampas-avihttp://uloz.to/live/xs8EtEx/mistrovska-dila-z-ceskych- sbirek-frantisek-kupka-amorfa-dvoubarevna-fuga- dokument-hampas-avi
Citace: 1.Victor Hugo – Maják: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Victor Hugo – Octopus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 3.R. Delaunay – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: R. Delaunay – foto: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 5.Podpis R. Delaunaye: WMPEARL. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: R. Delaunay – Eifellovy věže: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 8.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 9.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 10.R. Delaunay - Město Paříž: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: parishttp:// paris 11.R. Delaunay – Tři grácie: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: windows-2nd-motif-1st-parthttp:// windows-2nd-motif-1st-part 12.R. Delaunay – Rytmus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
Citace: R. Delaunay – Cyklus Okna: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 14.AUTOR NEUVEDEN. hhttp:// [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: parthttp:// part 16.R. Delaunay –Simultánní disky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: R. Delaunay- Simultánní kontrasty – Slunce a měsíc: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Sun_and_Moon_-_1912.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robert_Delaunay_-_Simultaneous_Contrasts- Sun_and_Moon_-_1912.jpg 18.R. Delaunay- Pocta Bleriotovi: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: R. Delaunay - Vysoká Portugalka: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: portuguese-woman-1916http:// portuguese-woman R. Delaunay - Rytmus, radost ze života: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: R. Delaunay - Kruhové formy: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: formshttp:// forms 22.R. Delaunay – Nekonečný rytmus: MARLEY, Ras. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
Citace: 23.Sonia Delaunay – design: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: illustration-5http:// illustration-5 24.AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: jehanne-of-france-1913http:// jehanne-of-france Sonia Delaunay – Trh v Minho: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: minhohttp:// minho 26.Sonia Delaunay – Simultánní barvy: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: delaunay/simultaneous-colorshttp:// delaunay/simultaneous-colors 27.František Kupka – Foto: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 28.F. Kupka – Knihomol: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 29.F. Kupka – Vlna: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 30.F. Kupka – Cesta ticha: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 31.F. Kupka - Jezero, klávesy piana: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: lake-1905http:// lake F. Kupka – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 33.F. Kupka – Babylon: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 34.F. Kupka –Autoportrét s manželkou: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
Citace: 35.F. Kupka - Velký akt: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 36.F. Kupka - Gallienovo gusto: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: with-a-ball-1908http:// with-a-ball a )F. Kupka - Newtonovy kotouče: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 37.b) F. Kupka - Newtonovy kotouče: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: newton-study-for-fugue-in-two-colorshttp:// newton-study-for-fugue-in-two-colors 38.F. Kupka - Paní Kupková mezi vertikálami: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: kupka/madame-kupka-between-verticalshttp:// kupka/madame-kupka-between-verticals 39.F. Kupka - Děvčátko s míčem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: with-a-ball-1908http:// with-a-ball F. Kupka – Amorfa: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: e_in_Two_Colors),_210_x_200_cm,_Narodni_Galerie,_Prague.jpg e_in_Two_Colors),_210_x_200_cm,_Narodni_Galerie,_Prague.jpg 41.F. Kupka - Katedrála : AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Katedr%C3%A1la_-_Google_Art_Project.jpghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Franti%C5%A1ek_Kupka_- _Katedr%C3%A1la_-_Google_Art_Project.jpg 42.F. Kupka – Tvoření: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
Tento materiál je určen k interaktivní výuce.