Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05C_12_Suprematismus TEMA: Historie umění 20. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem se zaměřuje na názorný výklad dalšího z abstraktních uměleckých směrů počátku 20. století – suprematismu. Přibližuje žákům názorným způsobem tento avantgardní styl v kontextu se soudobou historickou situací v Rusku i vývojem uměleckých trendů této doby z počátku 20. století. Jako motivační prvek je do prezentace zahrnuta interaktivní část s úkoly pro žáky. V úvodu výkladu o suprematismu si studenti prohlédnou několik ukázek děl a pokusí se odvodit na základě vlastní empirické zkušenosti i předcházejících znalostí charakteristické znaky tohoto abstraktního směru (viz snímky č. 11 až 13). Posuzují tvary, barvy, kompozici a srovnávají s jinými díly geometrické abstrakce, se kterými se již měli možnost seznámit. Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 4. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáka. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními formálními znaky suprematismu a dílem hlavního představitele tohoto směru – Kazimíra Maleviče motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi o kubismu, futurismu a orfismu doplnit slovní zásobu studentů o nové pojmy z oboru teorie výtvarného umění

3 z lat. „suprematia“ = převaha, nadvláda *Rusko
SUPREMATISMUS z lat. „suprematia“ = převaha, nadvláda  *Rusko 38

4 Situace v Rusku 1917 – Velká říjnová revoluce
nový režim podporoval moderní avantgardní umění, zakládal umělecké školy v Moskvě či v Petrohradě podpora pro architekty i malíře 1924 zemřel Lenin → 1926 nastoupil Stalin → konec podpory; podle něj má být umění srozumitelné prostému člověku … → socialistický realismus 4. Záběr z filmu Deset dní, které otřásly světem od Sergeje Ejzenštejna (1927) A. Lunačarskij – ministr osvěty

5 Ruský kubofuturismus futurismus se prolíná s kubismem = kubofuturismus
Michail Larionov Natalia Gončarovová světlo vyvolávající dojem 4. prostoru → „paprskismus“ - rayonismus – lučismus → obrazy převedeny do svazků paprsků, reálný motiv je znečitelněn

6 Michail Larionov ( ) 5 6. Autoportrét, 1910

7 Červený rayonismus, 1913 7

8 Natalia Gončarovová (1881 - 1962)
9. N. Gončarovová –Autoportrét, 1907 8. Portrét Gončarovové od Larionova, 1915

9 Cyklista, 1913 10

10 Elektrická lampa, 1913 11

11 CO JE SUPREMATISMUS? Prohlédněte si následující ukázky suprematistických děl a pokuste se odvodit jeho hlavní znaky. Všímejte si námětu, kompozice, barev… 1 2 3

12

13 Odpovězte na otázky: Do jakého stylu byste zařadili tyto ukázky?
S jakými tvary obrazců malíř nejčastěji pracuje? Jaké jsou podle vašeho názoru typické barvy suprematismu? jeden ze směrů geometrické abstrakce čtyřúhelník, kruh, kříž a trojúhelník černá, bílá a červená

14 Kazimír Malevič (1878 – 1935) začínal jako kubista → futurista
12. Fotografie z 30. let začínal jako kubista → futurista snaží se osvobodit umění od břemene předmětů a zaměřit se na duchovno … vítězství ducha nad hmotou Černý čtverec na bílém poli kromě čtverce se staly základními prvky rozmístěnými v ploše úhel, kruh a kříž a čtyřúhelník barvy – černá, bílá a červená

15 narodil se na Ukrajině polským rodičům
roku 1905 začal studovat na Škole malby, sochařství a architektury v Moskvě aby si vydělal na pobyt v Moskvě → pracoval jako technický kreslič na dráze první obrazy maloval v Kursku v plenéru v impresionistickém stylu postupně je ovlivněn impresionismem, symbolismem, neoprimitivismem 13. Dům, v které Malevič žil v Kursku Jeho otec byl zaměstnaný v cukrovaru. V roce 1896 se rodina přestěhovala do Kurska. V té době začal Malevič malovat.

16 Autoportrét, kolem r. 1910 15 14

17 Dívka s květinami, 1903 16

18 Jarní zahrada v květu, 1904 17

19 Březový háj, 1905 18

20 Portrét příbuzné, 1906 19

21 Dřevorubec, 1912 - 1913 r. 1910 → Kárový kluk
20 r → Kárový kluk účast na prvním výstavním projektu skupiny ruských primitivistů a následovníků Paula Cézanna r začíná jeho neoprimitivistické období 1912 → sdružení Oslí ocas založené Gončarovovou a Larionovem

22 Hlava selky, 21

23 Brusič nožů, 1912–1913 22

24 Angličan v Moskvě, 1914 23

25 Kráva a housle, 1913 24 25 Letec, 1914

26 Žena na zastávce tramvaje, 1913
26

27 Černý čtverec na bílém poli, 1915
na poslední futuristické výstavě v Petrohradu 1915 0,10 „Nahá nezarámovaná ikona své doby“ toto dílo vysvětlil jako ztělesnění duchovního momentu - vyloučil z malby vše, čím mohl zaujmout diváka: námět, rukopis, perspektivu i barvu černý čtverec je čisté nic = otevření bodu nula, otevření absolutnu

28 Poslední futuristická výstava 0,10 -Petrohrad 1915
27 pověšen do rohu jako ikona 39 abstraktních obrazů s geometrickou kompozicí

29 Skica k 5. obrazu opery Vítězství nad sluncem, 1913
v roce 1913 napsal spolu s Michailem Matuškinem a Alexejem Kručonychem Futuristický manifest ve Finsku společně složili experimentální operu Vítězství nad sluncem ta měla ještě téhož roku premiéru v Petrohradě na skice se objevuje kombinace čtverců a trojúhelníků – inspirace pro Černý čtverec 28

30 K. Malevič - Ne–předmětový svět (1927 Bauhaus, Dessau)
"Cílem suprematismu bylo očistit umění od předmětného vnímání reality, docílit čistých uměleckých pocitů forem a barev a najít cestu k ‚bezpředmětnému světu." "Když jsem se v roce 1913 ve svém zoufalém pokusu osvobodit umění od balastu objektivity uchýlil k čtvercové formě a vystavil obraz, který se neskládal z ničeho jiného než černého čtverce na bílém poli, kritici i publikum si povzdychli: ‚Vše, co jsme milovali, je nyní ztraceno. Jsme v poušti… Před námi není nic než černý čtverec na bílém pozadí! …" → základní teoretické dílo

31 Černý čtverec, 1915 Vše, co tradiční svět miloval a obdivoval, bylo potlačeno do krajních mezí nulového bodu abstrakce – černý čtverec představoval pocit, bílá plocha nic. 29

32 Program suprematismu 30

33 Suprematismus, 1915 malířství má být nepředmětové
jeho smyslem není zobrazovat jen přírodní formy (hory, řeky, lidi… 31

34 Suprematismus, 18. provedení, 1915
32

35 Suprematismus, 1916 33

36 Supremus 58, 1916 34

37 Suprematismus, 1927 35

38 Žně, 1929 36 Malevič založil suprematismus za první světové války. V roce 1917 se moci v Rusku zmocnili bolševici. Revoluce v umění v prvních letech probíhala paralelně s revolucí politickou. Zhruba od roku 1921, kdy Lenin vyhlásil tzv. Novou ekonomickou politiku (NEP), ale přestal režim ruskou avantgardu a tím i suprematismus podporovat. Malevič musel postupně opustit dvě umělecké školy, kde působil jako pedagog, tisk jeho práce Teorie doplňkových elementů v malířství byl zakázán. V roce 1932 ustanovil Stalin socialistický realismus jako jedinou přípustnou uměleckou formu a suprematismus byl definitivně pohřben. Teprve za perestrojky, v roce 1988, byla Malevičovi v Petrohradě uspořádána retrospektivní V roce 1930 byl malíř dokonce na 14 dní uvězněn a vyslýchán kvůli údajnému šíření podvratných názorů.

39 Sportovci, 37

40 Rudá jízda, 1932 38

41 Dívka s hřebenem ve vlasech, 1933
39

42 Autoportrét, 1933 40

43 KONEC

44 Citace: K. Malevič - Osm obdélníků, 1915: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Suprematismus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Suprematismus s černým trojúhelníkem a černým obdélníkem, 1915: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Záběr z filmu : AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: M. Larionov – Foto: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: M. Larionov – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: M. Larionov – Červený rayonismus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: M. Larionov – Portrét N. Gončarovové: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: N. Gončarovová – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: N. Gončarovová – Cyklista: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: N. Gončarovová – Elektrická lampa: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Fotografie K. Malevič: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Dům v Kursku: RADIOAKTIVE. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

45 Citace: K. Malevič – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Dívka s květinami: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Jarní zahrada v květu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Březový háj: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič - Portrét příbuzné: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Dřevorubec: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Hlava selky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Brusič nožů: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič - Angličan v Moskvě, 1914: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Kráva a housle: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Letec: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

46 Citace: K. Malevič - Žena na zastávce tramvaje: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Fotografie z výstavy 0,10: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič - Skica k 5. obrazu opery Vítězství nad sluncem, 1913: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Černý čtverec: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Suprematismus, 1915: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Suprematismus, 18. provedení: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Suprematismus, 1916: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Suprematismus 58: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: K. Malevič – Suprematismus, 1927: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Žně: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Sportovci: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 8B._ _%D0%93%D0%A0%D0%9C.png?uselang=ru

47 Citace: K. Malevič – Rudá jízda: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Dívka s hřebenem ve vlasech: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: K. Malevič – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Titulní ilustrační obrázek: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

48 Tento materiál je určen k interaktivní výuce.


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google