Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 DATUM.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 DATUM."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 DATUM TVORBY: 12.3.2014

2 Orfismus ‚Krása se možná stane pro lidstvo nepotřebným pocitem a umění bude něčím na půl cestě mezi algebrou a hudbou.‘ – Gustave Flaubert, 1852

3 Anotace Hlavním účelem materiálu je motivace žáka k vlastní výtvarné činnosti na základě inspirace orfismem. Rozvíjí znalosti z dějin umění na základě prožitku a vlastní tvorby. Může sloužit také jako osnova výkladu učitele, případně podklad k tvorbě zápisků žáka. Podporuje mezipředmětové vztahy (výtvarná výchova, český jazyk a literatura). Je primárně určen pro předmět výtvarná výchova v druhém ročníku a sextě.

4 Z historie Orfismus (někdy také orfický kubismus) oficiálně vznikl odštěpením od kubismu v roce 1913 s berlínskou výstavou malíře Roberta Delaunaye Umělci čerpali inspiraci z analogie o metodice linií a barev a vytvářeli tak jakousi polyfonii – harmonie obrazu se odpoutala od umělcova temperamentu a podřídila se zákonům autonomní kompozice podobně jako v hudební skladbě Kladen důraz na rytmus - díla prostoupena hudebností na základě vizuálního dynamismu Na rozdíl od víceméně monochromatického a přísného kubismu onoho období byl orfismus výrazně poetický, barevný a životný.

5 Znaky Jednoduché a výstižné kompozice orfismu působily pohybem a vibrací, vířivým barevným rytmem světla a zvuku v odstupňovaných barvách točících se spirál a kruhů, symfonického výtvarného jazyka v často chromaticky odstupňovaných barvách Každá barva a odstín měly na plátně zvláštní úlohu, která byla včleněna do geometrických forem jako noty do osnovy hudební partitury. Vyvolávala dojem dynamického pohybu postupujícího v čase ve zdánlivé rotaci, jako kdyby se její prstence točily a vyluzovaly na obrazové ploše melodii přehlušující účinek geometricky vymezených segmentů.

6 Orfismus Poprvé takto označen1912 francouzským básníkem Guillaumem Apollinairem ve spojitosti s malbami Roberta Delaunaye připodobnil je k bájnému antickému hrdinovi Orfeovi, básníku, pěvci a hudebníkovi, tedy symbolu či představiteli blízkosti různých druhů umění konkrétní obrysy najdeme v dílech významného českého malíře a grafika Františka Kupky, jednoho ze zakladatelů abstraktního umění jeho blízký vztah k hudbě ho inspiroval k malířské tvorbě a technikám, jejichž pocitové charakteristiky se přibližují hudebním Orfismus lze tedy chápat jako umělecký směr, pokoušející se vyvolat jiným způsobem vjemy, dojmy a pocity identické či příbuzné s uměním jiného typu.

7 Robert Delaunay [delóné] (12. dubna 1886, Paříž - 25. října 1941, Montpellier, Francie) byl francouzský kubistický malíř, představitel abstraktního malířství http://tinyurl.com/q8k3a9g Způsob práce analytického kubismu je nejzřetelnější na malbě Město Paříž z let 1910-1912 (Paříž, Musée d'art moderne). po Salonu nezávislých následovala v letech 1911-1912 účast na prvních dvou výstavách skupiny Der Blaue Reiter v Mnichově, kam ho pozval Vasilij Kandinskij. V této době se Delaunay přiklonil k abstraktnímu malířství, podobně jako Paul Klee. Tato dynamika barev vedla k dílům nazvaným Formes Circulares („Kruhové formy“) a Disques Simultanés („Simultánní terče“).

8 František Kupka http://tinyurl.com/paycshv ( 23. září 1871,Opočno – 24. června 1957,Puteaux, Francie) český malíř a grafik světového významu, jeden ze zakladatelů moderního abstraktního malířství Jeho vztah k hudbě se podílel na vzniku a realizaci dalšího nového výtvarného směru – orfismu Směr přibližující malířství jiným uměním (hudba, poezie). Převážnou část života žil ve Francii. Svým dílem se nesmazatelně zapsal do dějin české i světové výtvarné tvorby.

9 Inspirace pro tebe Připrav si čtvrtku nebo karton Temperové barvy nebo pastely Zajímavou hudební nahrávku Poslouchej hudbu a vytvoř svou hudebně- výtvarnou kompozici Inspiruj se orfismem Můžeš použít následující hudební odkazy: http://www.youtube.com/watch?v=kdtLuyWuPDs Vltavahttp://www.youtube.com/watch?v=kdtLuyWuPDs http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o Tokáta a fuga d mollhttp://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o

10

11

12

13

14

15 Zdroje NEZJIŠTĚNO. Orfismus [online]. [cit. 12.3.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana NEZJIŠTĚNO. Robert Delauny [online]. [cit. 12.3.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Robert_Delaunay NEZJIŠTĚNO. Orfismus [online]. [cit. 12.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=87 NEZJIŠTĚNO. František Kupka [online]. [cit. 16.3.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Kupkahttp://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Kupka Obrazový materiál - archiv autorky – studentské práce – zveřejněno se souhlasem autorů


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 DATUM."

Podobné prezentace


Reklamy Google