1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku
2 Obsah: Otázky. Otázky. Důležitost přítomného okamžiku. – Minulost, budoucnost, přítomnost. Důležitost přítomného okamžiku. – Minulost, budoucnost, přítomnost. Jak žít v přítomnosti. Jak žít v přítomnosti. Žít v souladu s Principy. Žít v souladu s Principy. Co je to životní scénář. Co je to životní scénář. Co se podílí na jeho vzniku – zákazy a příkazy našich rodičů. Co se podílí na jeho vzniku – zákazy a příkazy našich rodičů. Jak zjistit svůj scénář. Jak zjistit svůj scénář. Jak změnit, vylepšit svůj scénář. Jak změnit, vylepšit svůj scénář. Collegiate Association Research for Principle
3 Otázky: 1. Co si myslíte, že znamená žit v přítomném okamžiku? 2. Jak moc času trávíte v přítomnosti? 3. Co to znamená životní scénář a jak si ho utváříme? Collegiate Association Research for Principle
4 Důležitost přítomného okamžiku Žít v minulosti vzpomínky nevědomé (automatické) jednání zvyky zvyky vliv rodičů vliv rodičů výchova výchova vliv okolí, kultury vliv okolí, kultury Collegiate Association Research for Principle
5 Žít v budoucnosti plány představy obavy Collegiate Association Research for Principle
6 Žít v přítomném okamžiku Být tady a teď. Čas je velice vzácný. Důležitost okamžiku. Collegiate Association Research for Principle
7 Jak žít v přítomnosti? Žít v souladu s Principy. Žít v souladu s Principy. Zjistit, co se skrývá v našem podvědomí. Zjistit, co se skrývá v našem podvědomí. Vytvořit si dobrý životní scénář. Vytvořit si dobrý životní scénář. Neustále na sobě pracovat. Neustále na sobě pracovat. Collegiate Association Research for Principle
8 Žít v souladu s Principy: Principy = Univerzálně platné morální a etické principy. Principy = Univerzálně platné morální a etické principy. Jsou to přírodní zákony v lidské dimenzi, které jsou reálné a neměnné. Jsou to přírodní zákony v lidské dimenzi, které jsou reálné a neměnné. To, jestli v ně věříme, není rozhodující. Platí stále, bez ohledu na zvyklosti či kulturu. To, jestli v ně věříme, není rozhodující. Platí stále, bez ohledu na zvyklosti či kulturu. Jsou jako majáky v moři. Buďto se jimi budete řídit nebo narazíte na mělčinu. Jsou jako majáky v moři. Buďto se jimi budete řídit nebo narazíte na mělčinu. Collegiate Association Research for Principle
9 Co se skrývá v našem podvědomí? = životní plány, uložené v našem podvědomí. = životní plány, uložené v našem podvědomí. Ovlivňují každé naše rozhodnutí. Ovlivňují každé naše rozhodnutí. Vznikají většinou ve věku 3 – 5 let, takže jsou často zkreslené. Vznikají většinou ve věku 3 – 5 let, takže jsou často zkreslené. Když se scénář potvrdí, dochází k jeho posílení. Když se scénář potvrdí, dochází k jeho posílení. Pokud zažijeme něco v rozporu se scénářem, podvědomě to ignorujeme. Pokud zažijeme něco v rozporu se scénářem, podvědomě to ignorujeme. Scénář nemusí být jen jeden. V různých situacích mohu používat různé. Scénář nemusí být jen jeden. V různých situacích mohu používat různé. vítězné nevítězné prohrávající Scénáře: Životní scénáře
10 Rozhodující vliv našich rodičů: Princip společného centra a výsledku Princip společného centra a výsledku Collegiate Association Research for Principle muž žena Společné centrum děti
11 Co se podílí na vzniku našeho scénáře: Podvědomé signály – zákazy našich rodičů: 1. Bylo by lepší, kdyby ses nenarodil. 2. Nesmíš být sám sebou. – Rodiče si přejí, aby děti byly jiné – jiné pohlaví, zaměstnání, … pohlaví, zaměstnání, … 1. Potřebuju, abys byl dospělý. - Nejstarší dítě, problémy v manželství, … 2. Nechci abys dospěl. - Poslední dítě, jedináček, … 3. Nesmíš být lepší než já. - Syndrom velkého otce. Collegiate Association Research for Principle
12 6. To nedělej. – Naučená úzkost. 7. To, že se ti něco povedlo, je jen náhoda. 7. To, že se ti něco povedlo, je jen náhoda. 8. To je pod tvojí úroveň. – Např. děti z „lepších rodin“. 9. Straň se osobní blízkosti. – Málo mazlení v dětství. 10. Buď nemocný. – Přehnané pečování při nemoci. 11. Nemysli. - Tomu ty nerozumíš. 12. Nesmíš projevovat emoce. – Chlapi nepláčou, smát nahlas je neslušné, … Collegiate Association Research for Principle
13 Co se podílí na vzniku našeho scénáře: Podvědomé signály - příkazy našich rodičů: Podvědomé signály - příkazy našich rodičů: 1. Musíš být dokonalý. - Všechno, co děláš musí být perfektní. 2. Starej se o druhé. - Nemoc pomáhajících profesí. 3. To musíš vydržet. - Musíš být silný a všechno zvládnout. 4. Snaž se. - Pokusím se. 5. Pospěš si. - Na přemýšlení bude čas později. Collegiate Association Research for Principle
14 Jak zjistit svůj životní scénář? Zjistěte co nejvíc o svém jménu. Zjistěte co nejvíc o svém jménu. Jaké by bylo vaše příjmení, kdyby … Jaké by bylo vaše příjmení, kdyby … Jaký byl váš oblíbený dětský hrdina. Jaký byl váš oblíbený dětský hrdina. Jakých osobností si v současné době nejvíc vážíte? Jakých osobností si v současné době nejvíc vážíte? Jaké byly vaše oblíbené dětské knížky, pohádky, … Jaké byly vaše oblíbené dětské knížky, pohádky, … Jaké filmy nejvíc sledujete, jaké knihy rádi čtete? Jaké filmy nejvíc sledujete, jaké knihy rádi čtete? Jak se chováte v náročných situacích, jaké emoce se u vás nejvíc projevují? Jak se chováte v náročných situacích, jaké emoce se u vás nejvíc projevují? Jaké jsou typické projevy, vlastnosti, zvyky mé matky, otce? Jaké jsou typické projevy, vlastnosti, zvyky mé matky, otce? Jaký byl vztah mých rodičů, než jsem se narodila a když jsem se narodila. Jaký byl vztah mých rodičů, než jsem se narodila a když jsem se narodila. Collegiate Association Research for Principle
15 Neustále na sobě pracovat Jak změnit – vylepšit svůj životní scénář Zajímejte se o Principy. Zajímejte se o Principy. Zjistěte svůj životní scénář a odkud se vzal – buďte zvídaví. Zjistěte svůj životní scénář a odkud se vzal – buďte zvídaví. Rozhodněte se, které body chcete změnit, udělejte si plán a začněte. Rozhodněte se, které body chcete změnit, udělejte si plán a začněte. Buďte důslední a trpěliví – důležitost okamžiku. Buďte důslední a trpěliví – důležitost okamžiku. Najděte si podporu a vhodné prostředí. Najděte si podporu a vhodné prostředí. Nevzdávejte se. Nevzdávejte se. Vše je ve vašich rukou – život je lepší než pohádka. Vše je ve vašich rukou – život je lepší než pohádka.
16 Závěrečné shrnutí: Důležitost přítomného okamžiku. Důležitost přítomného okamžiku. Jak žít v přítomnosti. - žít v souladu s Principy, zjistit co se skrývá v našem Jak žít v přítomnosti. - žít v souladu s Principy, zjistit co se skrývá v našem podvědomí, vytvořit si dobrý ŽS a neustále na sobě pracovat, podvědomí, vytvořit si dobrý ŽS a neustále na sobě pracovat, Co je to životní scénář. Co je to životní scénář. Co se podílí na jeho vzniku – zákazy a příkazy našich rodičů. Co se podílí na jeho vzniku – zákazy a příkazy našich rodičů. Jak zjistit svůj scénář. Jak zjistit svůj scénář. Jak změnit, vylepšit svůj scénář. Jak změnit, vylepšit svůj scénář. Collegiate Association Research for Principle