Islámská právní kultura – trestní právo. Funkce trestního práva  Moralizující a preventivní nástroj.  Snaží se změnit člověka prostřednictvím islámských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právní vzdělání pro celý život reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Advertisements

Kateřina Mašková, 2.A Tresty u mladistvých.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření11.
Zánik trestů a ochranných opatření
10. Právní odpovědnost a její druhy
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Od č in ě ní nemajetkové újmy v p ř ípad ě zásahu do osobnostního práva Problematika náhrady nemajetkové újmy © Vladimír Plecitý, 2013.
Trestní právo Trestné činy proti majetku
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právo na duševní a tělesnou integritu
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Všechno v mém životě souvisí AC Education s.r.o. |
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Vybrané skutkové podstaty trestných činů Ideální demokracie zahrnuje pět nezávislých mocí – výkonnou, zákonodárnou, soudní, výběrovou a dohlížecí.. Sunjatsen.
 TRESTNÝ ČIN – jednání nebezpečné pro společnost, jehož znaky jsou definovány ve zvláštní části trestního zákoníku  přečiny – TČ do 5 let odnětí svobody,
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
ZÁKLADY SOUKROMÉHO PRÁVA
TRESTNÍ PRÁVO I Milana Reichlová.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Moc soudní Pavel Šuranský.
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření27.
TEST 1. Čeho se dopustil Kapitán, když pustil družinu Jezevců nocovat do lesa? 2. Čeho se dopustil Koumák, když kluky zavedl do seníku? 3. Mělo by na celou.
Martina Kochová Lucie Svobodová Lenka Kratochvílová Eva Mašková
Právní odpovědnost.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření23.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Obecně Lucia Madleňáková
Islámská právní kultura – trestní právo
2. Přednáška Lucia Madleňáková
Petra Marušáková Dita Pelantová VSRR, 1.ročník
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu Správní právo trestní Lucia Madleňáková.
Sankční systém trestního práva Přednáška
Základy správního práva trestního
Tresty a ochranná opatření
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Judikatura ESLP III Ochrana lidských práv v Evropě 19. dubna 2005.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
2. Správní trestání a správní delikty
Obecně Mgr. Lucia Rentková
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Právní řád ČR 7.ročník. Proč potřebujeme právo Lidé žijí ve společnosti a vstupují mezi sebou do vzájemných vztahů. Většinou se chováme podle toho, co.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
S YSTÉM PRÁVA Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Květen 2016.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Trest smrti Mgr. Marie Mikulcová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Trestní právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Právo sociálního zabezpečení
Název školy: MŠ a ZŠ,Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Jana Brákorová Název : VY_32_INOVACE_14/10_Protiprávní jednání Téma: Protiprávní jednání.
VY_32_INOVACE_47_Přestupky, trestné činy Využití ICT Identifikátor školy:
Trestní právo Ing.Mgr. Tomáš Klusák. Obsah přednášky O Trestní právo hmotné O Trestní právo procesní O Soudnictví ve věcech mládeže 2.
Vlastnictví Mgr. Michal Oblouk.
Práva a povinnosti mezi manželi
Několik problémů na startu zák. č. 250/2016 Sb.
Správní delikt 2. Přednáška ke Správnímu právu trestnímu
Název projektu: Moderní škola
Když nejsou pravidla, povinnosti a zákony dodržovány.
Název vzdělávacího materiálu
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Správní trestání Bc. Tomáš Marek CŘ Plzeň.
Právo na dobrou správu.
TRESTNÝ ČIN A JEHO DŮSLEDKY.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

Islámská právní kultura – trestní právo

Funkce trestního práva  Moralizující a preventivní nástroj.  Snaží se změnit člověka prostřednictvím islámských ideálů a morálky.  Přiměřeně varuje před pácháním trestných činů a hrozí pachatelům drastickými tresty v pozemském i posmrtném životě.  Předchází zločinu zablokováním cesty k jeho spáchání (například zákazem užívání alkoholu).  Chrání muslimy podporou uzavírání sňatků v nízkém věku a vyžaduje od bohatých, aby přispívali méně majetným.

Základní principy  Islámské trestní právo uplatňuje základní principy moderního trestního práva.  V Koránu lze najít verš, v němž lze vidět princip stíhání ze zákonných důvodů.  Korán 17:15 - „Kdo po cestě správné se ubírá, sám pro sebe tak činí, však kdo bloudí, ten jen proti sobě tak činí. A žádná duše nákladem obtěžkaná neponese břímě jiného a nepotrestali jsme nikoho dříve, než byl námi vyslán posel.“

Zákaz retroaktivity  Pachatel je posuzován podle pravidel, která platila v době spáchání trestného činu  Např. šaría zakázala praktikovat lichvu, ale netrestala ty, kteří se jí dopustili před zveřejněním zákazu.  Zakázala také uzavírat manželství se dvěma sestrami současně, ale netrestala taková manželství, jestliže byla uzavřena před zveřejněním zákazu.  Výjimka ze zákazu retroaktivity – pokud nově vyhlášený zákon přináší obviněnému nějakou výhodu. V těchto případech může být nový zákon aplikován retroaktivně na činy spáchané před jeho vyhlášením.

Princip individuální odpovědnosti  Před vznikem islámu mohla být osoba odpovědnou i za skutek, na kterém se vůbec neúčastnila – rodinné a sociální svazky byly viděny jako dostatečný důvod pro vznik trestní odpovědnosti.  Tato praxe byla přísně odmítnuta v islámské teorii. Šaría je plná ustanovení prohlašujících, že žádná osoba nemůže být činěna trestně odpovědnou, pokud se nezúčastnila páchání trestného činu.  Korán 6:164 - „Každá duše získá jen to, co si vysloužila, a žádná duše hříchy obtížená neponese břímě jiné. A posléze k Pánu svému budete navráceni a On vás zpraví o tom, o čem jste ve sporu byli.“

Presumpce neviny  Každá osoba je považována za nevinnou dokud není prokázána její vina za spáchání trestného činu bez důvodných pochyb; jestliže pochyby existují, obviněná osoba musí být osvobozena.  Mohamed prý řekl: „Vyhněte se odsouzení muslima za trestný čin, pokud můžete a jestliže najdete východisko, pak jej propusťte. Pokud se vládce zmýlí, je lepší, když se zmýlí ve prospěch neviny než ve prospěch viny.“  Presumpce neviny má důležitý význam v tom, že důkazní břemeno leží na straně obžaloby. Bez tohoto principu by toto břemeno leželo na obviněném.  Obžaloba je tak spojena s povinností prokázat své obvinění, jinak musí být zamítnuta.

Trestní odpovědnost – věk  Dítě, které je mladší sedmi let, nemůže být trestně odpovědné za žádných podmínek. Nicméně tyto děti mohou být činěny odpovědnými za civilní delikty (např. náhrada škody).  Věk od sedmi let do dosažení puberty. Puberta je v islámu podmíněna buď věkem nebo jejími znaky, případně obojím. Nezletilec v tomto věku již není zcela trestně neodpovědný. Je mu přiznána částečná trestní odpovědnost za delikty tazir.  Po dosažení puberty již může být každá osoba činěna plně odpovědnou za trestné činy, které spáchala.

Nepříčetnost  Nepříčetný není schopen být trestně odpovědný, neboť jeho nemoc jej zbavuje rozumu a tudíž schopnosti rozlišit dobro a zlo.  Mohamed prý řekl: „Tři skupiny osob nemohou být trestně odpovědné: děti než dosáhnou puberty, nepříčetní dokud se neuzdraví, spící osoby než se probudí.“  Nepříčetnost existuje ve dvou formách: trvalá, která úplně narušuje lidské vnímání, a dočasná, která zasahuje člověka pouze občas.  Trestní odpovědnost je zcela vyloučena v prvním případě. Je vyloučena i u dočasné nepříčetnosti, jestliže byl čin spáchán v době nepříčetnosti.

Intoxikace  Osoba je považována za intoxikovanou, jestliže požila větší množství omamné substance (alkohol, drogy), a ta způsobila, že ztratila kontrolu nad svým jednáním.  Nedobrovolná intoxikace vylučuje trestní odpovědnost za jakýkoli trestný čin, protože konání nebo opomenutí nedobrovolně intoxikované osoby není výsledkem její svobodné vůle ani zdravého úsudku.  Dobrovolná intoxikace je konzumací omamné substance ze své vůle pro vlastní požitek. Muslimští právníci tvrdí, že veškerá konání či opomenutí spáchaná ve stavu dobrovolné intoxikace jsou platná a osoba by měla být plně trestně odpovědnou.

Donucení  Muslimští právníci zastávají názor, že donucení je důvodem zproštění trestní odpovědnosti, jestliže jsou splněny následující podmínky:  Pachatel násilí musí být schopen uskutečnit fyzické násilí nebo pohrůžku - např. donucení není možné ze strany dítěte.  Oběť se musí důvodně domnívat, že její konání či opomenutí je nutné za účelem odvrácení smrti nebo vážné újmy; musí se domnívat, že újma hrozí neprodleně.  Donucení vylučuje trestní odpovědnost i tehdy, jestliže výhrůžka není namířena přímo směrem k oběti, to znamená, že někdo může jednat za účelem odvrácení smrti nebo tělesné újmy třetí osoby.  Poškození majetku nebo jiných práv (např. křivé obvinění) není považováno za donucení.

Krajní nouze  Osoba musí být konfrontována s výběrem mezi dvěma zly bez možnosti úniku.  Krajní nouze nenastává, jestliže obránce má třetí alternativu, která je méně škodlivá než případný trestný čin.  Obránce se musí důvodně domnívat, že škoda, kterou způsobí, zabrání jiné větší škodě. Škoda na lidském zdraví se považuje za větší než škoda na majetku.  Obránce nesmí být iniciátorem donucující síly. Např. jestliže člověk úmyslně vyhodí do vzduchu dům a zraní někoho na útěku, nemůže se hájit krajní nouzí.

Nutná obrana  Podle islámu je každý oprávněn bránit vlastní nebo cizí život, majetek nebo čest.  Muslimští právníci tvrdí, že jestliže je někdo napaden druhou osobou s vražedným záměrem a neexistuje způsob jak odvrátit agresi kromě zabití či zranění agresora, bránící se osobě nebude uložen trest. Stejně se bude postupovat, jestliže někdo brání cizí život.  Obránce může použít pouze takový stupeň síly, který je nutný k odvrácení agrese bez zneužití či excesu.  Jestliže použitá síla je nadměrná, obránce bude trestně odpovědný.  V rozhodném momentu obrany nastala situace, kdy je nemožné se spolehnout na ochranu veřejné autority.

Klasifikace trestných činů  Obecně lze rozdělit trestné činy do tří oblastí:  První zahrnuje trestné činy proti Bohu, resp. náboženství (hadd, hudud),  Druhá oblast má charakter civilních deliktů, po jejichž spáchání vzniká nárok na odškodné nebo odvetu (qisás).  Třetí, zvláštní kategorií, jsou společensky nebezpečná jednání, která jsou trestána na základě světského práva (tazir).

Trestné činy proti Bohu – hadd  Zločiny proti Bohu jsou vymezené přímo Koránem.  Jejich potrestání je Božím nárokem, a proto nelze na základě vůle oběti od jejich stíhání upustit.  Patří sem cizoložství, krádež, organizované lupičství, pomluva, vzpoura, pití alkoholu, odpadnutí od víry.  Zmíněné delikty jsou postihovány tresty, které mají rovněž podklad v Koránu – zahrnují trest smrti, utětí končetiny nebo zbičování.  Náboženský charakter této oblasti se projevuje i v institutu „aktivního pokání“ – pachateli projevujícímu účinnou lítost je např. zmírněn trest.  Dokazování je obtížné, neboť jsou kladeny vysoké nároky na svědky (v otázce počtu i kvality).

Cizoložství  Cizoložství je v islámském právu dobrovolný pohlavní styk s někým jiným než manželem či manželkou bez ohledu na to, zda je pachatel svobodný nebo ne.  Jelikož islámská víra klade zvláštní důraz na ochranu a zachování čisté pokrevní linie v komunitě věřících, páchání cizoložství je přísně odsuzováno. Potomci by nemuseli vědět, kdo je jejich pravým rodičem a rodinné jednotky by se mohly rozpadnout.  Za cizoložství jsou stanoveny tresty podle postavení viníka. Jestliže je ženatý respektive vdaná, má být potrestán smrtí ukamenováním. Jestliže je svobodný, trestem bude sto ran holí.

Krádež  Krádeže se dopustí ten, kdo se zmocní cizího movitého majetku bez souhlasu jeho vlastníka s úmyslem si jej přisvojit.  Závažnost krádeže závisí na hodnotě ukradených věcí a může být také ovlivněna způsobem provedení činu.  Aby se jednalo o krádež, požadují muslimští učenci, aby se odcizený majetek nacházel na soukromém místě a zloděj vniknul na toto místo s cílem jej ukrást.  Ukradená věc musí mít určitou hodnotu, ale právní autority se liší v přesném stanovení této hodnoty.  Trestem za krádež je podle práva šaría useknutí ruky. Aby bylo dostatečně odstrašující pro ostatní, má být vykonáno veřejně.

Organizované lupičství  Organizované lupičství je mnohem závažnější než krádež, protože je spácháno za použití síly. Proto je trest stanovený Koránem obzvláště krutý, aby byl tento zločin vymýcen.  Mezi muslimskými právníky existuje neshoda v tom, zda tresty za tento trestný čin mají být aplikovány rozdílně podle závažnosti jeho spáchání. Někteří říkají, že soudce má právo vybrat odpovídající trest a záleží tedy na jeho uvážení. Další ovšem tvrdí, že tresty jsou odstupňovány podle závažnosti činu bez možnosti soudcova uvážení takto:  Jestliže lupič zabije, bude popraven mečem.  Jestliže ukradne peníze, jeho pravá ruka a levá noha budou useknuty.  Jestliže pouze vystraší přepadené, bude vyhoštěn ze země.  Jestliže zabije a také odcizí majetek, bude ukřižován.

Pomluva  Pomluva je falešným obviněním z cizoložství.  Jestliže někdo obviní ženu, vdanou či svobodnou, z cizoložství bez poskytnutí čtyř svědků, stává se pomlouvačem a bude potrestán osmdesáti ranami holí.  Pomluvou není, jestliže manžel obviní svou manželku z cizoložství bez poskytnutí svědků.

Vzpoura  Vzpoura je definována většinou právníků jako povstání proti legitimnímu vládci za použití síly. Jestliže je vzpoura bezdůvodná, jsou bandity a mají být potrestáni podle Koránu trestem smrti.  Jestliže požadavky povstalců jsou spravedlivé, protože vládce se odchýlil ze správné cesty, je vzbouřencem sám vládce.  Ti, kdo se vzbouřili, nebudou potrestáni, neboť islámské právo dává muslimům právo vzbouřit se proti nespravedlivému a zlému vládci a odstranit jej z úřadu.  Jestliže požadavky vzbouřenců jsou bezdůvodné, měli by muslimové podporovat vládce v jeho boji proti vzpouře.

Konzumace alkoholických nápojů  Jelikož muslimům bylo zakázáno pití vína během modliteb a ty byly uloženy vykonávat pětkrát denně od východu do západu slunce, zákon, který zakazoval požívání alkoholu, byl shledán vhodným.  Tento zákaz zahrnuje všechny typy látek, které způsobují otupění smyslů a vědomí, bez ohledu na to jak se jmenují (také drogy).  Trest za požití alkoholu je stanoven v sunně a je jím výprask holí. Právo ovšem nedefinuje přesný počet ran, který má být aplikován.  Jedna skupina právníků doporučuje osmdesát ran podle praxe druhého chalify Omara. Druhá skupina tvrdí, že je to čtyřicet ran podle praxe prvního a čtvrtého chalify.

Odpadlictví od víry  Odpadlictví od víry znamená zřeknutí se islámské víry po období jejího zachovávání – je zakázáno Koránem.  Všechny texty Koránu zakazující odpadlictví demonstrují záhubu čekající toho, kdo spáchá tento čin, ale žádný z nich nestanoví pozemský trest, který má následovat. Sunna takový trest uvádí – je jím trest smrti.  Obviněný musí spáchat úmyslný a výslovný skutek, pozitivní či negativní, který ukazuje jeho odmítání islámské víry, jako je odmítání existence jednoho Boha, odmítání zásad víry (modlitba, almužna, půst).  Obviněnému je poskytnut určitý čas pro lítost a návrat k islámu před uložením trestu. Jestliže lituje, trest mu nebude uložen.

Efektivita trestů hudud  Tělesné tresty v islámském trestním právu jsou vykonávány během krátké doby a způsobují pachateli dočasnou fyzickou bolest.  Tyto tresty jej mají odradit od páchání dalších zločinů a předcházejí tomu, aby byl ve vězení a po tuto dobu nebyl schopen živit sebe a svou rodinu a také se o ni starat (což vede často k dalším zločinům).  Vězení jsou (kromě toho, že představují pro veřejné rozpočty velkou finanční zátěž) vhodným prostředím pro vyškolení prvně trestaného pachatele ve zkušeného zločince.  Islámské trestní právo vyžaduje, aby byly tresty hudud vykonávány veřejně. Tento postup má realizovat cíl generální prevence.

Tr. činy proti tělesné integritě – qisás  Z hlediska závažnosti představují tyto trestné činy střední skupinu mezi hudud a tazir. Jsou tedy méně závažné než hudud, ale závažnější než tazir.  Trestné činy qisás jsou páchány proti tělesné integritě úmyslně nebo z nedbalosti.  Jsou v moderním trestním právu nazývány „trestné činy proti životu a zdraví“.  Řadí se sem vražda, zabití, úmyslné poškození zdraví či zmrzačení a nedbalostní poškození zdraví či zmrzačení.

Tresty za činy qisás  Trest aplikovatelný za úmyslné činy proti tělesné integritě stanoví Korán.  Korán 5:45 - „A předepsali jsme jim v Tóře: duši za duši, oko za oko, nos za nos, ucho za ucho, zub za zub a za zranění mstu. A kdo místo toho dá almužnu, bude to pro něj vykoupením z hříchů. Ti pak, kdo nesoudí podle toho, co seslal Bůh, ti věru jsou nespravedliví.“  Qisás znamená rovnocenné postižení té osoby, která spáchala trestný čin, tělesnou újmou ze strany oběti nebo její rodiny. Jinými slovy jde o rovnocennou odplatu.  Je třeba zdůraznit, že tresty qisás jsou aplikovatelné pouze na trestné činy proti tělesné integritě.

Dija I.  Qisas je zakotven proto, aby uspokojil obecnou tendenci po mstě ze strany oběti a členů její rodiny a zároveň zabránil excesům při odplatě, které by mohly vyústit ve větší násilí a škody na zdraví.  Dija (krvavé peníze) je peněžitý obnos placený pachatelem nebo jeho rodinou oběti činu nebo její rodině.  V moderní terminologii je to kompenzace placená poškozené osobě (případně její rodině, pokud poškozený nežije) s tím rozdílem, že dija je v islámském právu trestem, zatímco kompenzace je institut civilního práva.  Dija je stanovena zejména u nedbalostních trestných činů proti tělesné integritě. Může být také aplikována v případech úmyslného poškození zdraví, jestliže oběť nebo mstitel se vzdá práva na qisas.

Dija II.  Jestliže pachatel je příliš chudý na to, aby zaplatil, je vyzvána jeho rodina (širší rodinný klan). Tento princip má podněcovat rodinu k tomu, aby vedla své členy k odpovědnému chování.  Aby zakotvil princip rovnosti mezi lidmi před zákonem, prorok Mohamed stanovil jednotnou hodnotu dija pro všechny lidi bez rozdílu společenského postavení – sto kusů dobytka.  Učenci se shodují, že suma dija požadovaná za ženu se rovná polovině sumy za muže.  To je odůvodněno faktem, že podle práva šaría jsou muži ekonomickou základnou společnosti, jsou živiteli rodiny. Mají odpovědnost za ekonomické zabezpečení rodiny.

Trestné činy ostatní – tazir  Kategorie trestných činů tazir je nejméně závažnou v islámském trestním právu.  Legalita těchto trestných činů a trestů za ně je založena na idžmě, která uznává právo muslimského státu kriminalizovat a trestat veškeré nepatřičné chování způsobující fyzické, sociální, politické, finanční nebo morální škody jednotlivci nebo celé společnosti.  Tato kategorie zahrnuje veškeré nepatřičné chování, které nespadá do kategorie hudud či qisas.  Proto také není možné vytvořit vyčerpávající seznam jednání zakládajících trestné činy tazir.

Obsah kategorie tazir  Definice trestných činů je na uvážení státní moci.  Tato diskreční pravomoc však není absolutní, musí být vykonávána v souladu s duchem obecných pravidel práva šaría a veřejným zájmem. Činy kategorie tazir jsou:  Trestné činy příbuzné hudud (drobná krádež, pokus cizoložství, homosexualita, znásilnění).  Jednání zakázaná právem šaría bez určení trestu uložitelného v tomto světě (požití vepřového masa, křivé svědectví, lichva).  Jakékoli jiné jednání, které může způsobit škodu veřejnému zájmu či veřejnému pořádku nebo individuálním právům (porušení dopravních pravidel, podvod, zpronevěra, korupce, hospodářské delikty).

Tresty tazir I.  Trest smrti – udělení tohoto trestu za činy tazir není akceptováno všemi právníky. Někteří připouštějí jeho aplikaci na činy, které závažně poškozují veřejný zájem a také na nenapravitelné recidivisty. Jiní ovšem trvají na tom, že trest smrti má být omezen pouze na delikty hudud a qisas.  Bičování – tento trest je velmi doporučován muslimskými učenci za delikty tazir na základě toho, že je v zájmu jak společnosti tak pachatele. Tento trest je snadno vykonatelný, pachatel může dále vykonávat svou práci a sloužit zájmům své rodiny. Bičování nepůsobí finanční zátěž veřejnému rozpočtu a uchrání prvopachatele od ovlivnění zkušenějšími zločinci ve vězení. Minimální počet ran je tři, maximum se pohybuje od 39 do 75 ran.

Tresty tazir II.  Odnětí svobody – islámští právníci tvrdí, že soudce by se měl uchýlit k tomuto trestu pouze tehdy, když se bičování stane neúčinným při nápravě pachatele.  Pokuta – neexistuje shoda mezi právníky ohledně tohoto trestu. Jedni připouštějí možnost uložit jej jako hlavní trest, jiní jej však považují jen za doplňkový k předešlým hlavním trestům. Pokuta je ukládána jako část majetku pachatele, který připadá státnímu rozpočtu. Její výše je ponechána na uvážení soudce.