Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Klikový hřídel Tematická oblast:Motory – pohyblivé části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:duben 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pohyblivé části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Klikový h ř ídel.
Obrázek 1: Klikový mechanismus
Účel Účelem klikového hřídele je převod přímočarého vratného pohybu pístu na pohyb otáčivý. Většina kroutícího momentu otáčivého pohybu slouží k pohonu automobilu, menší část slouží k pohonu příslušenství.
Obrázek 2: Klikový hřídel
Na klikový hřídel působí tlakové, odstředivé a setrvačné síly. Klikový hřídel je v důsledku těchto sil namáhaný na ohyb, krut a torzní kmity. Hlavní čepy uložení klikového hřídele jsou dále namáhány třením v ložiscích. Namáhání klikového hřídele
Materiál a výroba uhlíková nebo legovaná ocel tvárná litina Klikový hřídel se vyrábí zápustkovým kováním (ocel), nebo odléváním (litina). Čepy klikového hřídele jsou následně cementované, kalené a broušené. Klikový hřídel je staticky a dynamicky vyvážený.
U dvoudobých motorů a velkých motorů se používají klikové hřídele dělené (skládané). Obrázek 3: Dělený klikový hřídel
Hlavní části hlavní čepy (v ose hřídele) ojniční čepy (excentrické) ramena klik protizávaží
Ložiska U nedělených klikových hřídelí se používají dělená kluzná ložiska – pánve. Ty se vyrábí nejčastěji jako třívrstvá: - ocelový nosný plech - nosná vrstva (olovnatý bronz) - niklová mezivrstva - kluzná vrstva. Jedna pánev je uložena v klikové skříni, druhá pomocí víka přišroubovaného ke skříni.
Obrázek 4: Kluzná ložiska
U dělených klikových hřídelí se používají valivá ložiska. Obrázek 5: Valivá ložiska
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X. [3] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. builtengine.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] AUTOR NEUVEDEN. rapid-racer.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: racer.com/resources/crankshaft.jpg?timestamp= [3] AUTOR NEUVEDEN. chungyang.us [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/themes/shopperpress/thumbs/CY-1mm-Stroker-Stuffer- Crankshaft.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. gstatic.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSjQUFUNgujra5wxigLaYnKf aM9xoews5jvJM6Wsf97w5EAbevq
[5] AUTOR NEUVEDEN. shop.1stmx.co.uk [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: kits-for-2-stroke-motocross-bikes-171-p.jpg