V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní společenská hodnota 5. životní perspektiva
vhodná stimulace dítěte, vhodné podněty příjem a zpracování podnětů prostřednictvím smyslů Uveďte konkrétní příklady.
podněty musí mít řád a smysl = základ učení důležité je množství i kvalita podnětů podněty přiměřené věku i schopnostem dítěte Co znamená pojem smysluplný svět pro vás? Jak je tato potřeba uspokojována v období předškolního věku?
citové vztahy důležitá je jejich trvalost a hloubka citový vztah je důležitý také pro proces učení – mít se pro koho učit domov – místo, kde ……. Doplňte vhodná slova.
být uznáván, oceňován, přijímán takový, jaký jsem vědomí vlastního já Co přispívá k naplňování této potřeby?
„otevřená budoucnost“ – žít v čase (od minulosti k budoucnosti) na něco se těšit, k něčemu směřovat, o něco se snažit U jakých dětí je uspokojování, naplňování této potřeby problematické?
Tyto potřeby jsou důležité i při rozhodování Potřeby se mohou narozením a výchovou dítěte naplňovat – ale také omezovat, nemusí být naplněny vůbec nebo jsou naplňovány později mít děti/nemít děti
Přísun podnětů, stimulace + dítě přináší vzruch, nenudíme se, bez dítěte by manželství bylo prázdné - dítě brání stimulaci jinými podněty, člověk je vázán, nemůže si život plně užít, život je monotónní, děti jsou zátěží
Smysluplný svět (učení) + dítě silně ovlivňuje rodiče, umožňuje jejich vnitřní růst, přináší jim nové poznatky a zkušenosti, v prožitcích rodiče zrají k životní moudrosti - dítě brání získávání jiných poznatků a zkušeností, „uvazuje“ člověka u plotny, plenek, domácích úkolů
Životní jistota + děti přijímají – ale i vracejí lásku, jsou k nám vázány citovým poutem, až do stáří budeme mít na koho myslet, budeme mít někoho „svého“, neopustí nás - dětmi jsme vázáni a svázáni, máme strach, že se jim něco stane, že v životě neuspějí, jejich prostřednictvím jsme zranitelní
Vlastní společenská hodnota, identita + mít děti nám dává společenskou hodnotu, ve vztahu k dítěti ztrácíme anonymitu, dítě nás potřebuje a my potřebujeme je - děti brání dosažení významných společenských cílů, bez dětí dokážeme víc, získáme vyšší postavení
Životní perspektiva (otevřená budoucnost) + s dětmi se stále na něco těšíme, něco plánujeme, děti jsou další generací, pokračuje v nich náš biologický vklad - dětmi jsme upoutáni ke každodenním starostem, jsme vězni současnosti, je omezena naše tvůrčí svoboda
Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha, Portál Matějček, Z.: Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha, Karolinum Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999.