Humanistická psychologie třetí proud psychologického myšlení (po psychoanalýze a behaviorismu) 1962 - Společnost pro humanistickou psychologii v USA (Abraham.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychologie – předvědecká fáze I
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Naučit svoji mysl spolupracovat, nikoli bránit výkonu Pochopit hluboké příčiny svých úspěchů a neúspěchů a čerpat z nich Najít efektivní řešení šité na.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchod, trh Základy hospodaření.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Ing. Kateřina Lichtenberková
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Humanistická psychologie
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Dětský klub Malý drak.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Filozofické disciplíny
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
Co je kognitivní psychologie?
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Rozlišování obrazných znaků a symbolů, grafické vyjadřování
Vztah k životnímu prostředí
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Základní psychologické směry
Když vás potká vyhoření
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Humanistická psychologie třetí proud psychologického myšlení (po psychoanalýze a behaviorismu) Společnost pro humanistickou psychologii v USA (Abraham Maslow) nechtějí být psychology považujícími člověka za velkou, bílou krysu, pomalý počítač nebo uzlíček pudů důraz na jedinečnost, kapacitu potencialitu, aktivitu k rozvoji osobnosti

Humanistická psychologie základem: existencialismus (čl. si tvoří svou víru), fenomenologie (vztah dějů navenek s myslí) a gestalt psychologie (možnost volby) hlavní cíl – ne léčit nemoci, ale pomáhat normálním lidem udržovat a rozvíjet své psychické zdraví zaměřena více terapeuticky, poradensky a výchovně Představitelé: Rogers, Maslow, Frankl, May

C. R. Rogers (1902 – 1987) Člověk jako neustále vyvíjející se proces

C. R. Rogers čl. se vyvíjí dle obrazu sebe sama (self-image), vnímá své ideální a reálné já důraz na individualitu a svobodu svázanou s normami terapeut – základní vztahová nabídka: autenticita, akceptace, empatie

Trénink empatie

Jak naslouchat vstřícně ? Nemluvte, aniž byste požádali o dovolení. Poslouchejte soustředěně a aktivně Poskytujte zpětnou vazbu. Používejte otevřené otázky. Neřešte problém. Klient si jej vyřeší sám. Poskytujte podporu. Akceptujte pocity druhého. „Naslouchejte pocitům.“ Vyvarujte se komunikačních bloků.

Přehled komunikačních bloků odmítání pocitů filozofování rady vyptávání obhajování druhých utěšování a litování „psychologická analýza“ zesměšnění a sarkasmus

Rozhovor orientovaného na žáka (klienta) Znepokojivý výrok klienta: (doplňte) ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… První nápad (často brzdící reakce učitele): Naladění na prožitky žáka: Podpůrná reakce učitele:

Abraham Maslow (1908 – 1970) duševní choroby pochopíme za předpokladu, že pochopíme duševní zdraví hierarchizace lidských potřeb studium seberealizovaných jedinců

A. Maslow – pyramida potřeb Potřeby D (deficitní) - nedostatkové B (being) – růstové Láska D (deficitní) – z potřeby něčeho, co nám chybí (sebeúcta, sex, obava ze samoty) B (jsoucí) – navzdory nedokonalosti druhého; stimuluje vývoj

Potřeba seberealizace „Čím člověk může být, tím také musí být. Musí být věrný své přirozenosti… Na této úrovni jsou rozdíly mezi jednotlivci největší.“ A.Maslow "A dokud se nestaneš tím, čím po smrti můžeš se stát, budeš v nostalgii žít a nocí putovat." Goethe - z básně Posvátná touha

Vlastnosti seberealizujících se lidí vítají fakta a skutečnosti místo aby se jim vyhýbali jsou spontánní jejich motivace vyrůstá z jejich potřeby růstu a uskutečnění svého potenciálu nejsou konformní, ale ani nekonformní jsou tvořiví a originální cítí blízkost k druhým lidem a váží si života prožívají hluboké lidské vztahy mají potřebu samoty jsou otevřeni hlubokým mystickým zážitkům neobávají se neznáma

Výzkumy seberealizace dnes průměrný čl. vyhovuje svých potřebám: 85% fyz., 70% jistoty, 50% lásky, 40% sebeúcty, 10% seberealizace největší pociťované deficity: v sociální rovině - v potřebě lásky a sounáležitosti (37%), v pocitu uznání a ocenění (25%) a v uspokojení růstových potřeb (21%)

Zhodnocení přínosu obrat k pozitivnímu, k individualitě, k lidskému potenciálu a svobodě volby víra v přirozenou dobrotu člověka Kritika humanistických přístupů přecenění lidské svobody, nevědeckost (introspekce), výhrady k platnosti pyramidy potřeb zaměření na ambiciózní muže západního světa (Gilliganová, Plháková)

Tvarová psychologie (gestalt ps.)

Gestalt psychologie představitelé: W. Köhler, M. Wertheimer, K. Koffka vystupuje proti elementové psychologii elementy – výsledkem umělé abstrakce a konstrukce vše živé směřuje k tvarům, celkům, formám a touto tendencí se řídí i lidské vnímání, myšlení a vůle

„Celek je víc než suma částí a celky nelze vždy vykládat z částí. “ Köhler - pokusy na šimpanzích v uzavřené místnosti

Učení vhledem

Gestalty ve vnímání - Gestalt zákony Zákon blízkosti - podobné objekty jako skupiny nebo série Zákon podobnosti - smíšené skupiny podobných a odlišných objektů vidíme po skupinách Zákon pokračování/směru - v obrazcích hledáme čáry s nepřerušeným pokračováním Zákon výstižnosti (Prägnanz) - tendence vidět nejjednodušší tvar Zákon dobrého tvaru - tendence doplňovat obrazce Vnímání figury a pozadí - schopnost mysli zaměřit pozornost na smysluplný tvar a ignorovat zbytek Konstantnost velikosti - schopnost vnímání perspektivy

Důsledky? neustále se rozhodujeme, co je pro nás důležité a co ne tato diferenciace (vydělování z celku) nám dává svobodu volby své chování můžeme reflektovat a rozhodnout se je změnit život je neustálá improvizace

Kognitivní psychologie jeden z nejvýznamnějších směrů v současné psychologii vznikl v 60. letech v Americe zakladatelem: Ulric Neisser další představitelé: N. Wiener, A. M. Turing, L. von Bertalanffy, N. Chomsky, J. Piaget zdůrazňuje důležitost poznávacích procesů v psychice a zaměřuje se na jejich zkoumání poznávací (kognitivní) procesy – podstatou učení a intelektového vývoje

Kognitivní procesy lidské poznávání přirovnává k počítači (umělá inteligence) navazuje na neobehaviorismus, teorii verbálního učení, teorii informace a lingvistiku

Kognitivisté – vědecké příspěvky E. C. Tolman – kognitivní mapy jako individuální, vnitřní (mentální) reprezentace vnější skutečnosti J. Kagan – teorie kognitivních stylů (reflexivní- impulsivní, zarovnávající-rozostřující, globální- analytický) H. A. Simon – problematika umělé inteligence N. A. Chomsky – genetika vývoje řeči (univerzální gramatická šablona) J. S. Bruner – teorie učení se ve spirále

Kognitivisté – vědecké příspěvky II R. L. Oxfordová – 6 základních učebních strategií (kognitivní, metakognitivní, paměťové, kompenzační, sociální a afektivní) konstruktivistická didaktika – kritika transmisivní výuky, důraz na aktivní roli subjektu a dynamický charakter poznávání

Kognitivní mapy - příklady

Kognitivní psychologie v klinické praxi KBT – kognitivně-behaviorální terapie řešení problémů spočívá ve změně myšlení klientů, která je předpokladem pro změnu jejich chování a jednání nácvik dovedností, postupné vystavování se obávaným podnětům (systematická desenzibilizace)

Postupná desenzibilizace I

Postupná desenzibilizace II

Postupná desenzibilizace III

Postupná desenzibilizace IV

Kognitivní psychologie -hodnocení kog. psychologie přinesla řadu poznatků o lidském vnímání, myšlení, pamatování si a učení podceňuje význam rozvoje emoční a volní složky psychiky jedince