Práce z předmětu Telematika: Subjektivní metody měření zátěže, dotazník o mikrospánku – dotazování a vyhodnocení Monika Macháčková Markéta Vavrová 11.5.2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Advertisements

Efekt léků na řízení motorových vozidel Lipavská Markéta Řeháková Tereza Štěpánek Ladislav.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Využívání cyklostezek cyklisty Dopravně inženýrská kancelář, s.r.o. Katedra silničních staveb, Stavební fakulta ČVUT Praha Zbyněk Sperat.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
STUDIE A ANALÝZA ŽIVOTNÍHO STYLU A ZDRAVÍ MLÁDEŽE V KRAJI VYSOČINA MUDr. Stanislav Wasserbauer Zdravá vysočina, o.s. a Státní zdravotní ústav ve spolupráci.
DOPRAVNÍ VÝCHOVA CESTUJEME V AUTOMOBILU AUTOSEDAČKA BEZPEČNOSTNÍ PÁSY CESTUJEME V DOPRAVNÍCH PROSTŘEDCÍCH CESTUJEME V AUTOMOBILU AUTOSEDAČKA BEZPEČNOSTNÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_18_20_špatný spánek.
Karolína Konečná 8.třída
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Základy automatického řízení 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hradec Králové, 17. září 2014.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rozhodování 1.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_18_12_Zdravý životní styl
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Vývojová psychologie Prenatální období.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
BRUSNICKÝ, DEJVICKÝ A BUBENEČSKÝ TUNEL ROK ZKUŠEBNÍHO PROVOZU Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy.
Psychologie test.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
VY_32_ INOVACE_ 20_ PŘÍRODOVĚDA 5
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. fáze výcviku řidičů.
Návykové látky Alkohol
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Když vás potká vyhoření
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Každý den jsme trochu starší…
Terénní krizová služba
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Práce z předmětu Telematika: Subjektivní metody měření zátěže, dotazník o mikrospánku – dotazování a vyhodnocení Monika Macháčková Markéta Vavrová

Co se dozvíte Mikrospánek – proč se jím zabývat Kdo je ohrožen? Příčiny mikrospánku Projevy a jak se měří Jak mu předcházet a způsoby udržování bdělosti Výsledky našeho průzkumu

Mikrospánek - proč se jím zabývat Lidský faktor způsobí více než 50% nehod v provozu na silnicích. Z toho podle odhadů působí: – přirozené poklesy pozornosti řidičů za volantem asi 50% všech nehod na silnicích, – vlivy alkoholu a jiných drog na řidiče působí asi 25%, – a vlivy netolerantního až agresivního chování řidičů asi 25%.

Mikrospánek - proč se jím zabývat V r byla únava příčinou 815 nehod. počet nehodcelkemnevěnování se řízení vozidlanedání přednosti jízdy Statistiky USA: – 5% motoristů již za volantem někdy usnulo a havarovalo, – 23% přiznává, že za volantem usnuli, ale stačili se včas probudit. Únava a ospalost při jízdě způsobuje v USA více než havárií ročně, což má za následek zranění a úmrtí.

Kdo je ohrožen mikrospánkem? Každý řidič může podlehnout únavě a ospalosti a může dojít k mikrospánku. Riziko mikrospánku je v rámci populace rozloženo nerovnoměrně. Nejrizikovější doby jsou v průběhu noci a v pozdním odpoledni. V rámci výzkumu se zjistilo, že nejrizikovějšími skupinami jsou: – mladí lidé, především muži do 26 let, – lidé s delší pracovní dobou, nočními provozy, – lidé s neléčenými poruchami spánku, – lidé pracující více jak 60 hodin týdně, – profesionální řidiči, – obchodní zástupci – kteří tráví mnoho času na cestách.

Příčiny mikrospánku nedostatečný odpočinek před jízdou monotónní klidná jízda (hlavně dálnice -> stále stejné vzruchy, mozek vyhodnotí jako klidový stav a sníží aktivitu) stres užívání léků neléčené poruchy spánku od 18. hodiny začíná aktivita postupně klesat a kolem 2. hodiny ranní dochází k radikálnímu poklesu aktivity – vyspáním před cestou únavu pouze o chvíli odsunete, ale nezměníte tím Váš biorytmus únava má spíše exponenciální průběh -> riziko mikrospánku je dvakrát větší po 13ti hodinách jízdy, než po 10ti v kabině udržujte spíše nižší teplotu, ovšem únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia kofeinové a jiné podpůrné prostředky neodstraní únavu, pouze krátkodobě povzbudí organismus – v kombinaci s monotónní činností a velkou únavou mohou mít i tlumivý účinek (30-60 minut povzbuzení, poté ještě větší útlum)

- neostré kontury - pozdní reakce na protijedoucí vozidla (opožděné přepnutí dálkových světel )

- snížená orientace v jízdním pruhu - problémy se zpracováním informací - pocit úzkosti

Projevy mikrospánku Trvá 3 až 15 sekund, pak člověk buď procitne nebo usne zcela. Provází ho: – 1. povolování kosterního svalstva, asymetrické, – 2. úlek, →obojí vede ke strhnutí řízení.

Jak se měří projevy mikrospánku? Přímé indikátory: – reakční čas, pravděpodobnost správné reakce a vnímané vizuální pole. Nepřímé indikátory: – monitoring aktivity mozku (EEG), měření pohybů očí (elektrookulogram - EOG), změny kožní galvanické vodivosti, měření svalové aktivity (elektromyogram - EMG), dechová aktivita a jiné.

Jak předcházet mikrospánku Spolehlivé metody pro detekci zatím nejsou a proto: – při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min přestávku, – pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední, – nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu, – studie prokazují zvýšení proudění krve do mozku při žvýkání o 25 až 40 procent.

Prevence – udržování bdělosti rozpoznání nechtěného vybočení automobilu z jízdního pruhu a varování řidiče (Audi Lane Assist, Honda LKAS, Citroen AFIL, …) speciální bílá středová a krajová čára hlídač mikrospánku ?

Dotazník o mikrospánku Výzkum se uskutečnil na jaře Zúčastnilo se 64 respondentů, kteří jsou aktivními řidiči automobilu.

Respondenti dotazníku

Řidičské schopnosti dotázaných Naprostá většina respondentů absolvovala autoškolu krátce po dosažení 18 let věku a jsou aktivními řidiči většinou tak dlouho, jak dlouho mají řidičské oprávnění. 2/3 popisují svůj styl jízdy jako klidný

Frekvence řízení dotázaných

Jízdní výkony respondentů 73% dotázaných jezdí dlouhé trasy, přičemž 44% se s někým střídá v řízení.

Nehodovost respondentů

5% dotázaných je řidičem z povolání. U 14% je řízení alespoň z poloviny náplní práce. Jak často jezdíte v noci?

Dotázaní uvedli, že jsou schopni ujet (s malými přestávkami) 200 až 2000 km, nejčastěji uváděli km. S malými přestávkami jsou schopni řídit 2 – 27 hodin „v kuse“, nejčastěji okolo 8 hodin. Většina dotázaných dělá při řízení přestávku po 2 hodinách cesty, extrémem je 7 hodin.

Jak se podle Vás projeví mikrospánek? Příklady názorů dotázaných: „ztráta soustředěnosti, propadání se, nepamatuji se na posledních pár chvil“, „když si myslím, že jsem vzhůru, ale přitom chvilkově nevnímám nebo spím“, „krátkodobá ztráta vědomí“, „ztráta koncentrace, nevzpomenu si na předešlý okamžik jízdy“, „vždy je to průser, myšlenky jinde, což může vést až k usnutí“, „strnulostí, mhouřícími oči“, „člověk se náhle za volantem lekne probuzením“, „na chvíli přestanete vnímat podněty“, „leknutím z běžných změn provozu, zatáčka na konci roviny, protijedoucí auto“, „nepamatuji si, kde jsem jela, nebo se mi zdá, že něco běží přes cestu“, „krátkou ztrátou vědomí, cca 1-3 vteřiny“, „krátkodobá ztráta pozornosti - člověk je zahleděn, aniž by byl schopen nějak reagovat“, „náhlým usnutím na malou chvíli (2-3 sekundy), následuje probuzení a úlek.“, „pálení očí, nepozornost při řízení, časté mrkání, klimbání“, „otupělost“, „postupným rozostřováním vidění,otupělostí až opravdu výpadkem....“, „tunelové vidění, extrémně pomalé reakce, úplný výpadek vnímání na několik vteřin“.

Respondenti a mikrospánek

Respondenti a spánek 59 % respondentů občas spí během dne. 63 % dotázaných spí 6-8 hodin. 30 % dotázaných chodí spát mezi 22. a 23. hodinou, 39% mezi 23. hodinou a půlnocí. 33 % usíná náhle během dne (u televize). 23 % přiznává, že trpí chrápáním.

Faktory ovlivňující únavu 28 % dotázaných unavuje řízení za šera. 13 % uvedlo, že berou sezónně léky, které mohou snížit pozornost. Zbylých 87 % takové léky neužívá.

Respondenti a stimulující nápoje 58 % dotázaných uvedlo, že pije colu, 45% pije energy drinky, 81 % pije zelený nebo černý čaj.

Respondenti a mikrospánek 46 dotázaných zažilo mikrospánek za volantem.

Otázky pro ty, co zažili mikrospánek U 41 % dotázaných se objevil mikrospánek po probdělé noci. U 24 % dotázaných při dlouhé jízdě s přestávkami. U 33 % se mikrospánek objevil po velkém fyzickém vyčerpání. Na 30 % dotázaných přišel mikrospánek v brzkých ranních hodinách.

Dálnice versus obec – kde nejčastěji dochází k mikrospánku?

Projevy mikrospánku

Vliv spolujezdce na mikrospánek U 65 % dotázaných (kteří zažili mikrospánek) k němu nejméně jednou došlo, když jeli sami. 57 % respondentů uvádí mikrospánek ve chvíli, kdy jeli se spolujezdcem na předním sedadle, 44 % zažilo alespoň jeden mikrospánek, když vezli minimálně jednu osobu vzadu.  Vliv spolujezdce není velký, musel by více „bavit“ řidiče, aby udržoval jeho pozornost.

Vliv počasí na mikrospánek

Výskyt mikrospánku Po kolika hodinách jízdy se mikrospánek projevil – četnost Po kolika hodinách beze spánku se mikrospánek objevil – četnost Dotázaní uvedli, že se u nich mikrospánek objevil v různé denní doby, často však v noci nebo brzy ráno

Probuzení z mikrospánku a následky 3 respondenti způsobili nehodu z důvodu mikrospánku, všechny se obešly bez zranění

Závěr Mikrospánek za volantem je častou příčinou dopravních nehod, v žádném případě by neměl být podceňován. Velmi často mu předchází únava, je tedy možné ho předpokládat a účinně mu předcházet. Nejúčinnější prevencí je neřídit, pokud se člověk cítí unavený.

Použité zdroje Novák, Mirko: Neuroinformatic Databases and Mining of Knowledge of them (Third book on Micro-Sleeps), Praha Novák, Mirko: Neurodynamic and Neuroinformatics Studies (Second book on Micro-Sleeps), Praha Novák, Mirko; Faber, Josef; Votruba, Zdeněk: Problems of Reliability in Interactions between Human Subjects and Artificial Systems, Praha Novák, Mirko; Bouchner, Petr; Faber, Josef; a kol. Senioři za volantem. Praha: Fakulta dopravní ČVUT, matousek.pdf /automoto.asp?c=A090624_171934_automoto_hig

Děkujeme za pozornost!