„286“ (Tolik miliard proteklo českým zdravotnictvím v r. 2009)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Ekonomika nemocnic Jihomoravského kraje ve vztahu k poskytované péči Analytická studie Nemocnice ve statistických údajích, které zpracovaly krajské.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Aktuální krize zdravotnictví
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Financování regionálního školství
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
K 96. schůzi RHSD ČR pracovní skupina MATERIÁL AČMN.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Analýza hospodářského výsledku
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
Hospodaření obcí v roce 2016
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Ministerstva zdravotnictví ČR
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
CENTRALIZACE ZDRAVOTNÍ PÉČE - - NEVYHNUTELNÝ TREND?
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

„286“ (Tolik miliard proteklo českým zdravotnictvím v r. 2009)

Kudy přitékají a odtékají PENÍZE v českém zdravotnictví Petr Fiala AČMN Sjezd ČLK, Praha

Hlavní témata 1. Analýza makroekonomických dat 2. Kritická místa výdajů a) léky b) nemocnice – struktura nákladů, efektivita, srovnání s Rakouskem, možnosti úspor 3. Současná krize a možná východiska

Zdroje 1. ÚZIS Praha 2. Statistická ročenka ČR 3. WHO – HiT Austria (Hofmarcher, Pfeiffer) 4. MZ ČR 5. Analýzy nemocnic ČR (AN, AČMN) 6. Studie IZPE 7. Materiály analytické komise 8. Legislativní normy ČR 9. Zahraniční prameny - konference, ročenky, ústní sdělení atd.

I. Analýza makroekonomických dat

Přehled příjmů ve zdravotnictví 2009 PoložkaCelkemV % Odvody zaměstnanců (4,5%), zaměstnavatelů (9%), OSVČ do systému veřejného zdrav. pojištění x) 160,1 mld.57,9% Odvody za státní pojištěnce – děti, důchodce, vojáky, vězně atp. 48,7 mld.17,6% Dotace ministerstva zdravotnictví, krajů, měst a obcí, ostatních ministerstev atp. 21,1 mld.7,6% Soukromé platby („spoluúčast“ za léky, „regulační“ poplatky, přímé platby atp.) 46,9 mld.16,9% Celkem276,8 mld.100% Pozn.: Rozdíl mezi příjmy a výdaji (286,6 mld.) kryt rezervami ZP. Z dvojího zdanění („zdravotní daně“) jde do SR navíc 24 mld. a je použito mimo zdravotnictví.

Vývoj příjmů systému v r ObdobíVšechny ZPPlatba státuCelkemKumulativně % ku 2009 Leden11,674,3716,04 95,25 Únor13,674,4218,0934,1398,97 Březen12,564,4316,9951,1298,24 Duben13,554,4518,0069,1298,28 Květen12,314,4216,7385,8599,82 Červen14,404,4118,81104,66100,25 Červenec13,004,3817,39122,0499,86 Srpen12,844,3817,22139,26100,63 Září14,644,3518,99158,25101,42 Říjen11,044,3615,40173,65100,74 Výběr pojistného je i letos plynulý, nedochází k žádným výpadkům.

Výdaje ČR na zdravotnictví a podíl na HDP Vývoj výdajů na zdravotnictví (v mld. Kč) Rok Výdaje % HDP 7,6 7,3 7,2 6,9 6,7 7,0 7,9 1. Značný růst výdajů 2008/09 o 22 mld. Kč, tj. o 8,3% meziročně. Jde hlavně o léky a „centra“. 2. Díky stagnaci až poklesu HDP stoupá % podíl výdajů na zdravotnictví (viz odhady minulý rok).

Dynamika výdajů podle zdrojů Položka ZP170,1174,2183,7198,3218,6 Rezorty, kraje 21,322,822,921,421,1 Soukromé27,429,835,445,846,9 Celkem218,8226,8241,9264,5286,6 % HDP7,37,16,87,27,9

Vývoj zůstatků na účtech ZP Zůstatky ZP k ve výši 31,2 mld., a na ZFZP 21,6 mld. tvoří dostatečnou rezervu k platbám za poskytnutou péči.

Tempa růstu mezd, inflace ObdobíIndex , , , ,4-4,4 - Platby pojistného navázány na mzdy, nikoliv na přírůstek HDP. - Platby za „státní pojištěnce“ jsou výsledkem politického rozhodnutí. - Odhad růstu objemu mezd v r. 2011: 2,4-4,4% (MF,MPSV,VZP). - Očekávaná inflace v r cca 2%, v r % Tempo růstu mezd v letech 2008 – 2010:

Skladba výběru pojistného Podíl plateb za státní pojištěnce od r postupně stoupá hl. díky přírůstkům důchodců a nezaměstnaných z 23,8% na 26,4%. 2. Jejich podíl na celkových zdrojích činil v r jen 17,6% a byl prakticky stejný jako „spoluúčast“ (16,9%). 3. Prognóza výběru v r cca 210 – 215 mld. Kč

Počet státních pojištěnců v letech (v mil. osob) Měsíční odvody za státní pojištěnce jsou v r stabilní kolem 4,4 mld. Kč měsíčně. Odvody za „státní pojištěnce“ nemají pevná pravidla daná zákonem, jsou výsledkem exekutivního rozhodnutí vlády.

Vývoj zůstatků na účtech ZP Celkově zůstatky poklesly jen o 19%, pouze VZP o 41%. Celková výše rezerv systému je v průběhu roku 2010 uspokojivá.

Porovnání ZPP pojišťoven se skutečností Tabulka ukazuje všeobecnou tendenci ZP podceňovat své příjmy a přeceňovat výdaje. V roce 2009 činilo podhodnocení 2,01 mld. Kč. Skutečné zůstatky jsou obvykle vyšší než očekávání pojišťoven ve ZPP. Tato situace přetrvává, letos může být jiná („centra“). Problém činí sledování a srovnatelnost údajů - čísla ÚZIS, ČSÚ, ZP a ZPP se často liší o řád několika miliard Kč.

Růst zůstatků ZP v 1.Q Z tabulky je patrné, že zůstatky pojišťoven vzrostly za 1. Q. 210 o 380 mil. Kč. Nedošlo k ohlašovanému propadu systému. Od 2.Q. se situace mění, zatím nejsou k dispozici definitivní čísla.

Další možnosti příjmů systému Zvýšení některých odvodů – dosud průměrné odvody 2770 Kč, OSVČ 1240 Kč, platba státu 723 Kč – v řádu několika mld. Kč. DPP, kapitálové výnosy atp. – v řádu mld. Kč Komerční připojištění – v řádu mld. Kč., zpočátku na nadstandardní služby (hotel), později materiál atd. Zrušení stropů odvodů – do 1 mld. Kč. Spotřební daň – tabák, alkohol aj. alokovat část do zdravotnictví – v řádu mld. Kč. Část dvojího zdanění (nyní 24 mld. Ze 161 mld. Kč). Spoluúčast ??? – v současnosti je již stejně vysoká jako platby státu za své pojištěnce. Neúnosná pro klíčové skupiny (důchodci, postižení). Úrazové pojištění, ošetřovatelské pojištění - ??? Běh na delší trať. Půjčka pojišťoven ke krytí závazků – nyní si musejí půjčovat nemocnice

Odvody a problematika srovnávání Odvody v ČR 13,5%, Německo 14,9%(nyní 15,5) Rakousko má model nižších odvodů, a vyšší „spoluúčasti“ (až 25%). Základní odvody jsou různé: - Zaměstnanci - 6,9% (3,5% + 3,4%) (nyní 7,5) - Svobodná povolání – 6,5% (3,25 + 3,25) - Živnostníci – 9,1% - Zemědělci 6,4% Vzniká problém mezinárodních srovnávání „soukromých“ a „veřejných“ výdajů. Hledání optimálního je obtížné, různý historický vývoj atd.

Závěry 1. Příjmy systému jsou v posledních letech stabilní, nedochází k žádným zásadním problémům a výpadkům. 2. Prognózy výběru na rok 2011 se pohybují mezi mld. Kč. 3. Systém má značné rezervy na příjmové straně v řádu miliard Kč. 4. Srovnání příjmů systému ČR a vyspělých zemí podle % z HDP i v absolutních částkách vychází výrazně v neprospěch ČR. Jsou 3-4x nižší při stejných cenách vstupů. 5. Základní strategií na příjmové straně do budoucna musí být přiblížení k vyspělým zemím jak v % z HDP (9-10%), tak i v absolutních částkách

II. Kritická místa výdajů

Struktura zdravotnických výdajů OblastPodíl v % Ambulantní sektor23,2% Akutní lůžka41,1% Následná lůžka5,1% Léky a zdrav. pomůcky25,6% Lázně2,1% Ostatní2,9% Celkem100% Postupně klesá podíl akutních lůžek na úkor ambulantního sektoru. Existují i jiné modely vztahu ambulance-lůžka (Holandsko x Německo) Výdaje na následnou péči jsou velmi nízké, třebaže sektor pokrývá až 33% lůžkodnů.

Podíl platů na celkových zdravotnických výdajích v ČR a) Platy sester – 24 mld. Kč (8,4%) b) Platy lékařů – 26 mld. Kč (9,1%) (z toho lékaři v nemocnicích - 9 mld. Kč, tj. 3,1%) c) Ostatní personál – 14 mld. Kč (4,9%) Celkem - cca 64 mld. Kč (22,4%) Z toho cca 20 mld. Kč jde zpět do státního rozpočtu jako odvody a daně. Poznámka k Rakousku: Začínající lékař kolem 100 tis. Kč hrubého, lékař s 10 lety praxe cca 150 tis. Kč a více; sestra s plnou kvalifikací – tis. Kč.

Kritická místa financování Dvě nejnákladnější oblasti, kde se spotřebuje celkem 71,8 % všech vynakládaných prostředků ve zdravotnictví: a) Výdaje na léky (25,6%) b) Výdaje na lůžkovou péči (46,2%)

Srovnání spotřeby léků v zemích OECD v US dolarech

Možnosti ovlivnění výdajů na léky Spotřeba-pacienti Preskripce-lékaři Lobbying Cenotvorba 10 % % 20-30% 30-40%

Výdaje na léky - rekapitulace Výdaje na léky se v ČR pohybují mezi 25-28% z celkových výdajů na zdravotnictví. Výdaje v okolních zemích EU kolem 15-16%. Výdaje na léky v nemocnicích vzrostly za poslední 3 roky ( ) o +70,9% (ÚZIS), tj. +23,6% meziročně (hlavně „centra“). Průměrná úhrada na 1 recept činila v r Kč a byla o 33,9% vyšší než v r Vliv „regulačních poplatků“ se neprokázal. Výdaje na léky jsou jednou z klíčových možností úspor – spočívají v regulaci cenotvorby, lobbyingu, preskripce (indikační a další omezení) a ve spotřebě.

Porovnání nákladů dle typů nemocnic Porovnání hlavních nákladových skupin na jednotlivých typech lůžek v r (v Kč na 1 ošetřovací den) Typ nákladů Následná péče Krajské, okres. nem. Fakultní nem. Hotelové Medicínské Celkem Zdroj AČMN, MZ Pozn. Obložnost – „akutní“: 70-75%, „následná“: 85-95% Disproporce v hotelových nákladech nemá žádný racionální důvod.

Analýza hotelových nákladů 1. Vybrané náklady hotelového typu v jednotlivých druzích zařízení v r (v Kč na 1 ošetřovací den) Pozn.Ani tyto nižší náklady nebyly v LDN plně uhrazeny. Typ nákladů (příklady) LDN a násl. péče Krajské nemocnice Fakultní nemocnice Stravní dávka Energie Vodné, stočné15 30 Úklid Prádlo3550 Zdroj: AČMN, MZ

Analýza hotel. nákladů 2. Typ nákladů (příklady) LDN a násl. péče Krajské nemocnice Fakultní nemocnice Odpad10 15 Spoje, poště1520 Administrativa Prádlo, OOP Školení, lit Doprava, PHM10545 Daně,fin. plnění152050

Analýza hotel. nákladů 3. Typ nákladůLDN a násl. péče Krajské nemocnice Fakultní nemocnice Leasingy15--- Opravy a údržba Odpisy Ostatní Celkem

Efektivita Efektivita – účinnost našeho zdravotnictví. Ekonomická efektivita porovnává náklady na činnost, na výrobek. Minimalizuje náklady nebo maximalizuje efekt – tj. optimalizuje. Podle počtu špičkových výkonů (kardio-, onkologie, transplantace aj.) patří ČR ke světové špičce. Běžná medicína s výjimkou destruované následné péče je na dobrém evropském průměru. Stejných výsledků dosahujeme s 3-4x nižšími náklady než EU-15, jsme tedy výrazně efektivnější. V tom směru je české zdravotnictví jedno z nejefektivnějších v EU („český zázrak efektivity“) – s minimálními prostředky je prakticky na stejné úrovni jako EU-15.

Poznámka: 1. V ČR jsou vstupy za tržní ceny, výstupy za regulované ceny. Efektivity bylo tedy možno u nás docílit jen za cenu nízkých mezd lékařů a sester. 2. To nevylučuje současné nehospodárnosti či dokonce „tunelování“ v nemocnicích i jinde (viz dále), nákup nejdražších přístrojů na světě a placení jejich provozu atd.

In margo - outsourcing Outsourcing = využívání cizích zdrojů. V českých nemocnicích od 1. poloviny 90-let. Lze jej zvažovat všude tam, kde se jeho náklady mohou plně promítnout do finální ceny (zpravidla tržní výroba, služby). Jeho využití je limitované v podmínkách regulovaných cen-úhrad (např. zdravotnictví), kdy jeho cenu nelze zcela promítnout do konečné ceny výrobku (služby). Vlastní režie, cena nemocnice bývá výhodnější (snížená o zisk – viz dále).

Tvorba outsourcingové ceny

Příklad z nejmenované nemocnice

Model Rakousko Rakousko a ČR mají podobnou historii, vývoj, strukturu lůžek, typ pojištění (Bismarck), velikost populace (10 resp. 8 mil. obyvatel). Nemocnice v Rakousku jsou z 85% fondové, neziskové, veřejnoprávní. Univerzitní nemocnice jsou jen 3 s lůžky (Vídeň, Štýrský Hradec, Innsbruck). ČR má 11 (resp. 12) FN s celkem lůžky, tj. 3-4x více než v Rakousku. Využití lůžek v ČR je kolem 71%, v Rakousku až 76%.

Srovnání lůžkové péče: CZ - A Velikost nem. Počet nem. Počet lůžek %Počet nem. Počet lůžek % Do % % % % % % % % Celkem ČR (10 mil. obyv.) Rakousko (8 mil. obyv.) ČR má 62 tis. lůžek ve 191 nemocnicích. Rakousko jich má 67 tis. v 272 nemocnicích. Z toho 62% nemocnic má do 200 kůžek a 89% do 500 lůžek. Těžiště v malých nemocnicích. U nás opačně.

Srovnání úhrad mezi CZ a A Typ lůžkaČRRakousko% ARO % FN % Akutní % Následné % Průměr % Průměrné úhrady v Eurech na 1 lůžkoden Ceny vstupů (léky, přístroje, energie) jsou v obou přibližně stejné. Signifikantní rozdíl je v platech. Osobní náklady jsou i v univ. nemocnicích Rakouska přes 60% z celkových nákladů.

Komentář Rakousko těží z vyššího počtu malých nemocnic do 200 lůžek – 3x více lůžek než u nás (levnější hotelový provoz) a jen nezbytného počtu velkých a univerzitních, určených ke vzdělávání a superspecializované péči. Úhrady ARO a FN se v obou zemích blíží. Tam, kde je vysoký podíl lidské práce, úhrady v ČR prudce klesají. Nejmarkantnější rozdíl je v následné péči, kde úhrady v ČR na 1 lůžkoden dosahují jen 10-15% úrovně Rakouska.

Závěry 1. Hotelové náklady velkých nemocnic jsou výrazně vyšší než u menších (hluché prostory, střední článek řízení, administrativa atd.). Ztráty vznikají už dřív, než se začne léčit. 2. Nevhodná struktura lůžkového fondu v ČR. V Rakousku je snaha mít velkých nemocnic co nejméně (3 FN s 5,5 tis. lůžek a 62% lůžek v nemocnicích do 200 lůžek.). 3. Nekontrolovatelné náklady na léky, nákupy a provoz předražených přístrojů, provoz obecně. 4. Celkové ztráty nemocnic mohou činit 10-20% celkových nákladů, tj mld. Kč ročně. Otázkou je – PROČ? Odpověď bude patrně zhruba stená jako na otázku, proč máme nejdražší dálnice a cyklostezky na světě, proč některé nemocnice nakupují stejné věci výrazně dráž než USA atd...

III. Současná krize a možná východiska

DŘ na rok 2011 Dohodovací řízení skončilo nedohodou. Návrhy nemocnic a části lékařů byly odmítnuty. Návrh úhradové vyhlášky: - Snížit v následné péči úhrady o 10% - V akutní péči snížit úhrady o 5% - V ambulantním sektoru snížit úhrady o 2% - Nastaveny nejstriktnější regulace v historii Očekává se, že někde uprostřed se obě strany setkají a „uplácají“ typicky český kompromis. Podobně to dopadalo v minulosti.

Existuje v současnosti krize? V jakém smyslu lze hovořit o krizi, když příjmy systému jsou plynulé a ani do budoucna nehrozí závažné propady příjmů? Nedohoda a úhradová vyhláška byly zpravidla řešením situace i vždy v minulosti a byly víceméně akceptovány.

Pohled lékařů Lékaři a další personál odmítají za daných podmínek dále pracovat a požadují navýšení platů na evropské proporce (nikoliv úroveň). Poukazují na zisky dodavatelů a na další nehospodárnosti v systému. Současná situace je dle nich způsobena pokusem opět řešit problém limitovaných zdrojů na jejich úkor. Hrozí výpovědí, odchodem, stávkou. Jejich požadavky jsou ve světle výše uvedených faktů obecně považovány za oprávněné.

Pohled vlády Vedení rezortu odmítá navýšit úhrady, naopak hodlá je i s platy snížit. Premiér vzkazuje, že na platy bude až „po reformě“. Neupřesňuje, co si pod pojmem „reforma“ představuje…

Možný scénář podle vlády 1. Realizuje se úhradová vyhláška. 2. Lékaři nedostanou přidáno, ale ubráno. 3. Část dá výpověď, část bude stávkovat. Část bude vyčkávat, jak to dopadne. 4. Nemocnice, zejména regionální budou nuceny uzavírat oddělení, omezovat péči, tím nenaplní výkony, dostanou od ZP méně peněz Péče se přesune do velkých FN. Ty nestačí svou kapacitou a jsou mnohem dražší. 6. Tím se deficit systému bude prohlubovat a nastartuje se klasický „circulus vitiosus“. 7. Vláda postupně povolí šrouby těm hodným...

Možný scénář dle lékařů 1. Vláda tahá za kratší konec provazu. Zatím dělá, že neexistuje problém. Počítá s tím, že zdravotníci se nakonec leknou a ucuknou. 2. Proti tomu mluví, že napětí mezi personálem je vyšší než jindy. Lékaři už nechtějí čekat a požadují změnu, jsou dobře organizovaní. 3. Říkají, že nelze zároveň vyvádět peníze ze systému (dodavatelé, řetězce, farma-) a přidávat zdravotníkům při omezených zdrojích. 4. Ožívají vzpomínky na úspěšnou stávku sekundářů před válkou na Moravě. Stupňuje se celkové napětí ve společnosti a hrozí širší protesty. Lidé už si to nechtějí nechat líbit…

Děkuji Vám za pozornost