Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Jak se tvoří názvy kyselin
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
KYSELINY.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Opakování kyseliny a zásady
Názvosloví solí.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Neutralizace.
bezkyslíkaté, kyslíkaté
Kyseliny.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Dusík, N.
Kyseliny.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
HYDROXIDY.
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Názvosloví anorganických sloučenin
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Kyslíkaté kyseliny.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
KYSELINY 1) BEZKYSLÍKATÉ KYSELINY: (koncovka -vodíková) Kyselina
Vlastnosti a reakce kyselin
Bezkyslíkaté kyseliny
Hydroxidy.
Kyslíkaté kyseliny.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Kyseliny – názvosloví H 3 PO 4 HCl HNO 3 H 2 SO 4 H 2 CO 3 H2SH2S sírová.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
08 kyseliny – bezkyslíkaté kyseliny
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Transkript prezentace:

Tříprvkové sloučeniny

1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) Poznámka: Zásada je látka, která ve vodném prostředí odštěpuje hydroxidový aniont OH -

Názvosloví hydroxidů Jak píšeme vzorce hydroxidů? Př.: hydroxid sodný NaOH Postup. 1.) na první místo zapíšeme kationt kovu a na druhé hydroxidovou skupinu (OH) - 2.) z koncovky v názvu určíme kladné oxidační číslo na kationtu kovu: sodný = +I 3.) křížovým pravidlem (nebo nejmenším společným násobkem) doplníme počty OH - skupin. Pokud je jich víc než jedna, píšeme je do závorky a jejich počet dopíšeme za závorku

Jak čteme názvy hydroxidů? Př.: Ca (OH) 2 Postup: 1.) Zpětným křížovým pravidlem doplníme oxidační čísla: na (OH) -I a na Ca +II 2.) Vytvoříme název: hydroxid vápenatý

Významné hydroxidy 1.) Hydroxid sodný NaOH hydroxid draselný KOH Vlastnosti: pevné bílé látky dobře rozpustné ve vodě pohlcují H 2 O a CO 2 leptají sklo – uchovávají se v plastu jsou to žíraviny – leptají pokožku a sliznice

Využití: výroba mýdla, papíru zpracování kůží čištění vratných lahví, odpadů

2.) Hydroxid vápenatý Ca(OH) 2 Vlastnosti: bílá pevná látka málo rozpustný ve vodě Příprava: reakcí oxidu vápenatého (páleného vápna) s vodou (tzv. hašením) CaO + H 2 O Ca(OH) 2 (exotermická reakce)

Využití: stavebnictví (malta) vápnění překyselených půd Výroba cukru dezinfekce a nátěry stěn

3.) Hydroxid amonný NH 4 OH Vlastnosti: bezbarvá, nestálá kapalina čpavý zápach = čpavek dráždí dýchací cesty Příprava: rozpouštění plynného amoniaku NH 3 ve vodě NH 3 + H 2 O NH 4 OH

Využití: výroba hnojiv chladicí systémy

Amoniaková fontána 9dr0 9dr0

2.) Kyseliny Kyselina je látka, která ve vodě odštěpuje vodíkový kationt H + (jeden nebo více). Ve vodě se štěpí na ionty (ionizuje = disociuje) Př.: Zapiš disociaci (ionizaci) kyseliny chlorovodíkové HCl H + + Cl - vodíkový kationt chloridový aniont

Dělení kyselin: A) Bezkyslíkaté kyseliny obsahují vodík (H) a kyselinotvorný prvek (nekov – často halogen) v názvu mají koncovku –VODÍKOVÁ

Jak tvoříme vzorce bezkyslíkatých kyselin? Název kyseliny obsahuje slovo KYSELINA a přídavné jméno (jaká kyselina) Př.: kyselina chlorovodíková Postup: 1.) na první místo píšeme vždy vodík H 2.) na druhé místo značku kyselinotvorného prvku 3.) doplníme ox. čísla:

Na vodíku je vždy +I Na kyselinotvorném prvku je záporné ox.č. Jeho hodnota vychází z postavení prvku v tabulce. (číslo skupiny = počet val. el. a zjistím, kolik elektronů schází do počtu 8. Výsledek = hodnota ox.č.)

Zapiš vzorce bezkyslíkatých kyselin: Kyselina chlorovodíková Kyselina jodovodíková Kyselina fluorovodíková Kyselina bromovodíková Kyselina sirovodíková

Významné bezkyslíkaté kyseliny Kyselina chlorovodíková HCl Příprava: rozpouštění plynného chlorovodíku ve vodě Vlastnosti: nestálá, těkavá, bezbarvá kapalina (technická HCl = kyselina solná a je nažloutlá) silná žíravina koncentrovaná je 37% součást žaludečních šťáv (0,3 – 0,4 %)

Využití: výroba plastů čištění kovů odstraňování vodního kamene

Úkol: Zjisti, co je to lučavka královská a jaké jsou její vlastnosti?

B) Kyslíkaté kyseliny obsahují vodík, kyselinotvorný prvek (X) a kyslík v tomto pořadí: H X O

Oxidační čísla v kyselině: Vodík ….. vždy +I Kyslík ….. vždy –II Kyselinotvorný prvek (X) …… podle koncovky (+I…..+VIII)

Jak píšeme vzorce kyslíkatých kyselin? Postup: 1.) Z názvu kyseliny zapíšeme značky prvků ve správném pořadí. 2.) Doplníme oxidační čísla atomů všech prvků. 3.) Určíme počet atomů vodíku. 4.) Určíme počet atomů kyslíku. 5.) Zapíšeme vzorec kyseliny 6.) Přesvědčíme se, že součet všech ox. čísel v kyselině je roven 0.

Zapiš vzorce kyselin: Kyselina dusičná Kyselina sírová Kyselina uhličitá Kyselina chlorná Kyselina manganistá Kyselina bromičná Kyselina siřičitá Kyselina dusitá

Jak tvoříme názvy kyselin? Postup: 1.) Doplníme do vzorce známá ox. čísla (H +I, O -II ) 2.) Určíme ox.číslo kyselinotvorného prvku. (Musí platit: součet ox.čísel v kyselině musí být roven 0) 3.) Přiřadíme koncovku k ox.číslu kyselinotvorného prvku. (koncovky jsou v ženském rodě: ná, natá, itá, ičitá….ta kyselina 4.) Vytvoříme název kyseliny.

Vytvořte názvy kyselin: HIO 4 HPO 3 H 2 SO 3 HMnO 4 H 2 SeO 3

Disociace kyselin na ionty (ionizace): Zapiš štěpení kyselin na ionty a ionty pojmenuj Disociace kyseliny sírové (síranový aniont) Disociace kyseliny dusičné (dusičnanový aniont) Disociace kyseliny uhličité (uhličitanový aniont)

Významné kyslíkaté kyseliny Kyselina sírová H 2 SO 4 Vlastnosti: bezbarvá olejovitá kapalina vyrábí se o koncentraci 96% odebírá látkám vodu (hygroskopická) při ředění uvolňuje teplo!!! silná žíravina zředěná reaguje s neušlechtilými kovy (koncentrovaná se přepravuje v ocelových cisternách)

Využití: významná surovina pro chem. průmysl (výroba hnojiv, barviv, umělých vláken, náplň autobaterií, vysoušení ropných výrobků)

Úkol: Zjisti, co je to vitriol a k čemu byl často „využíván“.

Kyselina dusičná HNO 3 Vlastnosti: bezbarvá kapalina nestálá - těkavá (rozkládá se světlem - uchovává se v tmavých lahvích) vyrábí se o koncentraci 67%

Využití: výroba dusíkatých hnojiv (ledků), léčiv, výbušnin, plastů

Kyselina uhličitá H 2 CO 3 Využití: velmi slabá kyselina(rozpouštění CO 2 ve vodě) součást perlivých nápojů Kyselina trihydrogenfosforečná H 3 PO 4 Využití: výroba hnojiv výroba sycených nápojů (Coca-cola) Pozn.: používá se pod názvem kyselina fosforečná- nepřesné (zapiš vzorec a porovnej)

Bezpečnost při práci s kyselinami: 1.) používáme ochranné pomůcky (rukavice, brýle, oděv…) 2.) při ředění kyselin přiléváme KYSELINU DO VODY!!! (uvolňuje se hodně tepla – var!!!) 3.) při polití kyselinou omýváme proudem tekoucí vody a neutralizujeme roztokem jedlé sody (je to zásada)