Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Advertisements

Jak psát SOČ Seminář DDM Praha 6. ledna 2010 Lenka Krejčová Doplnil poznámkami: Č.Kodejška -Ne pouze kompilát -Vlastní projekt,
Jak psát tiskovou zprávu?
Jak vytvářet studijní texty SPŠ Olomouc, Cíle  Objasnit pojem studijní text;  Uvést charakteristické rysy studijního textu;  Navrhnout strukturu.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Memorandum o celoživotním učení
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Kompletace práce.
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
Chyby v psaní seminárních prací
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Pedagogická diagnostika
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Kompletace práce.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Vzor individuální prezentace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Kompozice odborného textu
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
PRŮBĚH DOKUMENTACE UNIVERZITNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU MZLU V BRNĚ
Kompozice odborného textu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Otázky pro průběžnou práci
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Školní vědecký projekt
Katedra řízení podniku
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Transkript prezentace:

Kompozice Kompozice odborného textu

Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém jeví na základě literatury a dokumentů. Otázky, které z těchto zjištění plynou pro vlastní výzkum.  představení vlastního výzkumu Jak jsem problém zkoumal/a? Představení metody, osob, podmínek výzkumu Co bylo zjištěno? Představení výsledků.  diskuse Co tato zjištění znamenají? Jak je možné si výsledky vysvětlit? Srovnání vlastních zjištění s tvrzením odborníků.  Závěr - v čem byl cíl dosažen, v čem ne Shrnutí konkrétních zjištění a kritické zhodnocení vlastní práce

Úvod Motivace  důvody pro výběr tématu  osobní vztah autora k tématu  aktuálnost problematiky Cíl práce  přesná formulace cíle  formulace hypotézy Postup  Nástin členění práce  Představení metod práce: od jakých autorů čerpám, jaký výzkum použiji

Organické části práce Tato část práce organicky spojuje názory odborníků a odpovídající výzkum. –Část teoretická –Část praktická Provádí se zde výběr z poznatků k dané problematice a tento výběr se zpracovává do vlastního uceleného textu. Student prokazuje schopnost Systematicky pracovat s prameny Srovnat navzájem různé přístupy Srozumitelně problematiku vyložit Správně užívat odbornou terminologii Samostatně problematiku promýšlet

Citace Slouží k přejímání poznatků a názorů jiných autorů. –Přímé citace – uvádíme v uvozovkách a s odkazem. –Nepřímé citace, parafráze, výčty, grafy – uvádíme odkaz. Pod čarou uvedeme k citaci příjmení patřičného autora a pokud nečerpáme z více děl téhož autora, stačí uvést stranu, na které lze citaci, myšlenku či názor nalézt. Citace číslujeme v textu průběžně

Příklad přímé a nepřímé citace Nyní si řekněme něco o spánku batolat a jejich problémech s usínáním. Jen málokteré dítě usíná bezprostředně po uložení do postýlky. Aby si zvyklo bez problémů a přirozeně usnout, je třeba vytvářet mu pro to dobré podmínky. Dítě přichází do našeho polarizovaného světa, kde se rytmicky střídají výdech a nádech, den a noc, roční období a vše pozemské má zde svůj začátek a konec, právě proto je naším rodičovským úkolem uvést dítě do rytmů naší planety, mezi něž patří i jeden z nejzáhadnějších rytmů – spánek a bdění! 1) K tomu, aby mohl rodič dobře spolupracovat s dítětem v návycích vedoucích k dobrému usínání, potřebuje znát několik důležitých faktů o vývoji dítěte v této oblasti. Britská psycholožka k tomuto problému uvádí: „Asi do šesti měsíců usne dítě, kdy potřebuje. Nic kromě hladu, nemoci nebo bolesti ho neudrží vzhůru. Když je uložíte v noci pohodlně do postýlky nebo k odpočinku během dne, můžete předpokládat, že usne, pokud to potřebuje. Mezi šestým a devátým měsícem se to změní. Dítě začne být schopné zůstat vzhůru nebo neusnout vzrušením, napětím nebo neochotou osvobodit se spánkem od světa nebo od vás.“ 2) _________________________________________________________________________ 1)Srov. Steiner, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky s. 29 2)Leachová, Penelope. Dítě a já : od narození do pěti let s. 215

Vlastní výzkum Musí být organickou součástí práce Představení výzkumu, prezentace výsledků a jejich hodnocení je třeba realizovat minimálně v rámci jedné samostatné kapitoly, která obsahuje: Důvody zvoleného výzkumu Metodiku výzkumu Charakteristiku respondentů a prostředí Průběh výzkumu Podrobný slovní rozbor dílčích výsledků jednotlivých otázek (nelze nahradit jen čísly a grafem). Uvedené grafy musí být srozumitelně komentovány

Závěr Popis nejdůležitějších zjištění a jejich interpretace. Jak zněl cíl práce a která zjištění jsou jeho naplněním. V čem nebyl cíl dosažen a proč. V čem ne. Jaké závěry jsou jisté, jaké platí jen za určitých podmínek. Co ze zjištěných závěrů plyne pro praxi. Jaká řešení problému lze nabídnout. Naznačit možnosti a podněty pro další výzkum. Antitéma.

Autorské interakční strategie Intenzitu kontaktu se čtenářem lez odstupňovat. a) autorský plurál (1.os.mn.č.) Zde se pokusíme ukázat… užívá se nejčastěji Věc objasníme na tomto příkladě… b) plurál inkluzivní Pokusme se tedy skloubit… obsahuje výzvu pro čtenáře Věnujme se nyní podrobněji… c) 3. osoba plurálu Mnozí jsou již přesvědčeni o tom, že… vhodné pro prezentování Odborníci dávají většinou přednost… názoru nějaké skupiny osob

Autorské interakční strategie d) neosobní vyjadřování V této kapitole budou připomenuty… autor nepíše, jak věc vidí on Z přehledu byly vypuštěny… ale jak je věc viděna, Tomuto problému je věnována… užívá se tam, kde autor uvádí Všeobecně se má za možné… poznatky obecně přijaté v oboru Obvykle se má za to… e) osobní vyjadřování (1.os.č.j.) V této práci chci sledovat tři roviny.. užívá se v úvodu K zaujetí touto problematikou mě přivedla praxe v dětském domově… f) nepřímé oslovení Řada čtenářů tuší… intenzivní navázání kontaktu Český čtenář si připomene…

Autorské interakční strategie Způsob výkladu nesmí být: alibistický – omlouvat se, obtěžovat svými osobními názory a vysvětleními citově angažovaný – nesmí se užívat prostředků vyjadřujících citovou angažovanost autora – citoslovce - vyjadřující zvolání nebo údiv – tři tečky - jako výraz váhání, nejistoty, neznalosti, obavy něco vyslovit – ironii - jako nástroj hodnocení jiných

Soudržnost a spojitost textu Soudržnost textu zajišťujeme odpovídajícím členěním textu. Členění tvoří rytmus výkladu v rámci: Částí práce – úvod, organické části, závěr Kapitol a podkapitol – každá má své číslo a název Odstavců – každý odstavec rozvíjí jednu myšlenku a každý nový odstavec je pro čtenáře signálem nového myšlenkového kroku. Vět – srozumitelnost vět zajišťuje správný slovosled a interpunkce. Členění textu plní svůj význam, pokud jsou jednotlivé části skutečně funkční.

Soudržnost a spojitost textu Spojitost textu zajišťujeme důsledným propojením jednotlivých částí s cílem práce. Stavíme lávky Na konci každé kapitoly je třeba téma shrnout a uzavřít, případně odkázat k další kapitole. Na začátku každé kapitoly je třeba výslovně uvést, jakým způsobem to, co v ní budeme probírat, souvisí s cílem práce

Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni kapitol: Příklady: Abychom se v práci mohli zabývat tím, zda děti tráví volný čas tak, aby jim napomáhal k zvládnutí vývojových úkolů, musíme nejprve zjistit, jaké možnosti trávení volného času se dětem tohoto věku nabízejí. O to bych se chtěla pokusit v této kapitole. V předchozí kapitole jsme uvedli, jaké možnosti trávení volného času se dětem nabízejí, nyní se tedy podrobněji podívejme na to, do jaké míry děti daného věku nabízené možnosti využívají. Vzhledem k tomu, co jsme zjistili v předchozí kapitole, že totiž nabízených možností k organizovanému trávení volného času děti využívají velice málo, ptejme se nyní po příčinách tohoto nedobrého stavu.

Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni odstavců: Spojitost textu je založena také na tématické souvislosti odstavců. Každý další odstavec vyplývá z předchozího. Příliš krátké odstavce rozdrobují text a příliš zdůrazňují jednotlivé výpovědi. Příliš dlouhé odstavce činí text málo přehledným, čtenář postrádá orientační body, které by umožňovaly sledovat rozvoj tématu.

Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni odstavců Nový odstavec uvádíme větou, která navazuje na předchozí. Vyjadřovat kritický postoj k předchozímu –To všechno ale dosud nedává odpověď na původní otázku… –Přesto však postoje řady jiných lidí tak jednoduché nejsou… Signalizovat bližší vysvětlení –K tomuto teoretickému popisu si nyní uveďme konkrétní příklady… –Tyto obtíže mají často hlubší příčiny... Uvést závěry –Co jsme nyní uvedli, nás opravňuje k několika závěrům… –Všechno, co bylo v této kapitole řečeno, obrací naši pozornost dvěma směry…

Postup vypracování Začínáme těžištěm práce –Jak se problém jeví? – výklad problematiky Od začátku vytváříme strukturovaný text –dělený na kapitoly a podkapitoly, názvy kapitol Průběžně číslujeme jednotlivé citace stejně i poznámky a odkazy  Jednotlivé myšlenky formulujeme v kratších větách.  Úvod a závěr práce tvoříme nakonec.