Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Výrok a jeho negace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Věra Machová. Formulujte slovně složené výroky vytvořené z výroků jednoduchých.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do databázových systémů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_249 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miloš Zatloukal Dostupné.
Výroky, negace, logické spojky
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Dominik Šutera ME4B. NOR NAND je způsob grafického vyjádření příslušnosti prvků do množiny a vztahů mezi množinami.
Definice, věta, důkaz.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Výroková logika.
Kombinační logické funkce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Plán trasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Energie tuhého tělesa VY_32_INOVACE_ března 2013
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Směny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Vodorovný vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zákon zachování energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Tuhé těleso Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Účinnost přeměny energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Matematizace textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NEROVNOMĚRNÝ POHYB, ZRYCHLENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Permutace s opakováním
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Šikmý vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Binární křížovky.
Výroková logika Analyzuje způsoby skládání jednoduchých výroků do výroků složených pomocí logických spojek. 1.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. Složené výroky VY_32_INOVACE_ října 2012

Výrok 2 Výrok – zpravidla oznamovací věta, u které má význam uvažovat o její pravdivosti. Pravdivost pak může nabývat u každého z výroků vždy pouze jedné ze dvou hodnot – PRAVDA (1) a NEPRAVDA (0). Karel je abstinent. Venku je krásně. Na zítřek mám aspoň pět úkolů. Skládáš puzzle nejvýše dva dny?

Složené výroky 3 Vznikají z jednoduchých výroků pomocí logických spojek. Rozlišujeme 4 druhy složených výroků: KONJUNKCE (spojka „a“) DISJUNKCE (spojka „nebo“) IMPLIKACE (spojka „jestliže - pak“) EKVIVALENCE (spojka „právě když“)

KONJUNKCE 4 a resp. a současně. Značka. Jsou-li A, B výroky, pak výrok A B je pravdivý pouze tehdy, když jsou oba dva zároveň pravdivé. Jinak je konjunkce nepravdivá. Příklady: Komáři přenášejí nemoci a rodí se ve vodě. Sprinteři běhali 100m a Petra se dívala na TV. ……………………………………………..……………… (sestavte sami svůj příklad konjunkce)

DISJUNKCE 5 nebo. Značka. Jsou-li A, B výroky, pak výrok A B je nepravdivý pouze tehdy, když jsou oba dva zároveň nepravdivé. Jinak je pravdivý. Příklady: Potkani jsou milí nebo děsí maminky. Petra 100m běží nebo jde 2km pomalu. ……………………………………………..……………… (sestavte si sami příklad konjunkce)

IMPLIKACE 6 nebo. Značka. Jsou-li A, B výroky, pak výrok A B je nepravdivý pouze tehdy, když jsou oba dva zároveň nepravdivé. Jinak je pravdivý. Příklady: Jestliže tvrdíš, že jsou potkani milí, vezmeš si ho klidně na ruku. Zaznamená-li družice na své cestě něco zajímavého, pak to vyfotografuje. ……………………………………………..……………… (sestavte si sami příklad konjunkce)

EKVIVALENCE 7 právě když …, tak ….. Značka. Jsou-li A, B výroky, pak výrok A B je pravdivý tehdy, když nabývají oba výroky A i B stejné pravdivostní hodnoty (oba pravdivé, nebo oba nepravdivé). Příklady: Dostanu z matematiky jedničku právě tehdy, když hodiny odbijí 13krát. Trojúhelník je rovnostranný právě, když má všechny vnitřní úhly shodné. ……………………………………………..……………… (sestavte si sami příklad konjunkce)

NEGACE 8 není pravda, že…. Značka. Je to výrok, jehož pravdivostní hodnota je za všech okolností vždy opačná než hodnota původního výroku. Příklady: Dnes je krásně.Dnes není krásně. Byla aspoň třikrát zkoušená. Byla nejvýše dvakrát zkoušená.

1. aktivita 9 A: Dnes je sobota. B: Na ulici fouká silný vítr. A a B jsou výroky. Vytvořte a zapište složené výroky, dané následujícími zápisy:,,,,,

2. aktivita 10 Zjistěte a zapište pravdivostní hodnotu výroků A a B z 1. aktivity. Určete pravdivost složených výroků z 1. aktivity a porovnejte ji s předpověďmi, které vyplývají z teorie.,,,,,

3. aktivita 11 Jsou dány dva výroky. A: Petr je student 4.B. (pravdivý), B: Do 4.B chodí více chlapců než dívek. (nepravdivý). Vyberte z následujících složených výroků ty pravdivé. (A)Petr není student 4.B právě, když do 4.B chodí více chlapců jako dívek. (B)Petr chodí do 4.B nebo do 4.B chodí stejně chlapců jako dívek. (C)Jestliže do 4.B chodí stejně chlapců jako dívek, pak Petr není studentem 4.B. (D)Právě když do 4.B nechodí stejně chlapců jako dívek, tak tam chodí Petr. (E)Anička chodí do 4.B nebo do 4.B chodí méně dívek než chlapců.,,,,,

4. aktivita 12 Rozdělte se do skupin po dvou až třech. Vymyslete si jednoduché výroky A, B a C, které spolu budou alespoň okrajově souviset a jejichž pravdivostní hodnotu budete znát. Poté zformulujte výroky. Rozhodněte o pravdivosti vašich výroků. Konzultujte své výsledky s okolními skupinami.,,,,,