Ženy na vedlejší koleji (?) Gender migrace a stáří: kvalitativní výzkum stárnutí žen s uprchlickou zkušeností Mgr. Petra Ezzeddine PhD., PhDr. Hana Havelková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Ženy na vedlejší koleji (?) Realizace: – Podpora: Nadace OSF Praha v programu Dejme (že)nám šanci, financovaný z Norských fondů Příjemce:
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Spolupráce Policie ČR s Orgánem sociálně právní ochrany dítěte při řešení problematiky domácího násilí Krajské ředitelství Policie ČR Jihomoravského.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Centrum na podporu integrace cizinců
Ing. Kateřina Lichtenberková
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Zákon o sociálním podnikání
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Správa sociálního zabezpečení
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Výchozí stav DOZP Zašová
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní informace o poskytovateli
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Poměr v základním tvaru.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Právo sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Katedra veřejné ekonomie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Hledáme klíč k právům dětí
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Poměr v základním tvaru.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Naučil jsem se....
Mapování regionální potřebnosti seniorských služeb a podpory
Život bez střeva , Praha.
Transkript prezentace:

Ženy na vedlejší koleji (?) Gender migrace a stáří: kvalitativní výzkum stárnutí žen s uprchlickou zkušeností Mgr. Petra Ezzeddine PhD., PhDr. Hana Havelková PhD., Mgr. Goranka Oljaća Katedra obecné antropologie, Katedra genderových studií FHS UK Praha

Výzkumné otázky: - Jakým způsobem reflektují ženy s uprchlickou minulostí svou osobní migrační životní trajektorii? -Jak narativně zvýznamňují život ve válce a začátky života v nové společnosti; jakým způsobem reflektují svou genderovou identitu a její proměny v procesu migrace? - Jakým způsobem zvýznamňují roli své etnicity a utečenecké zkušenosti ve vyšším věku a zejména v období důchodu? - Jakým způsobem se transformuje uprchlická zkušenost v různých etapách života žen, v různých sociálních kontextech (včetně institucí a pracovního prostředí) a transnacionálních prostředích?

Výzkumný vzorek: - tzv. účelový typ vzorku (tzv. purposive sampling) -kontaktování: technika tzv. sněhové koule -hlavním kritériem začlenění do vzorku byla skutečnost, že tyto ženy musely přijít do České republiky během války v bývalé Jugoslávii a musí jim být více než 50 let - 37 žen s utečeneckou zkušeností (s různým typem pobytu a statusu, občanky ČR, ve věku od 50 do 83 let), nejvíce žen bylo ze současné Bosny a Hercegoviny (Srbky, Chorvatky a Bosňanky) -rozhovory byly vedeny v českém/ srbochorvatském jazyku (poté překládány) - tři ženy, které se vrátily (z různých důvodů) do krajiny původu

Život s vícenásobnou diskriminací-instituce -v rozhovorech se ženami vyplynulo, že subjektivně očekávaly, že se tato významná změna jejich statusu odrazí i v jejich každodennosti-a to zejména ve styku se státními institucemi - v rámci rozhovorů migrantky ale reflektovaly velké rozčarování, kdy byly v prostředí institucí opětovně zařazovány do kategorie cizinců -reflexe života v institucionálním „meziprostoru“ / kontrastně k aktuálním transnacionálním praktikám

Život s vícenásobnou diskriminací-instituce „ Žádali jsme před nějakou dobou se synem o občanství. Měli jsme pohovor na Ministerstvu a ta úřednice, když zjistila, že můj syn bere invalidní (mentálně fyzicky postižený pozn.) český důchod, tak mi řekla, že proč jsme vůbec tady přišli..že jsme si vzali od českého státu, co nám nepatří…Když jsme šli po schodech dolů, tak já jsem strašně plakala…“ „ Když přijedu do Bosny, tak říkají proč po nich něco chci, že nemají peníze pro lidi, kteří žijí tam. Tam nejsem, tady taky nejsem! Tady jsem taky cizinec, nezáleží na tom, jaké mám občanství.“

Život s vícenásobnou diskriminací-práce -Reflexe věkové diskriminace: ženy, které pracovaly na zaměstnaneckých pozicích, a to zejména ve sféře médií a v sektoru bankovních služeb a ekonomického poradenství, kde se očekává vysoké pracovní nasazení, flexibilita práce, využívání moderních technologií= kompetitivní pracovní prostředí směřující zejména na individuální výkon -Ženy samotné byly přesvědčeny, že pracovní kolektiv by měl být věkově diverzitní, že „mu ještě také můžou něco dát“ a silně zdůrazňovaly význam svých pracovních a životních zkušeností. Na druhou stranu kriticky reflektovaly to, že mají již méně fyzické energie a proto v tomto ohledu nemůžou konkurovat mladým dravým a dynamickým kolegům a kolegyním.

Život s vícenásobnou diskriminací-práce -v zcela odlišné situaci byly ženy, které spoluvlastnily firmy nebo samy pracovaly pro menší firmy nebo neziskové organizace -ukazuje se, že tento typ pracovního prostředí je věkově citlivější, protože zaměstnavatelé mají možnost detailněji a osobně poznat jednotlivé pracovníky, ale také jejich konkrétní migrační a životní příběhy -ženy, které pracovaly v rodinných firmách reflektovaly vyšší jistotu své pracovní pozice -na druhou stranu, ale tento typ zaměstnání vyžaduje intenzivní zapojení všech členů rodiny bez ohledu na věk a (často) zdravotní stav

Život s vícenásobnou diskriminací-práce „Celou dobu jsem pracovala až do pozdního věku od rána do večera, i dnes pracují těžce. Myslela jsem, že něco ušetřím. Bohužel to nedopadlo úplně tak, jak jsem si představovala. Když máte restauraci, musíte pořád pracovat. Nikdo se neptá, jestli jste nemocná. Zrovna dnes měla naše pracovnice malou nehodu, nemohla přijít. Já jsem ležela doma, a nebylo mi dobře, ale šla jsem do práce, protože jsem musela. Když je to rodinný podnik, tak musíte.“

Důchod - finanční nedocenění reprodukční práce (výchova dětí a péče o rodinu a domácnost) -pocity zneuznání práce žen souvisí s tím, že společnost nedostatečně oceňuje jejich „neviditelnou“ reproduktivní práci, které souvisí s péči o děti a domácnost (Oakley 1974, Erickson 2011) -ženy měly v migraci limitovaný kariérní model, přenášely vlastní realizaci na děti-jestliže by přijaly jejich pomoc, tak by popřely svůj model péče (akcent na vlastní nezávislost) -výši jejich důchodu znevýhodňovala také dekvalifikace v počáteční fázi migrace, nebo v jejím průběhu a také práce tzv. na černo v divokých 90. letech (kde byly využívány jako levná prac.síla-vnímalo se to jako tzv.humanitární pomoc) -ony samotné se nepovažují za oběti své migrace, zdůrazňují i jiné parametry své osobní identity

-2 strategie žen: -a.) ženy, které těžko dokázaly odhadnout konečnou výši svého důchodu a proto je úředně stanovená výše (průměrně kolem CZK) šokovala -b.) ženy, které vědomě počítaly s nízkým důchodem a systematicky a dlouhodobě se se na tuto situaci připravovaly -Strategie: snižování nákladů na bydlení formou stěhování se do menších bytů, pronajímaní krátkodobého pokojů/bytů turistům a různými formami připojištění (které ale v některých případech nestačilo), brigády v méně kvalifikovaných profesích

„Když jsem poprvé od kamarádky slyšela, že je v důchodu, tak jsem si říkala, že to není možní, vždyť důchod je strašný. Jestli je to vůbec možné, že i já jednou budu důchodkyně. Jak se to stane, jaké jsou podmínky? Začala jsem se bát stáří a momentu až budu důchodce. Jestli budu mít z čeho žít, když člověk stárne, tak ta nejistota je silnější a silnější. Zajela jsem na Českou správu sociálního pojištění, prostudovala podmínky a začala jsem na tom pracovat. V Bosně a Hercegovině nemám podmínky na plný důchod. Urychleně jsem na tom pracovala a jsem důchodkyně. Toho dne, kdy jsem dostala rozhodnutí, že jsem důchodce, to byl pro mě šťastný den. Na rozdíl od jedné známé, která z toho byla nešťastná, když viděla ten obnos na papíru, tak jí to srazilo na kolena. Není možné, že potom, co jsem makala celý život a vzdělávala se, mám tak málo. Ale já jsem ani nečekala, že dostanu důchod. Je to málo, člověk se cítí znehodnocený, ponížený. Jenom jaké jsou náklady na byt! A co potom léky atd. Je to strašné, nevím, jak se z toho dá přežít, ale musíme.“

Transnacionální péče -transnacionální pomoc vnímají „jako normální“, jako morální závazek, který je nutno dodržet -na druhou stranu se ženy samotné ostře vymezují k tomu, že by jim v budoucnosti měly pomáhat jejich vlastní děti a tedy aby péči jako takovou samy přijímaly -ocitají se pod dvojím tlakem: zabezpečení své vlastní zranitelné pracovní pozice (a tak vlastně i ekonomicky bezpečnějšího důchodu) ve vyšším věku a pod normativními závazky transnacionální reproduktivní péče

„ My, ženy z Balkánu, považujeme za samozřejmost postarat se o své rodiče a rodiče svých partnerů. Maminka žila s námi, tak to muselo být, protože nemohla zůstat sama v Sarajevu. Nemohla to pochopit, nemohla to přijmout. Celou dobu se trápila, bylo to depresivní, bylo to těžké. Pak si zlomila kyčel a po té operaci se již nikdy nezotavila a zemřela tady. Ten moment mi skončilo dětství, Najednou jsem přes noc zestárla. Před smrtí mi matka řekla, že se cítila v bezpečí a dobře, že jsem jí dávala nějakou energii a radost. Ohledně rodiny byla spokojená. Tchán s tchýní byli také ze Sarajeva, pak se ocitli v Bělehradě a tam zůstali. Tchýně zemřela před 10 lety, ale tchán je s námi, je mu 90. Mohu říct, že ho obdivuji, špatně slyší, tak se nemůže naučit česky, ale to je mu jedno. Chodí se zvednutou hlavou městem, má tady svou kavárnu, jsme mu po ruce, jak je to zapotřebí. Hodně jsem pečovala o všechny naše rodiče a dodnes tchánovi chci být do posledních dnů dcerou, i když nejsem jeho vlastní dcera.“

„Já už léta nemám dovolenou, protože si plánuji dovolenou podle toho, kdy potřebuje tatínek do nemocnice, kdy potřebuje maminka oběhat svoje kolečko po různých nemocnicích v Záhřebu. Protože samozřejmě jsou to prostě nemocní lidé a vlastně tomu se podřizuje veškeré mé volné časy, volné plány. Tedy udělat kolečko odvést, dovést s nemocnice, protože v našem městě není nemocnice. Tak je to otázka, udělat z jednoho důchodu. Maminka je invalida, tatínek je v důchodu. Tak z toho důchodu těžko můžou vyjít….Když teda jedu, objedu všechny ty hroby a hlavně jim navozím na zimu, aby měli sůl, mouku, olej, také věci, brambory…Aby nemuseli ven, protože může být tuhá zima a kluzko, kdy se nedostanou ven. Aby nechytli nějakou nemoc, aby se něco nestalo. Protože tu chvíli, když je jim špatně, tak jsem na tom vlastně špatně i já tady. Protože nevím, co bych dělala. Do práce musím, volno si nemůžu vzít, zrovna když chci já….Dovolenou mám dvacet pět dnů. Takže to musím rozdělit na čtyřikrát, to je absolutně nedostatečné. Samozřejmě, že se jim stýská. Ono by potřebovali výpomoc v podstatě denně. Tatínek by potřeboval pomoc do vany, tam je zapotřebí někoho, kdo bydlí blízko. Ta péče je absolutně nedostatečná. “

Závěr - globalizace ekonomického kapitálu / teritorializace životních drah - uprchlická zkušenost není lineární, ale cyklická- nabývá nových významů v různých etapách života žen a v různých sociálních a transnacionálních prostředích - analýza rozhovorů k tématu vícenásobné diskriminace ilustruje rozpor mezi právní koncepcí občanství a konceptem sociálního občanství (Yuval –Davis) - „Kolektivní práva a nároky na uznání skupin, které jsou založeny na různé participaci jsou nejenom pravděpodobným výsledkem občanství, ale skutečně základní kvalitou a prostředky, ze kterých oni sami vznikají.“ (Yuval-Davis, 1991:5) - můžeme je zlepšit ovlivňováním sociálního statusu každodenního života migrantů a migrantek- a to zejména garantováním přístupu do veřejných služeb, můžeme budovat sociální hranice občanství (McMahon 2012)

Projekt „Ženy na vedlejší koleji (?)“ podpořila Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů. Projekt realizuje Sdružení pro integraci a migraci, o. p. s. (SIMI) ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze a Univerzitou v Bergen (Norsko).