Šlechtění hybridních odrůd Hybridní odrůdy, heteroze, inbreeding, pylová sterilita, SeedLink,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba hybridních odrůd II Typy hybridů, tvorba Sc, Tc a Dc hybridů, hybridní šlechtění řepky, cukrovky, zelenin.
Advertisements

3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
Teoretické principy šlechtění a selekce Tomáš Kopec.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Poradce pro energetiku: Karel Jonák Hopfgartenweg 10 Waldkirchen Mobil
Selekční systémy a šlechtění cizosprašných
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvorba genetické variability hybridizací. Hybridizace = tvorba hybridů=křížení Křížení –Proces zajišťující vznik potomstva cestou splývání gamet dvou.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
Přednáška 8 Tvorba hybridních odrůd Tvorba Sc, Tc a Dc hybridů polních plodin a zeleniny.
Selekční systémy a šlechtění cizosprašných Cizosprašné rostliny, specifika šlechtění, hromadná selekce, kmenová selekce, metoda rezerv,
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Udržovací šlechtění a semenářství
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tvorba genetické variability hybridizací
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
PŘÍRODNÍ VÝBĚR (SELEKCE)
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název vzdělávacího materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
8. cvičení Selekce cizosprašných
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_09_PRVOUKA_ZELENINA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
GENETIKA Vazba genů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VY_32_INOVACE_53_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VY_32_INOVACE_04-48 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
HYBRIDNÍ ŠLECHTĚNÍ V RÁMCI PROGRAMU ČESKÁ ŘEPKA
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Orientujeme se v prostoru
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Genové interakce I..
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

Šlechtění hybridních odrůd Hybridní odrůdy, heteroze, inbreeding, pylová sterilita, SeedLink,

Hybridní odrůdy Odvozené od dvou až čtyř rodičovských komponent (inbrední linie) Sestaveny na základě kombinační schopnosti Založené na existenci heteroze Certifikované osivo = hybridní osivo

Hybridní odrůdy Výhody –Vyšší produkční potenciál –Vyšší vyrovnanost –Vysoká výkonnost je dosahována pouze v 1. roce pěstování –Omezují černý trh s osivem Nevýhody –Náročné šlechtění a udržování komponent –Vyšší cena osiva

Přínos hybridních odrůd Výnosová stránka: –50% navýšení u kukuřice a prosa –5 – 17% navýšení u cibule a žita Vyrovnanost ve sklizni: –Řepka –Celer, mrkev, květák, paprika, rajče, zelí aj.

Heteroze x heterózní efekt Heteroze –Vyšší výnos heterozygotů oproti srovnatelnému homozygotu –U cizosprašných větší než u samosprašných –Proměnlivá mezi znaky (čím komplexnější znak, tím vyšší heteroze) Heterózní efekt –Procenticky vyjádřený rozdíl fenotypového projevu hybrida oproti průměru rodičovských komponent

Heteroze a historie J. G. Kölreuter (1763) popsal luxurizaci u tabáku Ch. Darwin – zjistil příznivé účinky křížení nepříbuzných jedinců Shull (1914) - zavedl pojem heteroze East, Shull a Jones (1918) – šíření prvních hybridů kukuřice

Heteroze a její vznik Teorie: –Superdominance –Dominance –Genové interakce (komplementarita, kumulativní faktory) –Mnohotný alelismus –Obnovení balance polygenních systémů

Tvorba hybridních odrůd Tvorby segregující populace Tvorba inbredních linií vybraných rostlin Hodnocení výkonnosti a agronomické hodnoty linií Hodnocení GCA a SCA Tvorba experimentálních hybridů dle kombinační schopnosti Výroba základního osiva inbredních linií a produkce certifikovaného osiva komerčních hybridů

Výchozí materiál Základní požadavek: –Vysoká výkonnost –Dobrá kombinační schopnost –Dostatečná genetická variabilita Jako výchozí materiál lze použít: –Jakékoliv hybridy z jakéhokoliv křížení –Syntetické populace –Linie s pylovou sterilitou

Inbreeding Zdroj homozygotních linií Na principu samoopylení Genetická stabilita Životaschopnost X čas

Kombinační schopnost Obecná kombinační schopnost (GCA) –Průměrná schopnost poskytnout heterozi či transgresi v jakékoliv kombinaci –Je dána aditivní činností genů – polygeny –Ověřuje se pomocí volného opylení Specifická kombinační schopnost (SCA) –Heterózní efekt v určité kombinaci komponent –Ověřuje se Top-cross testem nebo Dialelním křížením

Poly-cross test Technicky se jedná o vzájemné prokřížení všech testovaných komponent Po smíchání osiva se potomstva hodnotí individuálně Otcovský genotyp je neznámý!!! Nejvyšší výnos = nejvyšší GCA KM

Top-cross test Křížení všech klonů (KM) se společným testerem Porost testera Kmen 1 Kmen 2 Kmen 3 Kmen 4

Top-cross linií kukuřice TTTT  Ověření GCA, je-li testerem geneticky široký materiál (populace)  Ověření SCA, je-li testerem geneticky úzký materiál (linie) Linie 1 Linie 2 Linie 3 Testované linie kastrovány

Produkce hybridního osiva Základem je eliminace pylu mateřských komponent KastraceSamčí sterilita

Kastrace Mechanická – ruční odstranění samčích květenství, květů nebo prašníků Chemická – aplikace gametocidů –Genesis – uplatnění při tvorbě hybridů samosprašných obilnin, zejm. pšenice –Aplikace ve stádiu praporcového listu –Vliv vnějšího prostředí, riziko pro necílové organismy

Samčí sterilita Pylově sterilní rostliny –mateřská komponenta –šetří ruční práci Tři typy řízení: –Jaderná (řízena jaderným genem ms) –Cytoplazmatická (vojtěška, mrkev) –Cytoplazmaticko jaderná (nejužívanější)

Jaderná samčí sterilita Řízena recesivními jadernými geny ms (male sterility) rajče, ječmen, brambor aj. MsMsmsms x Msms P1 P2 F1

Cytoplazmaticko jaderná sterilita Interakce genů jádra a plazmatické složky Nejčastější typ (kukuřice, cukrovka, cibule, řepka…) Texaský typ (netvoří se prašníky)

Cytoplazmaticko jaderná sterilita Typy cytoplazmy (plazmotypy): –Sterilní cytoplazma (mutace mitochondriálních genů) –Normální cytoplazma Jaderná složka –Gen obnovitel pylové fertility Rf (fertility restorer) –Důležitá u semenných plodin

Cytoplazmaticko-jaderná sterilita U kukuřice je založena na základě čtyř Rf genů – komplikace celého procesu hybridizace

Cytoplazmaticko jaderná sterilita rfrf Sterilní (S)Fertilní (N) x rfrf sterilní x RfRf fertilní Rfrf fertilní (S) Komponenta AKomponenta B (obnovitel fertility) Udržovací šlechtění

Problémy využití pylové sterility Náročná tvorba a udržování mateřských komponent Je nezbytné udržovat fertilní a sterilní analogy mateřské komponenty rfrf x sterilní Mateřská komponentaA´(S) rfrf x A (N) rfrf sterilnífertilní

Získání pylové sterility Indukce mutací Zpětné nasycovací křížení Transfer mitochondrií nebo jader Fúze protoplastů Screening divokých populací nebo geneticky širokého materiálu na sterilitu a obnovitele fertility Cílené vnesení genů - SeedLink systém –Gen barnase ve vazbě na gen bar –Gen barstar

Nahrazení pylové sterility Snaha o využití autoinkompatibility sporofytu –Možnost produkovat osivo na obou rodičích –Komplikované kvůli složitému řízení (alel. série) –Uplatnitelné u Brassicaceae Využití apomixie –Perspektivu má v množení mateřských pylově sterilních komponent –Apomiktické množení hybridního osiva –Zlevnění hybridního osiva –Transgenní systém z Tripsacum dactyloides