Historie vývoje automobilu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Advertisements

Automobilový průmysl v ČR
Čím byly první samohybné stroje poháněny? Jak se nazývaly vozy, poháněné párou? pára + + vůz = = parovůz James Watt.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Název: VY_32_INOVACE_28_Hutnictví a strojírenství ČR_Sluková Téma: Hutnictví a strojírenství ČR.
Filip Leden. Historie využití vodní páry v parním stroji Základem parního stroje byl pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený přiváděnou párou z parního¨kotle.Vylepšení.
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Tepelné motory. Struktura prezentace úvod pokus otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
VY_32_INOVACE_AUT2_11 Geometrie řízení. Geometrická poloha kol má zásadní vliv na bezpečnost provozu vozidel. Za jedoucím vozidlem zanechávají odvalující.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
VY_32_INOVACE_AUT1_11 Kategorie a druhy motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Zapalování - 10 Předpisy o odrušení Ing. Jiří Špička.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
TATRA PHOENIX Jan Veverka, DG1 Studentská konference
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_01 TÉMA: VYNÁLEZY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs.
SVĚT TECHNIKY A JÁ Vojta Hanke. LOGO ROZCESTNÍK auta Válečná technika Počítače zbraně.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název: Technický vývoj motocyklů 1. Autor: Mgr. Jaromír Kittel Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Konstrukce motocyklů Ročník: druhý.
VY_32_INOVACE_AUT2_02 Spojovací klouby.  křížové klouby  tripoidní klouby  kuličkové klouby  dvojité klouby  suché klouby Druhy.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Tepelné motory.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_23-03
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Motory – mazání a chlazení Ročník:
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Válce – úprava pracovní plochy Tematická oblast: Motory – pevné části
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Středočeský kraj Název školy: ZŠ Salvátor
VY_32_INOVACE_AUT2_13 Převodka řízení.
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Tlumiče kapalinové VY_32_INOVACE_14_265
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
Pístové spalovací motory
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_08
Základní rozměry automobilů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
1. HOSPODÁŘSTVÍ za První republiky.
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Manufaktury a první stroje
Československá republika-demokratický stát
  Název materiálu: Čeští vynálezci Ročník: 5.
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Tepelné motory.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Knihtisk.
Česká republika - úvod VY_12_INOVACE_Rů_II_03
Transkript prezentace:

Historie vývoje automobilu VY_32_INOVACE_AUT1_10 Historie vývoje automobilu

1. Úvod do historie Název automobil je odvozen z řeckého slova autos – sám a latinského mobils – pohyblivý. V době, kdy byla postavena první vozidla poháněna silou větru, tažená zvířaty, uváděna do pohybu lidskou silou (ručně nebo šlapáním) se myšlenkou postavit stroj, který bude schopný samostatného pohybu se zabývali již vědci jako např. Leonardo da Vinci, Issac Newton a další.

Obrat ve vývoji nastal s vynálezem parního stroje Jamesem Wattem v 18 století a první vozidlo na parní pohon zkonstruoval Francouz Joseph Cugnot.

V Čechách se konstrukcí parního automobilu zabýval mechanik Josef Božek, který v roce 1815 zhotovil parní automobil a v roce 1830 dostal Josef Ressel patent na parní vůz.

Obrat ve vývoji automobilu nastal s pozdějším vynálezem spalovacího motoru. V roce 1859 dostal patent Francouz Etiene Lenoir na plynový motor, se kterým v roce 1863 vyrobil vozidlo .

Jako východisko pro konstrukci moderního čtyřdobého zážehového motoru je možné považovat patent z roku 1876, který obdrželi Němci Otto a Ing.Langer. Vývoj pokračoval dále a v roce 1883 dostali němečtí konstruktéři Daimler a Maybach patent na čtyřdobý spalovací motor spalující lehká kapalná paliva a v roce 1892 konstruktér Rudolf Diesel na motor spalující naftu.

2. Výroba automobilů ve světě Za zrod automobilu je považováno datum 29. ledna 1886, kdy Karl Benz získal patent na čtyřtaktní tříkolku.

Výroba automobilů se nejvíce šířila ve Francii, kde v roce 1889 vznikla první továrna Panhard-Levassor. Potom následovala firma Renault a firma Peugeot. Výroba automobilů začala v těchto letech i v jiných zemích např. v Itálii vznikla firma Fiat, v Německu firma Opel a Mercedes-Benz, v Anglii firma Austin. Výroba automobilů zachvátila i Ameriku, když v roce 1903 založil automobilku Henry Ford.

3. Výroba automobilů v Čechách V roce 1897 byl v Kopřivnici vyroben první automobil ve střední Evropě pod názvem PRÄSIDENT.

V Mladé Boleslavi ve firmě Laurin & Klement byl v roce 1899 vyroben první český motocykl Slavia a v roce 1905 automobil Voituretta

- Laurin & Klement později Škoda Mladá Boleslav Velkého rozmachu dosáhl automobilní průmysl v tehdejším Československu ve 20 a 30 letech minulého století. V tomto období automobily vyráběla celá řada firem např. - Laurin & Klement později Škoda Mladá Boleslav Tatra Kopřivnice Zbrojovka Brno Praga Praha

Mezi nejznámější modely patří: -Laurin & Klement později Škoda Mladá Boleslav Škoda 422

Tatra Kopřivnice

Zbrojovka Brno Z6 Hurvínek

Praga Praha – Praga Piccolo

Po II. světové válce se výroba osobních automobilů soustředila převážně do automobilek Škoda Mladá Boleslav

a Tatra Kopřivnice. Tatra T87

Výroba nákladních automobilů: Tatra Kopřivnice: T-111

Liaz Liberec Liaz 706 MT

Praga Praha Praga V3S

V současnosti je Škoda Mladá Boleslav součástí koncernu Volkswagen a mezi poslední modely patři Fabia, Roomster, Octavia a Superb. V automobilce Tatra Kopřivnice byla výroba osobních vozidel ukončena a vyrábí se nákladní automobily Tatra 815. V automobilkách Liaz Liberec a Praga Praha byla výroba ukončena. Karosa Vysoké Mýto přešla pod koncern Iveco a vyrábí autobusy Iveco .

Použitá literatura JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jiří ČUMPERA. Automobily 1: Podvozky. Brno: Avid, 2007. ISBN 978-80-87143-03-2. PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily. Vyd. 1. Praha: Informatorium, 2000, 3 sv. ISBN 80-86073-65-33. Nicolas Joseph Cugnot. [online]. 2013 [cit. 2013-08-14]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Joseph_Cugnot NW PRÄSIDENT: Präsident der Akademie, Philosoph, Theoretiker der Sprache : Vorträge auf einer Gedenkveranstaltung der Bayerischen Akademie der Wissenschaften 250 Jahre nach seiner Geburt [online]. München: Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 1993 [cit. 2013-08-14]. Dostupné z: http://auta5p.eu/clanky/nw/president.php