Zastávky hromadné dopravy
1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky ústup od zastávkových zálivů spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové komunikace při I = 1 500voz/hod v profilu a intervalu autobusů – do 10 minut) výhody: preference MHD, úspora nákladů, vhodné pro tělesně postižené a vedení cyklistické dopravy, zklidnění dopravy, vhodný estetický prvek veřejné mínění přijímá kladně
Tramvajové zastávky eliminace zastávek s výstupem na vozovku (nevýhodou je velký výškový rozdíl při nástupu a výstupu, ohrožování cestujících automobily) – např. ve Vídni je plánováno několik set přestaveb nevyhovujících zastávek zastávkové mysy (jízdní pruh je v prostoru zastávky nahrazen chodníkem, automobily jsou vedeny po kolejích) „vídeňské zastávky“ (zastávka se zvýšenou vozovkou)
Vozidla používání nízkopodlažních vozidel společně se správným a moderním řešením zastávek přispívá k lepšímu přístupu tělesně postižených, kladný vliv na komfort cestujících
Typy autobusových zastávek Autobusová zastávka typ I – zastávkový pruh zálivová zastávka I > 800 voz/hod > 24 bus/hod
Doporučení pro konstrukci autobusových zastávek Autobusová zastávka v zálivu použije se na dopravně zatížených komunikacích, přispívá k plynulosti dopravy a bezpečnosti na průběžné komunikaci návrh závisí na požadované rychlosti na vjezdu do zálivu obtížnější připojení vozidla zpět na komunikaci
Autobusová zastávka typ II – na jízdním pruhu I < 500 (800) voz/hod < 12 bus/hod doba stání bus v zastávce < 20 sec
Použití zastávek na jízdním pruhu dopravní zatížení < (ve starších materiálech uváděno 1 300) vozidel / špičkovou hodinu počet autobusových spojů < 6 spojů / hodinu (únosné je 6 – 12 spojů / hod) průměrná doba pobytu autobusu v zastávce < 20 sekund v rámci zajištění bezpečnosti třeba účinně zamezit předjíždění stojícího autobusu
Autobusová zastávka typ III – „zátka“ I < 500 (800) voz/hod < 12 bus/hod doba stání bus v zastávce < 20 sec
Zastávka typu „zátka“ zvýšená ochrana chodců, bezpečnost fyzické zabránění objíždění stojícího autobusu středním dělícím ostrůvkem („zátka“)
Další parametry délka nástupiště – délka používaných autobusů + 3 metry šířka nástupiště – 2 m (2,50 m) plocha nástupiště –min 1 m2/cest, 1,5 m2) plochy se zvyšují o 15 – 16 cm nad úroveň vozovky podélný sklon – do 3 %
Typy tramvajových zastávek zastávky s výstupem na vozovku zastávky s nástupním ostrůvkem zastávky s mysem zastávky se zvýšenou vozovkou
Principy modernizace tramvajových zastávek rozvoj typů zastávek vhodnějších pro pohyb cestujících zmenšování výškového rozdílu mezi nástupním prostorem vozidla a nástupní plochou (významné zejména pro osoby pohybově handicapované – tělesně postižení, starší občané, cestující s kočárky) zastávky se zvýšenou vozovkou a zastávky s mysem se budují namísto zastávek s výstupem na vozovku
Vybavení zastávek označení zastávky podle zákonných ustanovení další informace pro cestující další vybavení v závislosti na dopravní funkci, významu zastávky
Opatření pro tělesně postižené snížené obrubníky nebo rampy, sklon < 6% malý výškový rozdíl mezi podlahou vozidla a plochou nástupiště šířka nástupiště min 2,50 m (míjení invalidních vozíků a dětských kočárků) signální a varovné pásy pro zrakově postižené, označení zastávky slepeckým písmem, akustické prvky ochrana proti povětrnosti a možnost sezení
Souhrn doporučení pro tram. zastávky se zvýšenou vozovkou motorová vozidla – 100 m (min 50 m) před zastávkou oddělené od kolejového tělesa, vyznačí se dopravní stíny a souvislé podélné čáry, před zastávkou se na úseku délky 10 m instalují „vídeňské prahy“, které zajistí nájezd vozidel do prostoru zastávky užitečná délka – 37,5 m, nájezd. rampy 3,0 m nejvhodnější v přímé, v obloucích nutno posoudit rozhledové poměry šířka vozovky vedle kolejového tělesa – 3,7m, lze min 3 m
nájezdové rampy – sklon 1 : 20 (5%) není–li třeba výrazně redukovat rychlost vozidel, při nutnosti redukce rychlosti vozidel rampy s kombinovaným sklonem 1:12,5 (8%) na délce 1 m, na dalších 2 m sklon 1:30 (3,5%) dlážděná obruba začátku a konce ramp (nedoporučuje se použití asfaltu) značky „Jiné nebezpečí“, doplňuje se zpravidla značkou „Nerovnost vozovky“ městské sloupky – 0,30 m od okraje vozovky, zvýrazňují hranici mezi vozovkou a chodníkem, brání parkování na chodníku výškový rozdíl mezi vozovkou a chodníkem – 3 cm, max 5 cm
Schéma provedení zastávky se zvýšenou vozovkou („Vídeňská zastávka“) - půdorys
Schéma běžného provedení zastávky se zvýšenou vozovkou (příčný řez)
Obecné závěry týkající se zastávek hromadné dopravy v zahraničí A/ rozvíjí se především typy zastávek: příznivější z hlediska preference MHD komfortu cestujících bezpečnosti provozu B/ zálivové zastávky se navrhují pouze v opodstatněných případech C/ rozvoj nízkopodlažních vozidel snadnější přístup obtížněji pohyblivým cestujícím (tělesně postižení, starší osoby, maminky s kočárky)
2. Sledování souboru zastávek v projektu BESIDIDO Bylo sledováno 12 zastávek hromadné dopravy, z toho: 6 zastávek přestavěno na „zátkové“ 4 zastávky upraveny do samostatného zálivu další zastávky – celková úprava a posun zastávky
A/ Zátkové zastávky Brno – Selská šířka jízdního pásu 3,50 m (původně 4,5 m), dělící ostrůvek 1,65 m
Brno – Kounicova šířka jízdního pruhu 3,50 m (před 4,0 m), dělícího ostrůvku 1,80 m
Brno – Banskobystrická „vídeňská“ zastávka, jízdní pruh 3,50 m
Brno – Komín – centrum jízdní pruh 3,40 m (před 3,5 m), střední dělící ostrůvek 1,5 m
Brno – Komín – Podlesí jízdní pruh 3,4 m (před 3,7 m), ostrůvek 1,4 m
Plzeň – Na Dlouhých jízdní pruh 3,75 m (původně 5,0m), ostrůvek 2,5 m
Hodnocení zátkových zastávek Výhody menší šířky jízdních pruhů, zkrácení délky přechodu zklidnění ulice, zlepšení bezpečnosti cestujících zlepšení přístupu na zastávky, bezbariérový přístup a nástup do vozidel přispívá k četnějšímu používání MHD snížení rychlosti dopravního proudu v oblasti zastávky, jeho zastavení při staničení prostředku MHD, zabránění předjíždění v místě zastávky zlepšení estetického dojmu
Nevýhody rychlý průjezd vozidel s předností v jízdě není možný při zastavení vozidel MHD v obou směrech v době dopravních špiček možnost tvoření kolon za vozidly MHD
Celkové zhodnocení 1. vzhledem k malému souboru sledovaných zastávek není možné jednoznačně konstatovat, jaký vliv mají zátkové zastávky na nehodovost 2. významně snižují rychlost vozidel, přispívají k homogenizaci rychlosti dopravního proudu 3. dochází ke zkrácení přechodu pro chodce (střední dělící pás), možnost přecházet nadvakrát, sledovat vždy pouze jeden směr
B/ Zastávky do zálivu Brno – Petra Křivky šířka vozovky 7,3 a 7,6 m, ostrůvku 3,25 m
Ostrava – u Kauflandu
Batňovice – Zálesí zastávky vstřícné do zálivu, šířka zálivu 3m, jízdní pruh v místě zastávky 3,5 m
Hodnocení typu zastávek do zálivu vhodné na zatížených vícepruhových komunikacích, doplnit středním dělícím pásem kvůli bezpečnějšímu přecházení Výhody bezpečné čekání cestujících mimo dopravní prostor plynulý průjezd ostatních vozidel možný průjezd vozidel záchranné služby Nevýhody nerespektování přednosti vozidel HD při vyjíždění nepřispívá k celkovému zpomalení ostatních vozidel
C/ Další typy zastávek hromadné dopravy Liberec – Švermova jízdní pruh š = 3,5 m, záliv 2,75 m snížení rychlosti, odstranění ploch pro nedovolené parkování, usměrnění pohybu chodců v zastávce (přechod chybí)
Plzeň – Vejprnická jízdní pruh 3,5 m (před 4,5 m), ostrůvky 2,8 – 2,9 m (před 1,75 m) přidán zpomalovací práh integrovaný s přechodem pro chodce
Horky vstřícné zastávky částečně na jízdních pruzích, mezi zastávkami prostor 3,5 m
3. Hodnocení úprav zlepšení přístupu při přestavbě, usměrňování individuální dopravy, využití dopravního prostoru i pro ostatní účastníky provozu (pěší, cyklisty) při rekonstrukci zastávek se často upravuje i část průtahu nebo související komunikace, dochází k výraznému zklidnění
Graf 1 - Zklidnění dopravy v místě zastávky hromadné dopravy
Graf 2 - Hodnocení podmínek pro pěší
Graf 3 - Posouzení úprav zastávek hromadné dopravy
4. Závěry V projektu posuzováno 12 zastávek. Zkušenosti z lokalit a jejich analýzy: větší důraz na řešení zastávek hromadné dopravy, její preference, zlepšení podmínek jak pro cestující, tak pro vozidla zlepšení podmínek pro pěší (zkrácení délky přecházení vložením středního ostrůvku, lepší umístění přechodu vzhledem k zastávce) u 66 % zastávek upravena – zklidněna i související komunikace (snížení rychlosti projíždějících vozidel)
Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost