Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.12.  Zopakovat základní skladebné dvojice.  Rozlišit věty dvojčlenné i s nevyjádřeným podmětem od vět jednočlenných.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Procvičujeme větné členy 2
Digitální učební materiál
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Větné členy.
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Věta.
Věta jednoduchá, souvětí
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – věty podle složení
Věta jednočlenná a dvojčlenná
holé, rozvité, několikanásobné
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY V ymysli k obrázkům věty,
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
VY_32_Inovace_ Věty jednočlenné a dvojčlenné
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Opakujeme vedlejší věty 1
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_72_Věta jednočlenná a dvojčlenná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Transkript prezentace:

Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.12

 Zopakovat základní skladebné dvojice.  Rozlišit věty dvojčlenné i s nevyjádřeným podmětem od vět jednočlenných a větných ekvivalentů.  Dokázat tvořit jednočlenné věty z dvojčlenných a obráceně.  Funkce jednočlenných a dvojčlenných vět v textu.

 typizovaný jazykový útvar  celek, který je založen na určitém slovesném tvaru = přísudku  mluvčí slovně vyjadřuje určitou myšlenku, vztah k situaci, nebo obecný názor  větný člen = nejmenší jednotka věty - přísudek, podmět, přívlastek, předmět, příslovečné určení, doplněk

 věta má stránku:  obsahovou (sémantickou, významovou) = to, co věta vypovídá mluvnickou (gramatickou, formální) = jazykové prostředky, které k vyjádření obsahu slouží modální = vyjadřuje postoj mluvčího k výpovědi (oznamovací, tázací, žádací - rozkazovací, přací) zvukovou (akustickou) nebo grafickou

 pokud věta obsahuje vedle přísudku i podmět = věta dvojčlenná Matka litovala dítě.  v případě, že věta podmět neobsahuje = věta jednočlenná Matce je líto dítěte. Prší.  existují i větné celky, které nejsou založeny na přísudku - polovětné konstrukce, jmenné věty nebo větné ekvivalenty Pozor! Kouření zakázáno. Platit. Ovoce a zelenina.

 podle toho, zda věta stojí samostatně nebo je spojena s jinými větami v jeden celek, rozlišujeme:  větu jednoduchou – větný celek vyjadřující jedinou myšlenku, má jednu základní skladební dvojici, může být holá (holý podmět a přísudek) nebo rozvitá (s rozvíjejícími větnými členy)  souvětí – větný celek složený z více vět jednoduchých, který vyjadřuje složitější myšlenku nebo více myšlenek - v souvětí se rozlišují věty hlavní a vedlejší

 hlavní věta = mluvnicky nezávislá věta, ptáme se jí na větu vedlejší vedlejší věta = zastupuje větný člen jiné věty (hlavní, ale i vedlejší) - viz. učivo souvětí podřadné = 1VH + 1 – X VV souvětí souřadné = 2 – XVH + 0 – X VV

 slovesné věty  infinitivní  neslovesné věty  jmenné věty (nominální)  substantivní  adjektivní  adverbiální  citoslovečné  částicové

 větný obsah můžeme vyjádřit jen jedním základním členem = nemají základní skladebnou dvojici = není to ani podmět, ani přísudek = říkáme mu základní větný člen věty jednočlenné  člen je holý nebo rozvitý  a) slovesné věty : základem je slovesný tvar určitý - vyjadřují přírodní jevy – Sněží. Smráká se. - tělesné stavy – Bolí mě v zádech. - duševní stavy – Je mi smutno. Stýská se mi. - smyslové vjemy – Hoří. V kamnech praská.

 b) infinitivní věty: Zastavit stát! Nevyklánět se z oken! Nastoupit v řad! (důrazný rozkaz) Sklidit včas úrodu. (výzva) Nekouřit! (zákaz) Tak se nechat napálit! Neklepat! Věty „Ono“ prší. „To“ prší apod. jsou věty jednočlenné! Slova to, ono nejsou podmětem, nýbrž vyjadřují jen citové zabarvení věty - údiv, překvapení, zklamání apod.

 jmenné věty : základem je jméno – podstatné jméno, přídavné jméno, zájmeno  substantivní - oslovení - Lidičky! Pane! Pozor! Těch lidí! Karle! - nápisy - Základní škola - nadpisy - Věta jednočlenná a dvojčlenná - název knihy - Staré pověsti české  adjektivní - Jak krásné! Tak dlouhé? Velmi zajímavé. Nádherné!

 adverbiální – Rychle ven! Všichni vpravo hleď!  citoslovečné – Ach! Haff! Běda! Ouvej!  částicové – Ano. Ne. Zajisté. Ovšem. Ano, ovšem.

 Důležité upozornění.  Celý den vytrvale pršelo.  Našlo se to?  Celý den vytrvale pršelo.  Už je mi dobře.  Bylo mu do zpěvu.  Včera se blýskalo celý den.  Škrábalo mě v krku.  Ve tmě bylo vidět seskakující vojáky.  Ovoce a zelenina.  Bylo parno.  Dámy a pánové!  Bylo mu v tom zabráněno tyčí.

 obsahují oba základní větné členy = podmět + přísudek, holé nebo rozvité  !pozor – i nevyjádřený podmět = podmět ! Píšu dopis. Nikdo to neviděl. Vstupné je dobrovolné. Utíkala ven. a) s přísudkem slovesným ( sloveso je v určitém tvaru) b) s přísudkem jmenným se sponou = jmenný tvar + určitý tvar neplnovýznamového slovesa (zejména sloveso být) Velryba je savec. Zahrada je krásná. Karel byl šťastný.

c) jmenný beze spony - spona je nevyjádřená, ale lze jí domyslet Kniha – přítel člověka. Sliby chyby. Mladost radost. Vstupné dobrovolné. Mlčeti zlato. U věty dvojčlenné se vyskytuje predikce (přisuzování) – vztah mezi podmětovou a přísudkovou částí věty, vyjadřuje se tvarovou shodou v osobě a čísle.

 Děti jásají.  Petr je žákem gymnázia.  Spí jako dudek.  Včera celý den ukazovali v televizi záběry velkého požáru.  Bolela ho záda.  Píše úkol už přes hodinu.  Byl jasný horký den  Domorodí lovci netrpělivě čekali.  Přišli včas.  Mlčte!

 Venku sněží.  Stmívá se.  Zvoní.  Bolí mě v krku.  Hoří.  V kamnech praská.  Dobrou noc.  Zahřmělo.  Je mi smutno.  Z komína se kouřilo.  Padá sníh.  Nastává soumrak.  Někdo zvoní.  Bolí mě krk.  Dřevo hoří.  Kamna praskají.  Přeji dobrou noc.  Bylo slyšet hrom.  Jsem smutný.  Z komínu stoupal dým.

 Nekuřte!  Na to jsem už zapomněla!  Chtěl bych to napravit.  Stůjte!  Dávejte pozor  Hudba byla slyšet.  Bolí mě záda.  Sedněte si !  Nekouřit!  Na to se už zapomnělo!  Moci to všechno napravit.  Stát!  Dávat pozor!  Bylo slyšet hudbu.  Bolí mě v zádech.  Sednout!

1. Spí jako dudek. 2. Bolela ho záda. 3. Ve tmě bylo vidět seskakující vojáky. 4. Sněží a sněží. 5. Je dovoleno se nepřezouvat. 6. Sluníčko krásně hřeje. 7. Nech mě v klidu pracovat. 8. Bylo o tom rozhodnuto. 9. Domorodí lovci netrpělivě čekali. 10. Včera se celý den blýskalo. 11. Celý den vytrvale pršelo. 12. Před domem máme krásnou zahradu. 1. dvojčlenná 2. dvojčlenná 3. jednočlenná 4. jednočlenná 5. jednočlenná 6. dvojčlenná 7. dvojčlenná 8. jednočlenná 9. dvojčlenná 10. jednočlenná 11. jednočlenná 12. dvojčlenná

 Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce, Fragment 1999  Krausová, Zdeňka, Teršová, Renáta: Český jazyk 7 – učebnice pro základní a víceletá gymnázia,nakladatelství Fraus Pracovní sešit pro 7.tř.