Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál seznamuje žáky s vedlejší větou podmětnou. Učí je měnit větu jednoduchou v souvětí, doplňovat vedlejší věty. Obsahuje animace.
Co víš o podmětu? základní větný člen ptáme se na něj 1. pádem (kdo, co) rozlišujeme podmět: vyjádřený, nevyjádřený holý, rozvitý, několikanásobný Jakým slovním druhem je podmět v následující větě ? „Nikdo nepřišel.“ Ve větě „Zapomněl na mě.“ jde o podmět … zájmeno nevyjádřený „Říkali to v rozhlase.“ Ve větě je podmět … všeobecný
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ podmět může být vyjádřen vedlejší větou přísudková část tvoří větu hlavní Mamince není lhostejné, jak se učím. Co není mamince lhostejné? Jak se učím. Kdy se odstěhovali, se přesně neví. Co se neví? Kdy se odstěhovali. 1VH 2VV 1VV 2VH
Nahraď podmětovou část vedlejší větou: Ať se viník přihlásí! Ať se přihlásí ten, kdo je vinen. Strašpytel nesmí do lesa. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Je možné se tomu vyhnout? Je možné, abych se tomu vyhnul? Váš posměch není na místě. Není na místě, abyste se nám posmívali. Tvoje umíněnost rodiče vždy velmi mrzí. Rodiče velmi mrzí, když jsi umíněný.
Doplň vedlejší věty: Říká se,že žije teď v Africe. Bylo by spravedlivé,abys byl také odměněn. Je zdravé, kdyžjíme denně ovoce a zeleninu. Udivilo ho, že, musí pilně pracovat. Kdo chce být úspěšný mu nikdo nevěřil. Celý den ho rozčilovalo,že už zase prší.
Vyznač vedlejší věty podmětné: Hodinu trvalo, než vrak ze silnice odtáhli. Ukážeme, jak na tom jsme. Bylo jasné, že ztracený řetízek už nenajdu. Rozzlobilo mě, že o tom nemá ani tušení. Ačkoliv je starší, má nerozumné nápady. Lukáš začne zlobit, když má jít spát. Vadí mi, že jsem nestihl zahájení výstavy. Jestliže neuděláš úkoly, nepůjdeš na hokej. Líbilo se mi, že jsi mi poslal pohled.
Zdroj: STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ. Praha: SPN, 1997, ISBN ilustrace klipart