Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Věty vedlejší příslovečné úvod
Digitální učební materiál
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_738_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věta předmětná
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice AUTOR : Mgr. Jana Christenová NÁZEV: Vy_32_INOVACE_06_Čj_ Vedlejší věty podmětné a předmětné.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Podmětná a přísudková věta
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Opakujeme vedlejší věty 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková Martina

Vedlejší věta předmětná Mgr. Martina Chňoupková

Vyhledejte předmět a určete pád. Na louce našli chlapci ptačí hnízdo. Prudký vítr ulomil větev na naší jabloni. Svůj sešit tam Jenda nenašel. Ráno jsme hledali v lese houby. Skoro nic jsme nenašli. Jana vypracovala referát velmi dobře. Bez tebe tam nepůjdu. O tom se mi ani nesnilo. hnízdo / 4. větev / 4. sešit / 4. houby / 4. nic referát / 4. bez tebe / 2. o tom / 6.; mi / 3.

Vedlejší věta předmětná Vyjadřuje předmět věty řídící. Ptáme se na ni jako na předmět. Jak se ptáme na předmět? Bývá uvozena vztažnými zájmeny (kdo,co…) spojkami (že, aby…) i příslovci (jak…)

Příklady vedlejších vět předmětných Řekl, že se včera vrátil pozdě. Poradil mi, abych se učila alespoň hodinu denně. Věděl moc dobře, jak se má zachovat.

1) Doplňujte vedlejší věty předmětné: Poraďte mi, kde Bojím se, že Nevím, kdo Jsem zvědavý, kdy Čekal jsem, že Zdálo se mi, že Není známo, kdy Láďa navrhnul, že Jirka chtěl vypátrat, kdo Povězte mi, kudy

2) Nahraďte předmět vedlejší větou předmětnou: Sprinteři netrpělivě očekávali povel startéra. Všichni se už chystali odejít. Naši fotbalisté se velmi snažili vyhrát. Tatínek dětem přikázal zalít zeleninový záhon. Prosím tě o pomoc. Sprinteři netrpělivě čekali, až bude závod odstartován. Všichni už se chystali, že odejdou. Naši fotbalisté se velmi snažili, aby vyhráli. Tatínek dětem přikázal, aby zalili zeleninový záhon. Prosím tě, abys mi pomohl.

3) Rozlište věty vedlejší podmětné a předmětné: Jana nám vyprávěla, co bude zítra dělat. Je samozřejmé, že bez vás neodejdeme. Nevím, zda se dostavím. Že s námi nepojede, nám vůbec neřekla. Zaslechl, jak ho pomlouvá. Zdá se, že je velmi sympatická. Zatím se ještě neví, jestli to bude holka nebo kluk.

4) Jazykový rozbor Chlapec vyprávěl spolužákům, jak jel s rodiči na výlet. Určete počet vět souvětí. Ve 2. větě v souvětí určete podmět. Určete druh VV, poté nahraďte VV větným členem. V 1. větě 1. souvětí určete pomocí číslic slovní druhy.

PROCVIČENÍ: Učebnice strany – 102, 103.

Použitá literatura: GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. [kolektiv autorů] ; Praha : Lidové noviny, STYBLÍK, V. a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ, SPN