Parní stroj Parní stroj je nejstarší tepelný motor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktualita na kterou jste se nemohli dočkat
Advertisements

PARNÍ STROJ Zpracovali
Parní stroj Info.
Parní stroj.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Jirka, Marek, Vašek, Honza
TEPELNÉ MOTORY.
Parní stroj.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_7 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 2.ročník.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Spalovací motory vznětové
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
MOTORY Ondřej Hornig 2006.
Tepelné stroje -motory
Kryštof Klika, Lukáš Svoboda
Spalovací motor zážehový
Tato prezentace byla vytvořena
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
James Watt * Greenock Handswort.
SPALOVACÍ MOTORY.
Tepelné motory.
skotský mechanik, vynálezce a fyzik
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Watt Šablona: III/2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_39.
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Tepelné motory Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
VY_V/2_INOVACE_05_Příklady elektráren
Veronika Zvoníčková 9.B. Životopis Vynálezy
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Změny skupenství látek (8. ročník)
Ondřej Kašík 8.B oo9. Parní stroj - je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou, nejčastěji rotační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
P ARNÍ STROJ Daniel Glosík 8.B. Parní stroj je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou. Schéma práce stroje.
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Klady a zápory parní energie: Zápory: 1)výsledná účinnost 5% – 15% energie Klady: 1 ) vysokou spolehlivostí a schopností práce 2)nevadí přetížení.
Jana Máčková, 8.B. - - Pístový tepelný stroj - - Přeměna tepelné energie na energii mechanickou - - První mechanický stroj – Hérón Alexandrijský (1.století)
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Michaela Sieglova 8.B. → nejstarší tepelný motor → Přeměňuje část vnitřní energie paliva uvolněné hořením na energii mechanickou → vynálezce James Watt.
SVĚT TECHNIKY A JÁ Vojta Hanke. LOGO ROZCESTNÍK auta Válečná technika Počítače zbraně.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Skot -P=1W -dvojčinný parní stroj -především matematik a fyzik.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Test – (parní stroj) 1) Vysvětli, proč je parní stroj označován jako parní. 2) Popiš, jak vzniká v parním stroji pára a k čemu slouží. 3) Dochází v parním.
VY__III/2__INOVACE__207 FYZIKA Tepelná elektrárna.
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Železniční doprava 19. stol.
Transkript prezentace:

Parní stroj Parní stroj je nejstarší tepelný motor. Přeměňuje část vnitřní energie paliva uvolněné hořením na energii mechanickou. 2

Parní stroj  MALTAGC. [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SwanningtonEngine_01.jpg> 3

Historie Druhá polovina 18. století – první parní stroj schopen dílenské práce – konstruktér James Watt Watt „pouze“ významně zdokonalil stroje Thomase Saveryho a Thomase Newcomena. Tyto stroje fungovaly na principu kondenzace syté páry ve válci a využití síly vyvolané podtlakem k čerpání vody. 4

James Watt Žil v letech 1736–1819 Skotský mechanik, vynálezce a fyzik samouk Stavba a zlepšování parních strojů Průmyslové využití parních strojů – průmyslová revoluce 5

James Watt [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:James_Watt_by_Henry_Howard.jpg> 6

Dětství Watt školu navštěvoval nepravidelně, o jeho vzdělání pečovala matka. Byl manuálně zručný a obratný, jevil matematické nadání. Miloval legendy a skotské tradice. 7

Vylepšení parního stroje James Watt se rok učil u mechanika T. Morgana v Londýně (1755). Po návratu do Glasgow se stal univerzitním mechanikem. V roce 1759 se dozvěděl o parním stroji Thomase Newcomena, ale prakticky se s ním seznámil až v roce 1763. V roce 1765 sestrojil oddělený kondenzátor páry, čímž stávající konstrukci výrazně vylepšil. V roce 1775 se spojil s obchodníkem Matthewem Boultonem a společně začali vyrábět a prodávat parní stroj. V roce 1785 vytvořil vlastní parní stroj. 8

Objevy & vynálezy Dvojčinný parní stroj Dvojcestný ventil Utěsnění pístu Přímovod Odstředivý regulátor Vývěva Setrvačník parního stroje Zavedení jednotky fyzikální veličiny výkon – koňská síla, nyní jednotka watt Objev složení vody Upřesnění fyzikálního pojmu práce 9

Druhy parních strojů Podle konstrukce: Ležaté a stojaté Plnotlaké a expansní Jedno a víceválcové Ventilové a šoupátkové Další dělení: Zdvihové a kývavé Klikové S křížovou hlavou S kroužícím pístem nebo válcem 10

Využití Čerpání vody z dolů, nahrazena práce zvířat Jednoduché výtahy k transportu uhlí Přeprava osob 11

Využití Stabilní parní stroj Parní stroj umístěný na jednom místě, obvykle v budově nebo místnosti zvané strojovna, s níž je pevně spojen. Lokomobila Lokomobila je mobilní komplet parního kotle a parního stroje. Jedná se vlastně o předchůdce dnešních traktorů. Parní válec Parní válec je vozidlo sloužící k zarovnávání povrchu silnic. Konstrukčně se podobá lokomobile. Parní automobil Parní automobil je silniční dopravní prostředek poháněný parním strojem. První pokusy s parním automobilem prováděl francouzský vynálezce Nicolas-Joseph Cugnot již v 18. století. Funkční prototyp jeho automobilu vyjel poprvé v roce 1769. Parní lokomotiva Vynálezu parní lokomotivy předcházely pokusy s parními vozy. V době svého největšího rozvoje, který nastal kolem poloviny 20. století, jezdilo ve světě téměř čtvrt miliónu parních lokomotiv, které zabezpečovaly zhruba 90 % veškeré železniční dopravy. Parník Loď poháněná parním strojem, později i parní turbínou. 12

Lokomobila [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Traction_engine_exedon_lad.jpg> 13

Parní válec LANGER.P. [cit. 2011–08–01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steam_roller.JPG> 14

Parní automobil ROBY. [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FardierdeCugnot20050111.jpg> 15

Parní automobil NORBERT SCHNITZLER. [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wallis_and_Steevens_Lena_rv.jpg> 16

Parní automobil SFOSKETT. [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stanley_steam_car.jpg> 17

Parní lokomotiva PETRS. [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ctyrkolak.jpg> 18

Parník http://en.wikipedia.org/wiki/File:RMS_Titanic_3.jpg 19 [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:RMS_Titanic_3.jpg> 19

Účinnost Parní stroj: účinnost přeměny energie 5–15 % (dnes nedostačující) Spalovací motory: účinnost přeměny energie 20–42 % 20

Proč už se nepoužívá? Velmi malá účinnost Vodní pára získávána v parním kotli z vody teplem uvolněným spalováním paliv Parní stroj nahrazen elektromotory Elektrická energie získávána přeměnou z různých druhů energie (tepelné, vodní, jaderné…) v odlišných typech elektráren Elektrickou energii lze přenášet na velké vzdálenosti, vodní páru pouze parovody 21

Princip PANTHER. [cit. 2011-08-01]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steam_engine_in_action.gif> 22

Jak to funguje? Pára je pracovní látka, která zvětšuje svůj objem – koná práci – uvádí do pohybu pracovní stroje nebo dopravní prostředky. V topeništi parního kotle se spalováním uhlí uvolňuje teplo, které voda v kotli přijímá, a přeměňuje se na páru.  Při varu vody v otevřené nádobě, tedy za normálního tlaku, je objem vznikající páry asi 2 000krát větší než objem vody. Při varu vody v uzavřené nádobě je objem stálý – zvyšuje se tlak vznikající páry. 23

Jak to funguje? Kotel a potrubí velmi pevné – velký tlak páry. Některé parní stroje obsahují kondenzor, v němž se unikající pára sráží a vznikající voda je vedena zpět do kotle. Parní stroje vybavené kondenzorem vystačí se zásobou vody déle. Pára pohybuje pístem parního stroje a koná mechanickou práci. Parní stroj umožňuje přeměnu energie tepelné na energii mechanickou. Platí zákon zachování energie. 24

Princip parního stroje O D K A Z (http://www.parnistroj.czweb.org/parstroj.swf) 25

ZDROJE INFORMACE: FOTOGRAFIE: Internet FOTOGRAFIE: [cit. 2011-08-01]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana> Relevantní zdroje jsou uvedeny pod fotografiemi (obrázky). 26