EKONOMIKA VZDĚLÁVÁNÍ Regionální školství. VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Základní pojmy Vzdělávací systém a jeho vývoj Státní správa a samospráva ve školství Financování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti financování dětského domova se školou Veselíčko
Advertisements

Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Vládní neziskové organizace
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Vývoj terciárního vzdělávání
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných.
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Odměňování pedagogických pracovníků
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Veřejná správa ve školství
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Informace o výzvě pro školy
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Liberecký inspektorát ČŠI
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
Teorie fiskálního federalismu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Rozpis rozpočtu a normativy
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

EKONOMIKA VZDĚLÁVÁNÍ Regionální školství

VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Základní pojmy Vzdělávací systém a jeho vývoj Státní správa a samospráva ve školství Financování systému regionálního školství Slabé a silné stránky současného systému vzdělávaní, budoucnost

Základní přístupy a legislativa Základní principy, jimiž se řídí poskytování vzdělávání, jsou obsahem Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku České republiky.

Základní přístupy a legislativa Listina říká, v čl. 33 že : "Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu."

Základní přístupy a legislativa Zákon č. 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením; Zákon č. 561/2004 Sb., ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon); Vyhláška MŠMT č. 65/2005 Sb., č. 492/2005 Sb., o krajských normativech.

ZÁKLADNÍ POJMY Ekonomika vzdělávání - Regionální školství

Základní pojmy vzdělání vzdělávací soustava principy vzdělávací politiky funkce vzdělávací soustavy regionální školství výdaje na vzdělání

Principy vzdělávací politiky spravedlivý přístup ke vzdělávacím příležitostem maximální rozvíjení potenciálu každého jedince proměna tradiční školy nové utváření vzdělávacího systému zvyšování statusu a profesionality pedagogického personálu a zdokonalování vzdělávacích procesů

Funkce vzdělávací soustavy rozvoj osobnosti zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti posilování soudržnosti společnosti výchova k partnerství a spolupráci v evropské i globalizulící se společnosti zvyšování zaměstnatelnosti zvýšení konkurence schopnosti ekonomiky a prosperity společnosti

VÝVOJ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY V ČR Ekonomika vzdělávání - Regionální školství

Formování vzdělávací soustavy etapa základních strukturálních změn ( ) etapa stabilizace vzdělávacího systému ( ) etapa reformace vzdělávacího systému ( ?)

Základní principy transformace vzdělávacího systému zrušení státního monopolu na poskytování vzdělání změna funkce a systému financování školství posílení správní a ekonomické autonomie škol posílení pedagogické autonomie škol

Základní vývojové tendence vzdělávacího systému decentralizace diverzifikace snižování rozdílu mezi poptávkou a nabídkou vzdělání rychlá změna podílu jednotlivých částí VS na jeho celkovém výkonu optimalizace sítě škol a školských zařízení akceptace nových potřeb společnosti deetatizace vzdělávacího systému

Modely vzdělávacích systémů před rokem 1989 v ČR Do roku 1989 centralizovaný model řízení ideologický podtext vzdělávání uniformní a uzavřený systém centrální stanovování počtů žáků a studentů řízení systémem NV neuvádění faktů zkreslování skutečností nerovný přístup ke vzdělání jednotná školská soustava monopol státu na vzdělání

Modely vzdělávacích systémů po roce 1989 v ČR odvětvové řízení školství mechanismus nabídky a poptávky Transformovaný decentralizovaný model model postavený na demokratických principech otevřený, participativní a pluralitní systém vícezdrojové financování vznik nestátního školství právní subjektivita škol svobodná volba studijní cesty normativní financování autonomie škol vstup veřejné kontroly

STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA VE ŠKOLSTVÍ Ekonomika vzdělávání - Regionální školství

Státní správa a samospráva ve školství Vláda – ministerstvo Kraj – odbor školství Obec – obor školství Ředitel školy Parlament ČR Školská rada Krajské zastupitelstvo Obecní zastupitelstvo Rada školy Česká školní inspekce

FINANCE A FINANČNÍ TOKY V REGIONÁLNÍM ŠKOLSTVÍ Ekonomika vzdělávání - Regionální školství

Finanční toky v regionálním školství služeb

Financování systému regionálního školství Přírůstková metoda spočívala ve velmi volném vztahu výkonů jednotlivých škol k výši státního příspěvku tím se ztrácela jak motivační tak informační funkce peněz. Normativní systém financování úzká vazba výše státního příspěvku na počet žáků a studentů.

větší vstřícnost škol k potřebám studentů vysoký stupeň průhlednosti příjmů velký stupeň předvídatelnosti příjmů omezení prostoru pro korupci umožňuje ukázat na neefektivnosti podporuje soutěživost mezi školami podporuje kvantitativní rozvoj nestimuluje kvalitu nemotivuje ke konsolidaci ve výdajových kategoriích je rigidní spoléhá se na individuální výběr studentů a jejich rodičů Výhody a nevýhody normativního financování

Způsoby financování regionálního školství Veřejné zdroje Veřejné rozpočty stát kraj obec Veřejné fondy Soukromé zdroje Hospodářská činnost Rodinné rozpočty Školné Příspěvek na částečnou úhradu neinvestičních nákladů mateřských škol, školních družin a školních klubů Dary Příspěvky podniků

Výdaje na vzdělání výdaje veřejné x soukromé vymezení obsahu pojmu „výdaje na školství“ přímé náklady na vzdělání nepřímé náklady na vzdělání příspěvky na stravování a ubytování výdaje na aktivity v oblasti volného času

Veřejné výdaje na vzdělání Druhové členění veřejných výdajů v České republice v rámci regionálního školství

Veřejné výdaje na vzdělání Model vícezdrojového financování regionálního školství

Vícezdrojové financování RgŠ ŠKOLA STÁTNÍ ROZPOČET ROZPOČET ROZPOČETKRAJE OBCE DOMÁCNOSTI DOMÁCNOSTI PODNIKY PODNIKY Dotace Dotace Dotace Uživatelské poplatky Dary NEZISKOVÉ ORGANIZACE NEZISKOVÉ ORGANIZACE Dotace Sponzoring

Veřejné výdaje na vzdělání Finanční toky Školy zřizované Obcemi

1… úhrada přímých vzdělávacích výdajů 2… úhrada nepřímých vzdělávacích výdajů (částečná) 3…programové financování rozvojových programů MŠMT 4…programové financování (program Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny reg. Školství 5… úhrada provozních a investičních výdajů školy od obce 5 5

Výdaje na vzdělání Podrobné členění běžných výdajů v České republice

Výdaje na vzdělání Finanční toky Školy zřizované Kraji

1… úhrada přímých vzdělávacích výdajů 2… úhrada nepřímých vzdělávacích výdajů (částečná) 3…programové financování rozvojových programů MŠMT 4…programové financování (Program – Akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu a vlády ČR od Program Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury do roku 2007.) 5… úhrada běžných a investičních výdajů škol

Výdaje na vzdělání Finanční toky Církevní a soukromé školy

1… prostředky pro nestátní školství 2… ekonomické zabezpečení církevním školám krajem 3… dotace soukromým školám 4… programové financování rozvojových programů MŠMT

Výše dotace pro soukromé školy a)střední školy poskytující střední vzdělání, školy, které uskutečňují vzdělávací programy pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením, střediska praktického vyučování při poskytování vzdělávání podle školních vzdělávacích programů těchto škol, a základní školy speciální na 80 %, 60 %, b)ostatní střední školy neuvedené v písmenu a), střediska praktického vyučování při poskytování vzdělávání podle školních vzdělávacích programů těchto škol, a vyšší odborné školy na 60 %, 60 %, c)základní školy na 60 %, 80 %, d)školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovnou péči na 80 %, 60 %, e)mateřské školy nebo školská zařízení, které jinak podle zvláštního právního předpisu 5) zřizuje obec nebo svazek obcí, na 60 %, 50 %. f)ostatní školy a školská zařízení na 50 %. [90 %] [80 %] [100 %]

Výdaje na vzdělání Soukromé a veřejné výdaje na vzdělání (2009)

Výdaje na vzdělání Výdaje na vzdělání napříč všech stupňů jako procento HDP (1995, 2005)

Výdaje na vzdělání Vliv počátku ekonomické krize na výdaje na vzdělání ( )

Výdaje na vzdělání Výdaje na platy učitelů v USD přepočteno na paritu kupní síly (2005)

Slabé a silné stránky současného systému vzdělávaní, budoucnost Tradice vzdělávání Nepřetržitý vývoj systému Dosažená úroveň školství Vysoká hodnota vzdělání Nevyvážená věková struktura učitelů Orientace na tradiční školu Nedostatečné a nediferencované odměňování učitelů

Slabé a silné stránky současného systému vzdělávaní, budoucnost pomalý růst efektivnosti systému struktura výdajů nemožnost přesunů do jiných výdajových položek konsolidace primárního a sekundárního stupně zajištění rovné příležitosti při získávání vzdělání revize normativního systému financování

ZÁVĚR Vzdělání je jednak chápáno jako základní právo občanů, nesmí být opomíjena jeho ekonomická stránka, která ukazuje, že uspokojení potřeby po vzdělání, poskytuje užitek jak společnosti, tak i jednotlivci. Kvalitní základní a střední vzdělávání vytváří základní předpoklady pro udržení vysoké úrovně vzdělanosti ve společnosti, ale i konkurence schopnost ekonomiky.