Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Tomáš Vohradník. Vybrané dílo: Šifra mistra Leonarda (The Da Vinci Code) autor: Dan Brown rok vydání: 2003.
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
R a k o u s k o MELK s klášterem I automatický posun !!
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Kudy kráčí kriminálka O vývoji žánru ve světě i u nás Seminář ARAS,
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Divadlo konce 19.století.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Umberto Eco – Jméno růže
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mgr. Milan Štěpita. * Kdo je MK? * Kunderova témata * A také * Příběh NLB * Forma NLB * Tomáš * Tereza * Sabina * Franz * Společnost.
Romantismus.
Téma: Postmoderna v literatuře
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_735_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_CJK42660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
postmodernismus, magický realismus
Téma: Dějiny filozofie
dobrodružný román s prvky fantazie amerického spisovatele Dana Browna skupina Epsilon 2.B.
VY_32_INOVACE_CJK42960BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 29. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Autor: Bc. Eva Doležalová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Základní škola Příbor 486, Nový Jičín Vypracovali: Jirka Holub, Marek Bolom.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Plagiát a plagiátorství. Plagiát napodobenina uměleckého, literárního nebo vědeckého díla, u níž je jako původce díla (autor) – uveden napodobitel, tzv.
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Karel Čapek Boj proti fašismu 2. část. Čapek reaguje na nebezpečí fašismu Mezi lety 1935 – 1938 se snaží připravit a vyzbrojit českého člověka na boj.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Milan Kundera. ● Narodil se v Brně roku 1929, studoval FF UK v Praze, studia nedokončil, pak studoval filmovou fakultu na AMU – později působil jako učitel.
POSTMODERNISMUS. Vzniká v letech 20. století Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění Chce být post-moderní.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
„Příběh významné pražské klášterní knihovny“.  svazků (?) rukopisy prvotisky (152) staré tisky (8 000)  Specifika: rozsáhlá kolekce astronomické.
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Postmodernismus. Postmodernismus  Vzniká v letech 20. století  Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění  Chce.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Alchymista Paulo Coelho.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
JOSEF VÁCHAL DĚJINY LITERATURY
Poznání a jeho sociální produkce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Postmodernismus Postmodernismus

Dokážete vysvětlit tento pojem?

Postmodernismus  Vzniká v letech 20. století  Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění  Chce být post-moderní

 Tvrdí, že sebeoriginálnější díla zevšedněla konzumem  Pěstuje pluralismus forem – využívá citací, parafrází starších děl, parodie známých děl …  Vedle sebe stojí vysoká literatura, triviální, braková, dobrodružná, hororová...tzv. vícevrstevnatost literárního díla

 Další rysy postmodernismu:  - skeptický pohled na realitu  - mystifikace - záměrné klamání čtenáře  - složitá symbolika  - promyšlená kompozice  - pluralita názorů  - čtenář má možnost v díle najít svůj úhel pohledu

Některé postmoderní knihy mají velmi zvláštní podobu:  Forma křížovky  Slovník – např. Slovník o sto tisíci slovech a je možné ho číst po heslech, na přeskáčku i jako román  Některé knihy existují ve dvou variantách – mužské a ženské  K románům mohou být přiloženy tarotové karty

Hlavní představitelé postmodernismu  Umberto Eco  Milan Kundera

Umberto Eco  Román: Jméno růže  Dílo lze chápat ve dvou rovinách:  1) historická detektivka  2) rozsáhlá studie o životě ve středověku, zejména o mnišských řádech a klášteřích

 Starý benediktinský mnich Adso z Melku sepisuje události, jichž se stal jako mladičký novic svědkem v italském opatství.  Spolu se svým mistrem, učeným františkánem, Vilémem z Baskervillu narazí při řešení náboženských sporů na sérii vražd, které postupně objasní.

 Adso postupně proniká do tajů nejrůznějších věd, pokouší se vyznat v mnohých záhadách a objevit tajemství rozsáhlé knihovny, k níž směřují všechny vražedné stopy.  Příběh hledání pravdy však končí požárem a zánikem celého opatství.

Milan Kundera  Autor českého původu  Žije ve Francii, v současnosti píše francouzsky

román: Nesnesitelná lehkost bytí  Celorománové zamyšlení nad lehkostí života, lehkost znamená prázdnotu a nevědomost. Naopak pocit tíže života je vyjádřením plnosti a zhodnocení života.  Pozornost je v románu soustředěna na dvě dvojice : lékař Tomáš a jeho žena Tereza, Tomášova přítelkyně Sabina a její milenec Franc.

Dílo, které se stalo světovým bestsellerem

Otázky a úkoly:  Vraťte se na úvod a zkuste nyní vysvětlit pojem postmodernismus:

Zdroje: o+Eco.jpg o+Eco.jpg Panorama české literatury (Literární dějiny od počátků do současnosti), Rubico Olomouc 1994