Učebnice dějepisu a jejich hodnocení Přednáška č. 7 AR 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Výuka dějin 20. století.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Textová média v DV AR 2013/2014.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Úvod do učiva dějepisu.
Vzdělávání a jeho kategorie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2013/2014.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vedoucí KHI: Katedra historie FP TUL Sokolská 8, budova S, 2. P. Vedoucí KHI:
HISTORICKÉ PRAMENY A JEJICH UCHOVÁVÁNÍ
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Vnímání historického času
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DĚJEPIS. Základní informace předmět se vyučuje na nižším i vyšším stupni na vyšším gymnáziu možnost volby semináře Kapitoly z dějepisu - dvouletý - jednoletý.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2014/2015.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jak pracovat s učebnicí
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Kurikulum: obsah školní edukace
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Učebnice dějepisu a jejich hodnocení Přednáška č. 7 AR 2014/2015

Didaktická média Nejrozmanitější hmotné a nehmotné projevy lidské činnosti, které jsou využívány v rámci výuky při prezentaci učiva s cílem usnadnit osvojovací procesy žáků.

Učebnice: je druh knižní publikace uzpůsobený k didaktické komunikaci svým obsahem a strukturou primární úkol U – transformace poznatků daného vědního oboru zcela konkrétním adresátům

Školní učebnice funguje jako: 1.prvek kurikula → prezentuje výsek plánovaného obsahu vzdělávání 2.didaktický prostředek: zdroj informací pro žáky i učitele řídí a stimuluje učení žáků Přes nástup moderní techniky a moderních technologií zůstává učebnice základním edukačním médiem.

Specifické psychohygienické požadavky na ŠU: zohledňování psych. vývoje jedince váha, kvalita a typ knižního zpracování čtivost – vjemově obsahové podmínky snadnosti a efektivnosti čtení čitelnost – vjemově – optické prostředky čtení stylistická a syntaktická úroveň verbálních textů: ročník – věta 8 – 10 slov SŠ – věta 12 – 13 slov persvazivní( přesvědčovací ) rovina textu

Učebnice dějepisu Specifický typ historické literatury – didakticko – historický text, který je primárně určen konkrétnímu adresátovi a slouží k pedagogické komunikaci ( dle Z. Beneše) Typologie dějepisných učebnic: 1.Kvazisyntézy – usilují o ucelený, souhrnný, syntetizující obraz vybraného úseku dějin, silná tradice, důraz kladen na výkladový text a narativitu ikonických textů

UD 1.Kvazisyntézy 2. Učebnice analyticko-syntetické – dnes preferovány, spojení kvazisyntézy s pracovní učebnicí 3. materiálová kompendia – čítanky, chrestomatie…

Textová struktura učebnice dějepisu Verbální textyIkonické texty Autorský výkladový text Pramenné texty: písemné historické texty, beletrie Doprovodné texty k ikonickým textům Texty řídící osvojování učiva předmluva, metodická poznámka, otázky a úkoly, základní data, bibliografie, slovník, rejstřík Dokumentární ikonické texty: reprodukce fotografií, reprodukce uměleckých děl ( obrazy, rytiny, kresby, karikatury, komiksy, knižní a časopisecké ilustrace, lepty, plakáty, rekonstrukční kresby a malby, ukázky politické publicistiky Symbolické ikonické texty: mapy, grafy, diagramy, schémata, časové diagramy (přímky) Ikonické texty orientačního charakteru piktogramy, barevné podtisky, rámečky

Literatura: Beneš, Z., Gracová, B., Průcha, J., Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu – teorie a multikulturní aspekty edukačního média, Praha 2008 Průcha, J., Učebnice: teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998 Průcha, J., Teorie, tvorba a hodnocení učebnic, Praha 1988

Současná nabídka UD pro SŠ Gymnázium: Nakladatelství SPL – Práce ( Albra) Jan Souček Dějiny pravěku a starověku Zdeněk Beneš Dějiny středověku Miroslav Hroch Dějiny novověku Jan Kuklík – Jan Kuklík Dějiny XX. století, Praha 1999

Nyní vydávána nová řada M. Hroch Dějepis - Novověk

Nabídka učebnic - gymnázium Sada učebnic pod vedením Petra Čorneje SPN – pedagogické nakladatelství Dějepis 1, 2, 3, 4 pro gymnázia a SŠ Učebnice pro SŠ: Scientia Vratislav Čapek, Jaroslav Pátek Dějepis pro SOŠ, Praha 2001

Učebnice pro SŠ SPL – Práce Zdeněk Beneš Dějepis 1, 2 pro SOŠ SPN – pedagogické nakladatelství Petr Čornej, Ivana Čornejová Dějepis pro SOŠ

Dějepisné atlasy pro gymnázia a SŠ Kartografie Atlas světových dějin 1. díl Atlas světových dějin 2. díl Eva Semotánová Atlas českých dějin 1. díl Atlas českých dějin 2. díl ( od roku 1618 do roku 1993)

Dějepisné učebnice pro ZŠ a nižší gymnázia Nová škola - Učebnice (U), pracovní sešit(PS), metodická příručka (MP) Dějepis 6, 7, 8, 9 (Čapka) k dispozici i interaktivní učebnice (IU) - SPN – pedagogické nakladatelství – Stará řada Nová řada ↓ U, PS, MP (Parkan, Válková) Dějepis pro 6, 7, 8, 9 roč. ZŠ

DU pro ZŠ a NG Fraus – U, PS, MP, IU, interaktivní cvičení Dějepis 6, 7, 8, 9, PRODOS – Stará řada Nová řada ↓ U, PS, učitelská verze učebnice s komentářem pro učitele Dějepis 6, 7, 8, 9

Nakladatelství Albra – redakce SPL –Práce Nová aktuální dějepisná řada První "klasická" dějepisná řada Druhá "malovaná" dějepisná řada Pracovní sešity z českých dějin Průvodce všedním životem Průvodce světem objevů a poznání Nová aktuální dějepisná řada První "klasická" dějepisná řada Druhá "malovaná" dějepisná řada Pracovní sešity z českých dějin Průvodce všedním životem Průvodce světem objevů a poznání

Učebnice pro ZŠ a NG Dialog Dějiny pravěku a starověku Dějiny středověku a počátků novověku Dějiny novověku Dějiny 20. století Hlasy XX. století (CD) Dějiny XX. století na CD Robert Kvaček a kol. XX. století o sobě – dokumenty Kvirenc Jan, Kunstová Eliška České dějiny do roku 1914 – historie v dokumentech Kvirenc Jan Evropa do roku 1914 – historie v dokumentech

Dějepisné atlasy pro ZŠ a nižší gymnázia Kartografie Školní atlas českých dějin Pravěk a starověk Středověk Novověk I. Novověk II. Dějiny 20. století

České dějiny do roku 1914 Třebaže čeští historici vydali v minulých desetiletích několik různě pojatých chrestomatií, domnívám se, že žádná z nich příliš nevyhovuje potřebám širší (mimovědecké) veřejnosti a středoškolské výuce. Tím spíše vítám, že se dva vynikající středoškolští profesoři dějepisu ujali tohoto úkolu a že do jeho naplnění vložili jak své pedagogické zkušenosti, tak i schopnost soustavně navazovat na výsledky současné historické vědy. Výběr pramenů sahá od raného středověku do počátku 20. století. Autoři rozdělili 338 ukázek do osmi oddílů s přesnými a výstižnými názvy, které zachycují hlavní etapy českých dějin. Publikace kombinuje tři základní roviny pohledu na dějiny: (1) dobovou pramennou výpověď, (2) názory pozdějších historiků, (3) komentář autorů. Stručný, avšak instruktivní vstup ke každé pramenné či historiografické ukázce není pouhým faktografickým popisem, nýbrž uvedením do kontextu a naznačením problému. Významnou úlohu při tom sehrává věcné propojení ukázek, jejichž komentáře na sebe vzájemně odkazují a tím vedou čtenáře k tomu, aby si lépe uvědomil torzovitost pramenů i neúplnost našeho poznání minulosti a aby celý dějepis pochopil jako proces nikdy nekončícího poznávání; aby si uvědomil smysl stále nových interpretací, jež přirozeně přináší pohyb života a jím nově kladené otázky i odlišně zaujímané zorné úhly postupně přicházejících posuzovatelů... Při výběru ukázek a jejich komentování prokázali autoři velmi rozsáhlé znalosti a rozhled po dějepisné literatuře (včetně nejnovějších, často i polemicky zaměřených nebo hypoteticky pojatých prací), stejně jako vtip a vynalézavost. Díky těmto schopnostem vytvořili pásmo českých dějin jako četbu, která může zainteresovaného studenta strhnout nejen k soustavnému pročítání textů, ale také k jejich hlubšímu promýšlení. Je velmi důležité, že vystihli jak "klasické" politické a vojenské dějiny, tak i proměny společnosti a kultury, církve a náboženských poměrů, ale také každodennosti "obyčejných lidí". Navíc tak učinili způsobem osvětlujícím povahu a vnitřní pohnutky osobností obecně známých nebo i zapomenutých. Autorský respekt k subjektu dějin odpovídá antropologickým a psychologickým pohledům současné historiografie, ale také vydatně přispívá k přitažlivosti vybraných textů… k dalším kladům knihy patří zdařilá snaha zachytit nejen dění v pražském centru či v Čechách, ale také v dalších zemích a regionech českého státu. Stejně tak se plným právem dostalo zasloužené pozornosti různým etnikům obývajícím české země - vedle Čechů zejména Němcům a Židům. Aniž by tato tendence z knihy jakkoli vyčnívala, je patrné, že autoři mají na mysli také výchovné poslání studia dějin. Uvádějí portréty výrazných osobností a kladou čtenáři otázky po jejich motivaci, hodnocení a inspirativnosti, důsledně se vyhýbají moralizování, ale mluvou pramenu připomínají příkladné chování jedince vůči celku (zemi, národu, obecně lidským hodnotám) a v krajním případě i sebeobětování v dějinách (Hus, Jeroným Pražský). Myslím, že i tuto dnes opomíjenou intenci díla je třeba ocenit... Rukopis nové chrestomatie českých dějin jsem pročítal nejen se zájmem, ale i s radostí ze znovu ověřené zkušenosti, že máme tak vzdělané, schopné a zanícené učitele dějepisu. (…) Jsem přesvědčen, že se kniha J. Kvirence a E. Kunstové stane oblíbenou četbou i velmi cenným obohacením nejen školní, ale i obecně i popularizační literatury o českých dějinách. O publikaci: Název: České dějiny do roku 1914 (Historie v dokumentech) Autoři: Jan Kvirenc, Eliška Kunstová, Nakladatelství: Dialog, 2006

Teorie výzkumu učebnic Na učebnicích se hodnotí: textová složka mimotextová složka výkladová složka nevýkladová složka – procesuální aparát učebnice a orientační aparát učebnice Didaktické vybavení učebnice udává koeficient didaktické vybavenosti. KDV je výsledkem analýzy 36 komponentů, které jsou klasifikovány ve třech kategoriích: aparát prezentace učiva - výkladový text, obrazový doprovod aparát řízení učiva – otázky, úkoly, rozlišení textu dle důležitosti barvou, písmem aparát orientace v učivu – záhlaví kapitol, rejstříky Koeficient T – hodnocení obtížnosti textu.