Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

s dopravní infrastrukturou
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY Moravská Třebová - projekt odkanalizování Udánek, Sušic, Boršova a modernizace ČOV.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Dopravní a liniové stavby
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Moderní cyklistická doprava
Mimoúrovňové křižovatky
Trasování lesních cest
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Digitální technická mapa Plzeňského kraje Služby DTM DMVS PK Setkání partnerských obcí DTM DMVS Plzeň Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Navrhování tunelových staveb
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v kraji
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Prázdniny bezpečnější
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Materiál slouží k výkladu učiva dopravní výchovy pro žáky 3. ročníku
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ BI je systematická kontrola stávajících pozemních komunikací, prováděná vyškoleným pracovníkem (dále jen inspektorem) či týmem inspektorů za účelem identifikace nedostatků a rizikových faktorů, které mohou zhoršovat následky dopravních nehod nebo přispívat ke vzniku dopravních nehod. Cílem provádění bezpečnostní inspekce je navrhnout opatření vedoucí ke snížení možností vzniku dopravních nehod, případně k redukci následků nehod a tím snižovat celospolečenské ztráty z dopravní nehodovostí. Bezpečnostní problémy mohou pramenit z rozhodnutí učiněných v různých fázích návrhu a provozu silniční sítě: plánování návrh stavba provoz údržba.

BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE A BEZPEČNOSTNÍ AUDIT BI se provádí na stávajících pozemních komunikacích, zatímco BA v různých fázích projektování dopravních staveb. Vztah mezi bezpečnostním auditem a bezpečnostní inspekcí

BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE A DATA O NEHODOVOSTI Bezpečnostní inspekce je systematický proces, který není zaměřen na nehodové lokality identifikované na základě nehodových statistik či údajů dopravní policie. Cílem BI je identifikovat jakékoliv faktory, které mohou způsobit dopravní nehody, takže sanační opatření by měly být implementovány ještě předtím, než se nehody stanou. Tento přístup lze popsat jako proaktivní. Využití dat o nehodovosti může zjednodušit provádění bezpečnostní inspekce.

BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE A ÚDRŽBA KOMUNIKACÍ Údržbou se rozumí pravidelný proces kontroly vybavení a prvků pozemních komunikací (vegetace, dopravní značení, povrch vozovky atd.) a jejich následná oprava. BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE A LIDSKÝ FAKTOR Mentální kapacita řidiče a pozornost Vnímání Zátěž Volba rychlosti Orientace řidičů a tolerance k chybám – samovysvětlující, promíjející

PŘEDMĚT INSPEKCE Předmětem bezpečnostní inspekce může být jakákoliv pozemní komunikace v zastavěném nebo nezastavěném území. Témata: Funkce komunikace o dopravní – zajištění mobility všech účastníků provozu, spojení mezi městy a jejich částmi, přístup k přilehlým pozemkům a nemovitostem, kategorie silnice o architektonická – příznivé působení vedení trasy, doplňková zeleň, mosty apod. o životní prostředí (hygienické a zdravotní požadavky) – omezit: - znečištění půdy (ropné látky, solení) - vibrace (vliv na zdraví lidí, stav budov) - emise výfukových plynů - hluk z dopravy o prostor pro umístění inženýrských sítí - kanalizace, vodovod, el. energie, plyn, zásobování teplem, sdělovací kabely apod.

PŘEDMĚT INSPEKCE příčné uspořádání – povrch vozovky, krajnice, odvodnění směrové a výškové vedení – směrové oblouky, stoupání, klesání, vedení trasy terénem, změna počtu jízdních pruhů, přídatné pruhy, přidružené pruhy křižovatky – rozhledové poměry, kapacita, stav povrchu vozovky, chování řidičů, nečekaná křižovatka, přítomnost chodců a cyklistů, svislé a vodorovné dopravní značení, šířka komunikace, poloměry odbočení železniční přejezdy, tramvajové dráhy – svislé a vodorovné dopravní značení, rozhledové poměry, křížení, přejezdové zabezpečovací zařízení odpočívky a obslužná zařízení – parkoviště, odpočívky a usměrnění provozu na nich, organizace provozu, čerpací stanice, zastávky MHD svislé a vodorovné dopravní značení – základní zásady: účelnost, srozumitelnost, výstižnost, viditelnost a údržba osvětlení – umístění, intenzita osvětlení bezprostřední okolí komunikace – pevné překážky, stromy, zeleň prvky pasivní bezpečnosti – svodidla, ploty, zábradlí, tlumiče nárazu, vodicí stěny, únikové zóny apod. potřeby zranitelných účastníků silničního provozu – přechody pro chodce a přejezdy pro cyklisty

PROVÁDĚNÍ BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1.Období a podmínky provádění BI V denních i nočních hodinách, zohlednit podmínky při umělém osvětlení. Sezónní podmínky - sníh Specifické podmínky – blízkost školy, nákupního, sportovního, kulturního centra 2.Frekvence provádění BI V pravidelných intervalech s ohledem na možné změny návrhových prvků, dopravního značení, změny zdrojů a cílů dopravy.

PROCES PROVÁDĚNÍ BI Stanovení rozsahu jejího provádění –počáteční a koncový bod inspekce. BI provádí vyškolený bezpečnostní inspektor. Může jím být správce příslušné komunikace nebo bezpečnostní inspektor ze seznamu inspektorů, pověřený správcem. Provádění BI lze rozdělit do 4 kroků: o Příprava o Prohlídka lokality o Zpráva o provedení bezpečnostní inspekce o Vypracování doporučení Bezpečnostní inspektor provádí: -BI vč. analýzy odstranění dříve identifikovaných problémů -zjišťuje dopravní situaci -zda mohou bezpečnostní problémy souviset s nevhodným chováním účastníků provozu a určí, zda je možné takové chování účinně odstranit změnou některých vlastností komunikace - zda bezpečnostní problémy nesouvisí se špatnou údržbou

BEZPEČNOSTNÍ RIZIKO - NÁVRHOVÉ PARAMETRY KOMUNIKACE stav povrchu vozovky, vodorovné a svislé dopravní značky, směrové vedení trasy, výškové vedení trasy, rozhledové poměry, příčný řez, využití okolní plochy, situace v okolí komunikace, nájezdy a křížení, osvětlení, vlastnosti křižovatky (typ, organizace, uspořádání), rychlost (skutečná v porovnání s nejvyšší dovolenou).

BEZPEČNOSTNÍ RIZIKO - CHOVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ PROVOZU nebezpečné manévry při levém odbočení (nedostatečná ochrana), velké rozdíly rychlostí v jízdních pruzích na dálnicích, vysoké hmotnostní rozdíly (nevhodné skladba dopravního proudu), závažnost následků dopravních nehod, předjíždění (např. při odbočujících manévrech těžkých vozidel na křižovatkách), nedostatečné zvážení potřeb určité kategorie účastníků provozu (např. slyšitelné signály pro přecházení pro slepce, delší čas pro přecházení pro starší občany atd.).

MOŽNOSTI ZÍSKÁVÁNÍ DAT Fotografie - pořizují se v pravidelných intervalech (např. po 100 m) v každém směru jízdy v úrovni očí řidiče vozidla. Videopasport - využívají se především videokamery v měřícím (plovoucím) vozidle. Data zpracovává hlavní řídící jednotka a jsou vztažena k časovému údaji, k poloze podle GPS nebo staničení pozemních komunikací. Pomocí pasportu lze dokumentovat šířkové uspořádání komunikace, stav dopravního značení, směrové a výškové vedení trasy atd. Doplňkové technické rozbory - směrový průzkum, dopravní výkon, dopravní konflikty, rychlost, rozhledové poměry, analýza nehodovosti, aj.

PŘÍPRAVA PŘED PROVEDENÍM BI Cílem je získat co nejvíce informací o PK, jejím okolí a křižujících PK. Zjistit: funkci a kategorii komunikace typem křižovatek nejvyšší dovolenou rychlostí jsou návrhové prvky komunikace v souladu s funkcí a kategorií komunikace? komunikace prochází zastavěnými územními celky skladbu dopravního proudu vozidel - převládá dálková či místní doprava? využívají komunikaci chodci a cyklisté? intenzity dopravy a jejich vývoj za posledních 5 let Příklady metod lokalizace problematických míst: Lokalizace pomocí GPS Staničení komunikace Měření dráhy pomocí dráhového čidla ve vozidle Vzdálenosti odměřované v mapě nebo ve výkrese Použití videozáznamu

FÁZE AUDITU DLE STUPNĚ PD