ZAKOPANÝ PES „O tom, jak, proč a kde vznikla některá slova, jména, rčení, úsloví, pořekadla a přísloví“ Bedřich Fučík, Jindřich Pokorný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Zuzana Medveďová Název:VY_32_INOVACE_D Téma:Šest žen Jindřicha VIII. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Pot Luck Podnik vedený dětmi. Po zvolení vedení přišel čas na vymýšlení toho co budeme prodávat, jméno firmy a loga.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
Řecko-perské války Nejslavnější hodina Řecka. Perská říše Peršané v 5. stol. př.n.l. vytvořili obrovskou veleříši. Šáh-in-šáh Dareios I. Chtěl dobýt i.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.5 Opozita Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Bůh je moje jistota..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
VY_32_INOVACE_04_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍDAVNÁ JMÉNA 1
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
El Monasterio construido encima de un volcán
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace O PERNÍKOVÉ CHALOUPCE Název : VY_32_inovace_13 - ČJ – O perníkové.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
VY_32_INOVACE_44B_TÁBORSKO - CHOUSTNÍK
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Les v průběhu roku 2 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-35_ OpakovánÍ Starověká Palestina, INDIE, Čína.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vánoce
Ferdinand I. Habsburský
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Úvod do středověku.
Nikol Schinková 2.A Karel IV..
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Československá republika-demokratický stát
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Něco, co mohou napsat jen děti
Peníze.
EVROPA 11. STOLETÍ.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

ZAKOPANÝ PES „O tom, jak, proč a kde vznikla některá slova, jména, rčení, úsloví, pořekadla a přísloví“ Bedřich Fučík, Jindřich Pokorný

Bedřich Fučík - (pseudonym Václav Horák) - literární kritik a historik, editor a překladatel. Patřil k významným představitelům literární kritiky orientované katolickým směrem. Jindřich Pokorný - český překladatel (především z francouzštiny a němčiny), editor a spisovatel. Překládal také z italštiny, latiny a vlámštiny, podílel se na překladech z maďarštiny. Je znám především pro svůj překlad Rostandova Cyrana z Bergeracu. V předrevolučních vydáních, 1975 a 1976, nebyl B. Fučík z politických důvodů jako spoluautor uveden.

ZAČNEME OD ADAMA začátek lidského pokolení Mojžíšovy knihy - Bůh Jahve vytvořil člověka z prachu Země - ze žebra člověka - žena Talmud - praotec a pramáti lidského pokolení jedno tělo Řekové - lidi vytvořila Země stejně jako přírodu Bůh Alláh - člověk z hlíny a vody – společné: napřed Země a její hlína, z ní teprve člověk - hmota - bůh Jahve “vdechl do jeho nozder život” člověk bez jména - “první muž” (adam), “první žena” (eva) lidé - “Adamovým pokolením” nahý - “v rouše Adamově” “vstoupil do řehole sv. Adama” - našel si svou Evu a oženil se “začínáme od Adama” - bereme něco od prvopočátku (není vždy vhodné)

BARBAŘI “barbar” - již před mnoha tisíci lety až dodnes řecky barbaros, latinsky barbarus, italsky a španělsky barbaro, francouzsky barbare, anglicky barbarian, německy Barbar, polsky barbarzyniec,... měnilo obsah a význam “bar-bar” - člověk, který zadrhoval v řeči, kok-tal v řečtině - barbar = cizinec, kterému Řekové nerozuměli (bre-ben-til, blá-bo-lil) - básník Ovidius ve vyhnanství u Černého moře: “Zde jsem barbarem, ježto mi nikdo nerozumí.” soupeři Peršani - slovo “barbaros” = divoch, nevzdělanec, surovec (dělení na Řeky a barbary, ty ostatní) později barbar - Neřímani a nekřesťani, později - voják později význam jako v Řecku po perských válkách - dodnes!

HÁDAT SE O KOZÍ CHLUP Athéňan si pronajal osla i s majitelem Jezdec slezl z osla a sedl si do stínu - oslař o tom nebyl srozuměn, pronajal jen osla, ne stín hádka o stín, o kozí chlup - o nic kozí chlup - přirovnání o něco mladší (římský básník Horác: “jiný se pře zas a často o kozí chlup a v těžké zbroji se za tretky bije”.) - narážel na tehdejší lítý spor, zda je kozí chlup vlna jako srst ovčí => hádat se o kozí chlup Němci - hádat se o císařovy vousy

KALENDÁŘ Kalendárium - ve starém Římě - kniha dlužníků a vypůjčené částky Kalendae - připomínka římskému lidu, že mají přinášet bohům oběti, a že se mají platit dluhy zapsané v kalendariu problémy s vytvořením kalendáře – nesoulad s oběhy Měsíce a Země kolem Slunce - za několik století rozdíl 79 dní – Julis Caesar - rok 46 p.n.l. bude mít 15 měsíců (Juliánský kalendář) - po šestnácti stoletích předbíhal o 10 dní papež Řehoř XIII – po 4. říjnu přijde hned 15. říjen (zprvu jen katolické země, protestanské země juliánský kalendář)

ARGUSOVSKÝ POHLED “má oči i vzadu” = “má oči jako argus” řecký pastýř Argus - oči vpředu, vzad, po stranách, na břiše, na nohou (při spaní měl zavřenou jen půlku očí) má ohlídat dívku Jó (proměněnou v bílou krávu - pomsta Héry) Zeus poslal boha Herma, aby jí hlídače zbavil - flétnou uspal i Argusovy spící oči a usekl mu hlavu - Héra nasadila Argusovy oči na ocas páva argusovský pohled = pohled pronikavý, ostražitý, vrcholně bdělý -> ale ani tisíc očí neuhlídá jednu ženu

NA RŮŽÍCH USTLÁNO Židovská legenda – 1.růže z ráje bílá jako sníh – pohlédl na ni Adam – studem zrudla Řecké báje – růže vypučela z polibků Afrodité a Adonise – Erós – hostina na Olympu – vylil červené víno na bílé květiny (zbarvily se a začaly vonět) – Rhodanta – spanilá korintská královna – bohy proměněná v rudý květ, aby byla uchráněna před nápadníky Muslimové – když odcházel Mohamed do nebe, ukápla mu kapka potu, ze které vznikla růže Přírodopisci/historici – domov růže = Persie -> Palestina -> Řecko -> Řím Egypt – plýtvání růžemi – podlahy poseté metrovou vrstvou lístků Nero – hostina – růže za dolarů Růžemi plněné polštáře, peřiny, slamníky.. Mít na růžích ustláno = míst pohodlný, šťastný, bezstarostný život

MÝT SI RUCE = Mojžíšův starozákonní příkaz Hygienické opatření a symbol neviny Pilát Pontský – Římský místokrál – Poslán k němu Ježíš, aby ho vydal na smrt za to, že se prohlašoval za židovského krále, tedy, že se rouhal Jahvem – Věděl, že je Ježíš nevinný a nechtěl s tím mít nic společného, ale zbaběle ho vydal – Nechtěl být obviňován z Ježíšovy smrti – před davy si umyl ruce Mýt si ruce/mýt si ruce jako Pilát = když máme být spravedlivý, ale z pohodlnosti s tím nechceme mít nic společného a zachováme se zbaběle

PRVNÍ VLAŠTOVKA JARO NEDĚLÁ Jedináček – po otcově smrti si začal užívat Prodal co se dalo, nakonec mu zůstaly jen lehké šaty a plášť (konec zimy) Vlaštovka – myslel si, že je jaro za dveřmi a prodal plášť Začalo mrznout – nadával na vlaštovku, že je hloupá => bylo mu tepleji, když mohl svou hloupost svést na někoho jiného Když předbíháme – první jednička neznamená, že tak bude pořád; první pracovní úspěchy nezaručují úspěchy i nadále,…

PANICKÝ STRACH Nymfa Driopa + bůh Hermés – syn Pan – narodil se ošklivý, s růžky, vousy, kozími nohami, ocasem Matka utekla, otec ho vzal na Olymp Miloval zemi, sestoupil dolů - lovcům naháněl zvěř a hlídal sedlákům stáda Rád se dvořil nymfám – utíkaly před ním (měnily se v borovici, rákosí) Nesměl být rušen ze své odpolední siesty => řval a rámusil, až všem naháněl strach – panický strach V lese strašil pocestné díky němu prý Řekové vyhráli bitvu u Marathónu – vyděsil Peršany k smrti a oni utekli

NESTOJÍ ZA TO, ABYCH MU VODY PODAL Římané dlouhou dobu neuměli používat vidličku – jedli rukama => špinavé Navíc vidlička = zlo, protože se nemohli dotýkat božího daru Na každého hosta – 1 otrok, který ho obsluhoval Zul mu boty, umyl ruce, host ulehl k hostině Ruce hostům myli po každém chodu Vodu podávali vždy lidé z nejnižších společenských vrstev Nepodám ti ani vody = nestojíš mi za to, abych ti prokazoval tu nejnižší službu

OTÁZKY NA ZÁVĚR 1.Jaké mělo první význam slovo "barbar"? a)voják b)cizinec c)člověk, který zadrhával v řeči 2.Co znamená "argusovský pohled„? a)pohled nevšímavý b)pohled ostražitý c)pohled zaslepený 3. Kdo si ‚,myl ruce‘‘? a)Ježíš b)Pilát Pontský c)Velekněží 4.Proč se lidé báli Pana? a)Hlučný a zlý, když ho vyrušili ze spánku b)Byl moc úlisný k ženám c)Zabíjel pocestné v lese

Správné odpovědi: 1C, 2B, 3B, 4A Děkujeme za pozornost