1 Situace v bydlení sociálně potřebných a jakou pomoc skutečně potřebují RNDr. Tomislav Šimeček předseda Občanského sdružení majitelů domů,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Advertisements

Sociální služby SOZ.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Životní úroveň (II. část)
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Praha, 26. – 27. listopadu Obsah pojmu prevence Řada na sebe navazujících opatření Nutná spolupráce všech relevantních subjektů V ČR je obcí.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Občané za spokojené bydlení Srovnání privatizace v Praze Pracovní zasedání ZMČ
Státní fond rozvoje bydlení Konference o sociálním / dostupném / bydlení Jednací sál Senátu Parlamentu ČR JUDr. Ing. Eva Helclová Programy a.
Praha, 26. – 27. listopadu Co přispělo k nárůstu počtu lidí bez domova Restrukturalizace průmyslu a s tím spojená dlouhodobá nezaměstnanost Nezaměstnanost.
OBČANSKÝ ZÁKONÍK USPOŘÁDÁNÍ OZ svým uspořádáním rozděluje občanskoprávní vztahy:  PRÁVA VĚCNÁ  PRÁVO ZÁVAZKOVÉ.
1. Dle analýz ČSÚ vychází, že nízkopříjmové skupiny mají vyšší nájemné než střední a vysoko-příjmové domácnosti až o Kč Počet osob s PnB –
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
Problémy sektoru nájemního bydlení , RNDr. Tomislav Šimeček.
Osobní bankrot - Insolvence -
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
Dávky pomoci v hmotné nouzi. Předmět úpravy (§ 1) - Poskytování pomoci - Základní životní podmínky (biologické, psychické a sociální) (biologické, psychické.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
K pracovní verzi návrhu koncepce sociálního bydlení ČR
Tisková konference Praha, Témata 1. Boj s hospodářskou krizí: Návrh OSMD 2. Rozsudek Nejvyššího soudu zakládající kriminalizaci majitelů.
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM § 87 ZOR § 96 a násl. ZOR © Zdeňka Králíčková, 2012.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Sociální bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č duben 2006.
Sociální program RPG Sociální program RPG
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Alkohol v ČR MUDr. Ferdinand Polák, Ph.D. náměstek ministra pro zdravotní péči Ministerstvo zdravotnictví.
Projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Koncepce Sociálního bydlení „ZKUŠENOSTI Z PRAXE“ Praha
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vytváření sítí dluhového poradenství 03/2014 Magda Besedová.
Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost A B C D 1.1 Stavební spoření.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi – rizika ztráty bydlení a jejich minimalizace Roman Matoušek.
Šluknovsko – dopady migrace na život v obcích 09/2011 Volfová Hana, Kafková Jiřina.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Rozsah, podoby a řešení bytové nouze v ČR Štěpán Ripka Platforma pro sociální bydlení.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Bydlení pro seniory v Praze
Správa sociálního zabezpečení
Sociálně vyloučení jako cílová skupina terénních sociálních služeb
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
RNDr. Roman Matoušek, Ph.D.
Sociální bydlení v České republice Petr Krčál.
Rodinná politika Sociální politika II.
Občanské soudní řízení I.
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
Seniorské bydlení listopad 2017
Transkript prezentace:

1 Situace v bydlení sociálně potřebných a jakou pomoc skutečně potřebují RNDr. Tomislav Šimeček předseda Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR

2 Sociální vyloučení, diskriminace Intenzivní zájem o bydlení sociálně potřebných začal v ČR zejména poté, když se vytvořila a rozrůstala početná skupina občanů, kteří si již nejsou schopni najít na jinak dobře fungujícím trhu bydlení s převisem nabídky nad poptávkou přiměřené bydlení, nejen pro nedostatek financí, ale proto, že je již nikdo nechce ubytovat. U těchto sociálně vyloučených lidí vznikla mimo jiné otázka, zda důvod jejich odmítání jakožto nájemníků je z příčin rasových či jiných.

3 Odmítnutí z rasových důvodů není možné Nedávný případ (v létě 2015) se dostal i před Soud v Litoměřicích, kdy byla romské figurantce odmítnuta prohlídka bytu s odůvodněním, že vlastník Romům nepronajímá. Po verdiktu soudu bylo jasné, že takové paušální odmítnutí na základě rasové příslušnosti je s ohledem na antidiskriminační zákon rozhodně nepřípustné, i když z vládních statistik vyplývá, že statisticky je kriminalita Romů cca 20 krát vyšší než u zbytku obyvatelstva.

4 Co lze zjišťovat u zájemce o pronájem? Vyvolali jsme proto společně s ARK jednání s paní ombudsmankou Šabatovou v Brně, abychom si ujasnili, co je pronajímatel, nebo realitní kancelář oprávněna zjišťovat, aby neporušila antidiskriminační zákon a kdy je pak povinna nedoporučit pronajímateli uzavřít se zájemcem nájemní smlouvu. Ukázalo se, že v žádném případě nelze použít jen statistické údaje, podle kterých patří zájemce do rizikovější skupiny, ale že je naprosto legitimní zjišťovat, má-li konkrétní uchazeč potřebné kompetence k bydlení.

5 Kompetence k bydlení Tyto kompetence k bydlení jsou jednak: finanční: tzn. má-li uchazeč pravidelný legální příjem a není-li tento příjem zatížen vykonatelnou exekucí, jednak morální: tzn. dodržuje-li uchazeč důsledně závazkové právo, nepoškozuje a udržuje pronajatý majetek, chová se ohleduplně k spolubydlícím i k okolí neporušuje zákony a má čistý trestní rejstřík

6 Dvě rozdílné dávky na bydlení Díky tomu, že máme v ČR dvě nárokové dávky na bydlení: příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení, máme poměrně přesnou informaci, kolik je občanů, kteří mají kompetence k bydlení, jsou si schopni na trhu potřebné bydlení zajistit a potřebují jen finanční pomoc, aby dosáhli na minimální bytový standard, aniž by utratili víc než 30 (35%) disponibilních příjmů domácnosti (tito občané využívají příspěvek na bydlení). Těchto občanů je cca 4.5% (v roce 2006, před deregulací nájemného, to bylo cca 2.8%).

7 Doplatek na bydlení Stejně tak víme kolik občanů je v hmotné nouzi a využívá doplatek na bydlení. Těmto občanům v naprosté většině chybí některé kompetence k bydlení, takže nemohou využívat standardní nájemní bydlení a končí většinou v bezplatném substandardním bydlení na ubytovnách nebo ve vyloučených lokalitách. Těchto občanů máme dnes cca 1 – 1.2% (přitom v roce 2006 jich bylo jen cca 0.6%).

8 Zvyšování počtu občanů v hmotné nouzi Proč těchto občanů přibývá přes to, že jejich bytové podmínky jsou často velmi špatné? Důvod je jasný, značná část z nich má dluhy (v Ostravě až 90% občanů na ubytovnách a ve vyloučených lokalitách) a nemá chuť a leckdy ani možnost je splatit za svého života.

9 Bezplatné ubytování = řešení problému?! Bezplatné ubytování jim však nabízí řešení problému. Pokud se nebudou živit legálně prací (tj. nebudou mít jednu z hlavních kompetencí k bydlení), nebude jim exekutor moci nic zabavit a nebudou se muset starat o svou povinnost platit dluhy. Pokud budou navíc pracovat na černém trhu práce, dostanou téměř dvakrát vyšší odměnu, nezatíženou daní z příjmu a sociálním a zdravotním pojištěním.

10 Občany s kompetencemi k bydlení stačí finančně podpořit Připravovaný zákon o sociálním bydlení tedy nemusí měnit řešení problému občanů, kteří mají kompetence k bydlení, což vyplývá i ze stanoviska sdružení nájemníků. Výjimku tvoří ti, kteří nepotřebují jen byt, ale i stavebně odlišné obydlí, umožňující poskytování doplňkových služeb zdravotních a jiných.

11 Nutná je snaha občanů získat znovu kompetence k bydlení Zákon o sociálním bydlení musí ale vytvořit podmínky, aby i ti, kteří tyto kompetence ztratili, byli přinuceni se pokusit je znovu získat. K tomu ale nesmí dostat ještě pohodlněji bezplatně ubytování v bytech, ale nabídku takového ubytování je třeba podmínit bezpodmínečným návratem všech k legální obživě prací a úpravou výjimečného oddlužení (např. jen jednou za život) se státní pomocí a následné zapsání do seznamu dlužníků tak, aby potenciální věřitelé věděli, že jejich pohledávky nebudou vymahatelné a takovým občanům ve vlastním zájmu nepůjčovali.

12 NE výhradnímu použití sociálního bytového fondu Zvrácenou myšlenkou je i to, že pro sociálně potřebné bude třeba používat jen „sociální“ bytový fond. Pro sociálně potřebné s kompetencemi k bydlení musí být k dispozici jakýkoliv vhodný byt doplněný finanční pomocí státu. Zkušenosti států, které se cestou sociálních bytů vydaly, ukazují, že je toto řešení až desetkrát nákladnější ( bytů za cca 375 mld. Kč). Pro osoby vyžadující stavebně odlišné řešení (domovy seniorů, domovy pro hendikepované, matky s dětmi apod.) je ale výstavbu takových obydlí třeba podporovat.

13 Snížení právní ochrany nájemního vztahu U občanů bez kompetence k bezproblémovému chování se situace nevyřeší kaucemi ani pojištěním, ale snížením právní nadochrany nájemního vztahu a možností operativní exekuce v případě neplnění povinností. Takové opatření totiž nevede k častým výpovědím, ale k dodržování závazků.

14 Obce ztratily velkou část bytového fondu Špatná bytová politika státu, která dlouho udržovala regulaci nájemného, přinutila obce, aby se zbavily ztrátového nájemního bytového fondu privatizací a po deregulaci zase z populistických důvodů obce přeměnily většinou zbylý bytový fond na sociální bydlení, které však zůstalo přiděleno všem voličům bez sebemenšího sociálního ohledu.

15 Obecní byty za místně obvyklé nájemné Pokud by obce využily §2217 a § 2249 NOZ a přešly na účtování místně obvyklého nájemného v obecních bytech, bylo by to sociálně spravedlivější, měly by dostatek volných bytů nejen pro sociálně potřebné a získaly by navíc cca 3 mld. Kč do svých rozpočtů. Občané, kteří by tak přišli o svá privilegia, by představitele těchto obcí pak možná nevolili.

16 Obce musí mít prostředky na péči občanů bez kompetencí k bydlení Pozitivní výstup z diskuze o koncepci bydlení je ale závěr, že péči o občany, kteří mají kompetence k bydlení, uspokojivě řeší stát příspěvkem na bydlení, zatímco péče o občany, kteří tyto kompetence nemají, musí převzít obce se znalostí konkrétních případů, ale s finančním zajištěním od státu. Obce musí mít možnost samy zvolit nejvhodnější způsob, jak těmto občanům kompetence k bydlení navrátit.

17 Děkuji Vám za pozornost. RNDr. Tomislav Šimeček předseda Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR