ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství 6. - 9. ročník III2-12-20.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Náboženství a fanatismus
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Plánování ve školní tělesné výchově
Vznik a vývoj života.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mimoevropské literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Eucharistie Křesťanská svátost.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Raná řecká tyranida, Sparta
Filozofické disciplíny
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Čad Oficiálně se nazývá Čadská republika.
SLOVANÉ na našem území od 6. století dodnes.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Manufaktury a první stroje
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Římská republika.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
SPS-DK-P003-Hinduismus HINDUISMUS.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_ 32_ INOVACE _18_10_křesťanství
STAROVĚKÉ ŘECKO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III

Výchova k občanství Hinduismus Mgr. Vilém Nejezchleb online.de/Hinduismus/goetter_hinduis mus.htm

Hinduismus Hinduismus je velký nábožensko- filozofický systém, který vznikl ve starověké Indii. (900mil. vyznavačů) Vytvořily ho indoevropské kmeny Árjů, které přišly do Indie z pravlasti Indoevropanů - ležící pravděpodobně na území dnešního Turecka

Foto:

Hinduismus Příchod Árjů k řece Indu se odehrál asi v 18. století př.n.l.. Jak postupovali stále hlouběji do nitra Indie (k řece Ganga), postupně ovládli a podrobili si původní obyvatelstvo. Tak vzniklo rozdělení obyvatel na 2 vrstvy, jež se později proměnilo ve známý indický kastovní systém, který přetrval v některých částech země dodnes.

Hinduismus Základem tohoto systému bylo rozdělení obyvatelstva do 4 velkých kast (tzv. varny). První tři byly tvořeny především árijskými dobyvateli, byly plnoprávné a mohly se účastnit hinduistického náboženského života. Byla to kasta: 1. brahmánů - kněží 2. kšatrijů - bojovníků 3. vaišjů - obchodníků a řemeslníků 4. Čtvrtou kastu šúdrů - služebníků - tvořilo většinou původní porobené obyvatelstvo, přičemž některé zvláště primitivní místní kmeny (tzv. lesní lidé) byly z kastovního systému úplně vyloučeny a odsouzeny do role podlidí.

Hinduismus Příslušnost ke kastě byla dědičná a řídila se složitými předpisy - každá ze čtyř varn měla svá vlastní životní a morální pravidla. Později došlo uvnitř varn ještě k dalšímu dělení na desítky a stovky různých specializovaných podkast. O tom však mnoho nevíme, protože Indové nevedli žádné soustavné historické záznamy. Záležitosti tohoto pozemského světa měly totiž podle indických učenců jen druhořadý význam - za mnohem důležitější považovali nadpřirozenou existenci a tajemství duše a vesmíru jako celku.

Hinduismus Hinduismus je na rozdíl od křesťanství nebo islámu spíše celým stromem náboženských a filozofických učení. Názorová snášenlivost starých Indů je výjimečná. Byla jim totiž naprosto cizí myšlenka, že by pravda mohla mít jen jednu jedinou podobu. naopak byli přesvědčeni, že pravdu je třeba neustále hledat. Společným jmenovatelem všech hinduistických směrů je pouze víra v posvátnost a neomylnost védských spisů.

Védské spisy - Védy Védy (znalost ) vznikaly asi od 15. do 9. stol. př.n.l.. Po dlouhou dobu byly předávány pouze ústně od jednoho pokolení kněží k následujícímu a žáci se je učili nazpaměť. Sestávají ze čtyř sbírek a obsahují: modlitby k bohům, popis obětních obřadů i kouzelná zaříkadla. Poprvé se zde také objevuje jedna z ústředních myšlenek celé indické filozofie - teorie o reinkarnaci, čili převtělování, které se řídí podle karmického zákona odplaty. To znamená, že každé další převtělení se děje podle zásluh v předchozím životě, přičemž řetězec převtělování nezahrnuje jen lidské bytosti, nýbrž vše živé od nejmenšího hmyzu až po brahmíny - nejvyšší lidskou kastu.

v-nemz-vladnou-krysy/874266&id_seznam=

Védské spisy - Upanišády Upanišády jsou pravděpodobně nejstarší filozofické texty na naší planetě. Ty první a nejdůležitější vznikly asi v 8. a 7. století př.n.l. a patří ke skvostům starověké literatury. Jsou v nich shrnuty a zároveň vyloženy staré védské myšlenky. Celá další indická filozofie z UPANIŠÁD čerpala, a to jak samotný hinduismus, tak i buddhismus, který se od hinduismu oddělil.

Hinduismus Ke klasickým hinduistickým směrům patří např.: védánta, mímánsá a také jóga, která je dnes v Evropě známá hlavně jako systém meditačních cvičení.

Hinduismus Od 3.stol.př.n.l. začal být hinduismus zatlačován buddhismem, který v té době lépe odpovídal politické a sociální situaci. Teprve po tisíci letech přinesl velké oživení hinduismu geniální filozof Šankara. Kolem roku 800 přepracoval jeden z klasických směrů, tzv. védántu a udělal z ní hlavní proud hinduismu - rozhodující roli získala božská trojice. Brahma - Višnu - Šiva. Tito tři bohové jsou ve skutečnosti jen různými projevy jedné svrchované božské bytosti, která tvoří, řídí a ničí vesmíry v miliony let trvajících cyklech.