Školní metodik prevence a budování dobrého klimatu školy Richard Braun AUDENDO, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika SPU.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka 1 - Bohosudov
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Cesta ke kvalitě v praxi
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
Školní poradenské pracoviště
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Slezské gymnázium Druh školy: střední škola (gymnázium)
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
Školní poradenské pracoviště
Aneb co může říci školní psycholog
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Strategický plán rozvoje školy pro období 2006 – Základní škola praktická a Základní škola speciální, Liberec, Orlí 140/7, příspěvková organizace.
Zdravá škola.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Komunitní a otevřená škola
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Žákovský parlament. Charakteristika Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením školy, školou a obcí Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
PaedDr. Dagmar Kuzníková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Transkript prezentace:

Školní metodik prevence a budování dobrého klimatu školy Richard Braun AUDENDO, Praha

Klima školy ustálené vnímání, prožívání, hodnocení a reagování všech aktérů školy na to, co se ve škole odehrálo, odehrává nebo se má odehrát. Vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole tak, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí, učitelé, žáci, popř. zaměstnanci školy. Související pojmy: Kvalita školy, kvalita života školy, organizační klima školy, atd. Průcha, Walterová a Mareš (2001) Hradec Králové

Klimatické uspořádání školy KLIMA ŠKOLY KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY VZTAHY MEZI ŽÁKY JENOTLIVÍ ŽÁCI Hradec Králové

Klima školy Lze tedy shrnout: klima školy je v podstatě i to, co prožívají všichni ti, kteří k té škole patří, proto poznání klimatu, především jeho zlepšování, přispívá k formování pozitivního a motivujícího klimatu. klima školy ovlivňuje chování všech, kteří patří ke škole klima školy není jen popis nebo charakteristika školy z hlediska její činnosti, ale jde o soubor kvalit, do kterých můžeme zahrnout systém práce, mravní hodnoty, respektování norem, vztahy mezi všemi ve škole, apod. Petlák (2006) Hradec Králové

Problémy v ovlivnění klimatu školy škola je složitý organismus a změny v takovém složitém organismu nejsou snadnou záležitostí, zásahy se mohou odehrávat na různých úrovních organizace školy, ale změna jedné úrovně nemusí ovlivnit úroveň jinou, změna klimatu školy je vlastně změna cílů, postojů, každodenních činností a chování desítek až stovek lidí, proto nelze výsledky očekávat rychle a ani u všech zúčastněných. Hradec Králové

Znaky pozitivního školního klimatu Z hlediska žáků: umožňuje samostatné objevné učení, ze kterého má žák radost, požadavky odpovídají individuálním schopnostem žáka, žák má jistotu, že bude akceptován a že se k němu přistupuje spravedlivě, žák má možnost zažít úspěch, organizace je pro žáka přehledná a srozumitelná, podporuje rozvoj osobnosti žáka. Hradec Králové

Znaky pozitivního školního klimatu Z hlediska pedagogů: učitel na svém pracovišti rád pracuje, dobře učí, rád spolupracuje s kolegy, žáky a rodiči, učitel má možnosti prožívat citový soulad a pocit sounáležitosti s kolegy, úspěch ve svém oboru působnosti a pocit seberealizace v práci, pocit svobody a samostatnosti v práci. Hradec Králové

Znaky pozitivního školního klimatu Z hlediska rodičů: spravedlivé hodnocení a citlivé a spravedlivé zacházení s jejich dětmi, kvalifikovanost učitelů (vychovatelská, odborná), individuální podpora každého dítěte, vstřícnost učitelů. Hradec Králové

Znaky pozitivního školního klimatu Z hlediska veřejnosti: školní klima musí žáky připravit k úspěšnému zapojení do pracovního světa, k zodpovědné účasti na veřejném životě, k dodržování sociálních a pracovních ctností. Hradec Králové

Závěry některých výzkumů Existuje vztah mezi klimatem školy a výskytem toxikomanie Žáci menších škol se cítí spokojenější Je prokazatelný vztah mezi klimatem školy a studijními výsledky žáků K pozitivnímu klimatu školy významně přispívá, jsou-li kantoři empatičtí, důslední, povzbuzují své žáky, umožňují jim činit rozhodnutí Pocit spojení žáků se školou je nižší ve školách, kde nevládne pozitivní klima Hradec Králové

Výzkum mezi školními psychology 1. Jakou prioritu dáváte ve své práci diagnostice a tvorbě školního klimatu? 2. Jakou prioritu, podle Vás, dává této problematice vedení školy? 3. Je na škole někdo, jemuž tvorba školního klimatu patří do kompetencí? 4. Používáte nějaké diagnostické nástroje pro zjišťování školního klimatu 5. Jak často realizujete diagnostiku školního klimatu? 6. Existují na škole strategie zaměřené na vytváření pozitivního školního klimatu? 7. Probíhá na škole nějaká forma autoevaluace? Hradec Králové

Závěry z našeho šetření: 80% škol vnímá klima jako prioritu Organizují vzdělávání, týmovou spolupráci, předávání zkušeností Hlavní přínos vidí v dodržování norem, tradicích a vybavení školy 60% škol má určeného pracovníka 15% škol každoročně sleduje klima 30% škol má svou strategii Hradec Králové

Obecné postupy tvorby klimatu: Zhodnocení vnější obrazu školy Monitorování současného stavu klimatu Zhodnocení úrovně komunikace na škole a s okolím školy Posouzení kompetencí pedagogů, příp. další vzdělávání, supervize, prevence syndromu vyhoření Promyšlená strategie tvorby Hradec Králové

Některé diagnostické nástroje Metoda nedokončených vět SWOT analýza Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče (Grecmanová a kol., 2011) Dotazník Klima učitelského sboru (KUS), Urbánek a Chvál, 2012 Profil klimatu školy, v úpravě Čapek (2010) Organizational Climate Description Questionnaire – Rutgers Secondary, OCDQ-RS Hradec Králové

Příklady dobré praxe: Prostor pro práci se třídou Akce sbližující žáky se školou Peer aktivity Monitorování klimatu školy a školní třídy Akce pro pedagogy Akce pro rodiče Hradec Králové

Prostor pro práci se třídou Na školách se hledají časové možnosti pro práci se třídou: -Třídnické hodiny -Výjezdy dětí mimo školu (kohezní aktivity, adaptační kurzy, návštěvy na jiných školách) -Akce školního klubu Hradec Králové

Akce sbližující žáky se školou Různé školní tradice – akademie, zahradní slavnosti, turnaje, barevný den, soutěže, projekty Akce rodičů a dětí – třídní schůzky jinak, apod. Akce typu „Spaní ve škole“, Filmová noc, Noc s pohádkou, atd. Sponzorské a charitativní akce Hradec Králové

Peer aktivity Žákovský parlament Patronáty starších dětí nad mladšími spolužáky Školní média – nástěnky, školní časopis, rozhlasové studio, televizní okruh, internetové stránky Skupina „peerů“ v rámci primární prevence Hradec Králové

Monitorování klimatu školy Pravidelná šetření na škole (ankety, dotazníky mezi žáky, učiteli, rodiči) Pravidelná šetření klimatu ve školních třídách, v rámci třídnických hodin, apod. Pravidelná diagnostika vztahů mezi dětmi Hradec Králové

Péče o pedagogy Vzdělávací akce Metodická podpora (např. třídním učitelům) Supervizní aktivity (supervize tříd, případové supervize) Relaxační aktivity (de-briefing, atd.) Akce proti vyhoření (systémově zařazené) Hradec Králové

Péče o rodiče Nejen informační rovina, ale rovina spolupráce, spolurozhodování, Školská rada Vzdělávací aktivity pro rodiče (včetně akcí externistů) Poradenské aktivity (výchovné problémy, profesní směrování, apod.) Využití potenciálu rodičovské veřejnosti. Hradec Králové

Výběr literatury: Kolektiv autorů. Klima školy, klima školní třídy. In: Metodika pro práci školního psychologa zapojeného v ŠPP. Praha: NÚV, LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. HK: Gaudeamus, MAREŠ,J. Sociální klima školní třídy. Praha: IPPP, GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, PETLÁK, E. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: IRIS, ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, Kolektiv autorů. Práce s třídním kolektivem. Praha: NÚV, 2012

Děkuji za pozornost! V případě potřeby: Hradec Králové