SVAZ NESLYŠÍCÍCH A NEDOSLÝCHAVÝCH OSOB V ČR, Z. S. BARIÉRY U OSOB SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Hristo Trajkovski – VerbaVoice GmbH Komunikační podpora pro neslyšící a nedoslýchavé lidi Přepis na mobilu – Přepis mluvené řeči – Živé.
Přístupnost jako komplexní problematika eGovernmentu Michal Rada Iniciativa informatiky pro občany.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící Online tlumočnická služba pro neslyšící - NONSTOP.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Vsetín – město bez bariér
Neverbální komunikace
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Neverbální komunikace
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Z technické praxe budoucím tlumočníkům Michael Scholze David Lazák
Komunikace sluchově postižených
Alternativní a augmentativní komunikace
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. - Posílit integraci neslyšících do světa slyšících - Zlepšit dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro neslyšící a.
vertikální komunikace
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
Dítě se sluchovým postižením
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM) Vládní výbor pro zdravotně postižené občany Národní rada osob se zdravotním postižením ČR Dagmar.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Materiálně-technický standard v sociálních službách Eva Capicarová.
Průvodcovské a předčitatelské služby. jsou terénní nebo amb. služby poskytované osobám, jejichž schopnosti jsou sníženy z důvodu věku nebo zdravotního.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Středisko handicapovaných studentů na VŠE V roce 2015.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Josef Konečný odstraňování bariér ze života nevidomých
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Změny vyhlášky o požární prevenci mající vliv na začleňování činností.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
SLUŽBY KRAJSKÉ VĚDECKÉ KNIHOVNY V LIBERCI z hlediska technického vybavení Dana Petrýdesová.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Bezbariérová Knihovna města Hradce Králové
UNA – závěrečné shrnutí – příprava ke zkoušce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Inf Prezentace informací
Novela zákona o místních poplatcích
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
BEZPEČNOST NA KONTAKTNÍCH MÍSTECH Czech POINT
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Ubytovací zařízení Ztz 1.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, z. s.
Chráněné bydlení Luhačovice Mlýnská Luhačovice
Jak si připravit prezentaci
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Sociálně aktivizační služby
Transkript prezentace:

SVAZ NESLYŠÍCÍCH A NEDOSLÝCHAVÝCH OSOB V ČR, Z. S. BARIÉRY U OSOB SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM

JAKÉ JE TO NESLYŠET „Slepota odděluje od věcí, hluchota od lidí“ (Helena Kellerová, americká hluchoslepá autorka) Medicínský pohled Kulturní pohled vypnout sluch“ x „vypnout zrak  co uděláte, když Vám někdo řekne „neposlouchej“?

VÝZNAM SLUCHU Význam – psychologický, orientace v prostředí, porozumění realitě, pocit jistoty a bezpečnosti Neinformační zvuky – omezení či deformace akustických podmínek, chybí podprahové, zvukové pozadí Chybění zvukového pozadí – zhoršení orientace v prostoru a pohybové koordinace, úzkost, deprese, podobné pobytu v naprosté tmě, nízký pocit jistoty a bezpečnosti

VÝZNAM SLUCHU KOMUNIKACE = přijímání, zpracování, uchování, vytváření, předávání informací = zdroj informací je spol.ečenské prostředí = přijímání informací je biologickou i společenskou potřebou člověka již od 2 měsíců věku Za běžných podmínek jsou informace předávány mluvenou řečí K rozvoji řeči je třeba dobrá funkce sluchu, každá odchylka tento rozvoj poznamená Důsledek: - komunikační potíže – psychické potíže – narušení společenských vztahů – narušení procesu učení a mentálního rozvoje Ideál: - náhrada mluvené řeči vizuálně motorickým systém (znakovým jazykem) již od raného stádia vývoje a chápání vývojových a komunikačních odlišností SP jedinců

PODMÍNKY – VZDÁLENOST PŘI KOMUNIKACI Zlatá střední cesta: -ani příliš daleko, ani příliš blízko Tj. cca 1-2m, dle situace -u malého dítěte menší vzdálenost -u starší osoby možno i na větší vzdálenost, ne však z více než cca 2 m Pozor na odraz zvuku od stěn (změna charakteru zvuku)

PODMÍNKY – VZÁJEMNÉ POSTAVENÍ OSOB Za optimální se považuje, pokud jsou tváře komunikujících osob ve stejné výšce Existují i společensky dané výjimky ;-) např. žádost o ruku Vždy obličejem k sobě! Nezakrývat si při řeči ústa (ruka, vousy, žvýkačka, cigareta, dýmka, list papíru…)

PODMÍNKY – OSVĚTLENÍ Hlavní zásada: světlo musí dopadat vždy na náš obličej a ruce; světelný zdroj nesmíme mít v zádech Ne:  stát před oknem  stát před lampou, či jiným zdrojem světla Ano:  stát čelem k oknu či jinému zdroji světla Pozor na šero  podvečer, sklep, sklad…

PODMÍNKY – VÝSLOVNOST Mluvit zřetelně a jasně Neartikulovat však přehnaně Mluvit hlasitě, ale nekřičet Dbát na akustický klid při konverzaci (zvuková kulisa) Nežvýkat, nekouřit, pozor na vousy Volba slov a vyjádření Neopakovat stejným způsobem

KDO JSOU OSOBY SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Jak osobu se sluchovým postižením poznáme? -Někdy snadno – řekne nám to, používá znakový jazyk -Někdy těžko – často dobře mluví a díky tomu se mylně domníváme, že nám rozumí, nebo je to osoba, která vypadá hloupě, divně reaguje, ale ve skutečnosti nás neslyší... Nedoslýchaví Ohluchlí Neslyšící uživatelé znakového jazyka POZOR – každá skupina potřebuje něco jiného!

JAK SE DOMLUVÍME? Nedoslý Nedoslýchaví a ohluchlí – zpravidla běžnou řečí, potřebují zajistit podmínky – klidné prostředí, mluví jen jedna osoba, je možné odezírat tedy je na dobře vidět a nestojíte k sobě zády, musíte mluvit pomaleji a zřetelněji, můžete psát na monitor PC nebo na mobil… Neslyšící uživatelé ZJ – jejich jazykem je ZJ a komunikace v ČJ (ústní či písemná) je pro ně náročná a nedostačující k porozumění Ke kvalitní komunikaci je v tomto případě třeba zajistit tlumočníka ZJ

KDO JE TLUMOČNÍK? Tlumočník není rodinný příslušník ani kamarád či soused Tlumočník v sociálních službách je zaměstnanec sociální služby registrované dle zákona 1078/2006 Sb. – jen tak můžete spoléhat na jeho profesionalitu (kvalita, dodržování etického kodexu tlumočníka – např. mlčenlivost a další) v rámci sociální práce. Pouze pro účely dané zákonem 108/2006 Sb. O sociálních službách. Lze si objednat i tlumočníka jako dodavatele služby – tlumočení Pak není nutné propojení s registrovanou sociální službou (především akce nesouvisející se soc. službami, např. kulturní či sportovní akce)

KDE TLUMOČNÍKA NAJDU? Tlumočnické služby v regionech Pobočky Svazu neslyšících a osob v ČR, z.s. Tlumočnické služby s celorepublikovou působností Centrum zprostředkování tlumočení neslyšícím Tichý svět – pouze on-line tlumočení, lze využít při prvním kontaktu, ale neposkytují služby na místě či na akcích PŘEPIS PRO NEDOSLÝCHAVÉ Profesní organizace – Česká komora tlumočníků ZJ

BARIÉRY Klasická představa bariér: fyzická překážka, kterou řeší osoby s tělesným či bariéra v orientaci u osob se zrakovým postižením. Bariéra u sluchového postižení: INFORMAČNÍ, KOMUNIKAČNÍ -Často způsobenou překážkou technickou – prosklená stěna (zkresluje zvuk, vrhá odlesky, tmavé sklo), pozice úředníka z profilu či zády (komunikuje přes mikrofon), dálkové otevírání dveří, chybění vizuálního signálu apod. -Zaměňování potřeb obou skupin – nedoslýchavému člověku nepomůže tlumočníka a neslyšícímu nepomůže, když mu sdělení napíšete na papír -Nesystémovost a neinformovanost

LEGISLATIVA Listina základních práv a svobod Zákon č. 384/2008 Sb. O komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob (155/1998 Sb. O znakové řeči) Správní řád §16, odst.5 Úmluva o právech osob se sluchovým postižením OSN, především čl. 9 Vyhláška č. 389/2009 Sb. O technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb

VYHLÁŠKA Č. 398/2009 SB. Obecně pro jakoukoliv stavbu platí: -Řešení musí vycházet z dispozic, možností a potřeb jak osob bez sluchového vjemu (neslyšící) tak osob s částečným sluchovým vjemem, které využívají poslech (nedoslýchaví) -Konkrétní řešení pokladen a překážek musí umožňovat indukční poslech a jejich stavebně technické uspořádání musí umožňovat odezírání. -Osvětlení ve střední hladině – 300 lx

VYHLÁŠKA Č. 398/2009 SB. Pro vstupy do budov platí: -Elektronický vrátný s akustickou signalizací musí obsahovat také signalizaci optickou -Oboustranný komunikační systém musí umožňovat indukční poslech pro nedoslýchavé -PRAXE: -Málokde, nesplňují mnohé úřady, školy. Vstupy často vybaveny pouze komunikačním systémem přes mikrofon -Chybí optická zobrazení-lze řešit světelnými diodami (volno, obsazeno, znamení kdy může člověk začít mluvit, kdy se otvírají dveře apod.), obrázky. -Video systém je pak vhodný především pro neslyšící

VYHLÁŠKA Č. 398/2009 SB. Pro výtahy platí: -Obousměrné komunikační zařízení v kleci výtahu musí umožňovat indukční poslech pro nedoslýchavé. -Toto zařízení musí být označeno symbolem dle bodu č. 3 přílohy č. 4 vyhlášky. -- nejmenší rozměry jsou 100 mm x 100 mm, v kleci výtahu pak nejméně 50 mm x 50 mm -PRAXE: toto řešení je velmi časté -Zpravidla však chybí potřebné optické signalizace či video systém pro neslyšící. Osoby, které ani s podporou nerozumí poslechu si s touto situací neporadí

VYHLÁŠKA Č. 398/2009 SB. Pro vnitřní prostory a vybavení platí: -Shromažďovací prostory pro 50 a více osob musí umožňovat indukční poslech nedoslýchavým osobám, ale nesmí být v jednotlivých podlažích půdorysně umístěny nad sebou. -PRAXE: rovněž chybí zpřístupnění pro osoby neslyšící, které nemohou využít poslech v žádném případě -Možnost řešení – plátno, obrazovka a systém umožňující i vizuální přenos. Vhodné zejména k zabezpečení předání informací v krizových situacích. Např. hlášení s výzvou k okamžitému opuštění prostoru…

BARIÉRY V DOPRAVĚ Především informační bariéry: -Výzva k ustoupení za bílou přerušovanou čáru -Změna odjezdu vlaku či nástupiště -Hlášení o změnách – např. posun zastávky při rekonstrukci trati (stálé údaje lez zjistit předem) -Hlášení výluky ve vlaku za jízdy (rozhlas, průvodčí osobně) -Vyhláška z pohledu sluchového postižení neřeší

BARIÉRY ŘEŠENÍ VIZUALIZACE VŠECH DŮLEŽITÝCH INFORMACÍ (čekárny, nástupiště, ve vlaku či autobusu) Především oznamování nečekaných změn, mimořádných a krizových situací Pozor na umístění cedulí – např. v metru (vstup, výstup, nástupiště) Písemné označení hlášení stanic (korespondence se zvukovým hlášením), Kde to není nutné nepoužívat sklo, plexisklo – zkreslení zvuku i pohledu Elektroničtí vrátní - jen komunikace přes mikrofon nestačí (okénka, signalizace, video, diody oznamující kdy lze mluvit, kdy se dveře otvírají) Kontrola již instalovaných panelů a cedulí, aktualizace Dbát na vzhled – kontrast písma a pozadí, velikost písma Znalost zásad komunikace s lidmi se sluchovým postižením. Ideální by bylo zařadit tyto znalosti (nejen u sluchového postižení) jako součást profesní přípravy (v dopravě, ve veřejné správě, ve zdravotnictví) Tyto znalosti promítnout do finančního ohodnocení pracovníků

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, z. s. Karlínské náměstí 12, Praha nedoslýchavých-osob-v-ČR-zs