Zvukové jevy (Učebnice strana 166) Svět je plný zvuků. Některé jsou pro nás příjemné, jako třeba hudba, ale některé naopak jsou nám nepříjemné, jako jsou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvuk Zdroje zvuku.
Advertisements

F YZIKA Vzájemné působení těles. Síla. Vypracoval: Lukáš Karlík.
Příklad 2 Vypočítej chybějící hodnoty Příklad 4 Reproduktor na koncertu rockové skupiny má akustický výkon 15 W. Jakou hladinu akustické intenzity.
V ÝŠKA TÓNU, REZONANCE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Fyzika – akustika. Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Tuhost pružiny.
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Skupiny hudebních nástrojů
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Grafické znázornění síly
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDEBNÍ NÁSTROJE
KMITÁNÍ Obsah: Kmitavý pohyb Perioda, frekvence Kyvadlo
Vlastnosti plynů.
Vznik střídavého proudu
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
HUDEBNÍ VÝCHOVA ORFFOVY HUDEBNÍ NÁSTROJE
Vlnění a optika (Fyzika)
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_03
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Fyzikální síly.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
KMITAVÝ POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_32.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Poměr v základním tvaru.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Základní škola, Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
CHVĚNÍ MECHANICKÝCH SOUSTAV.
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Kmity.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
CO JE A JAK VZNIKÁ ZVUK ?.
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
VY 32 INOVACE 549.
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Vlastnosti plynů.
Vzájemné silové působení těles
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
VLASTNOSTI KAPALIN
Poměr v základním tvaru.
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
Rozdělení hudebních nástrojů
Mechanické kmitání a vlnění
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

Zvukové jevy (Učebnice strana 166) Svět je plný zvuků. Některé jsou pro nás příjemné, jako třeba hudba, ale některé naopak jsou nám nepříjemné, jako jsou zvuky padajícího kamení nebo hromů při bouřce. Abychom slyšeli zvuk, musí existovat zdroj zvuku, prostředí, kterým se zvuk šíří, a zdravý sluch. Zvukový rozruch (Učebnice strana 167 – 168) Ladička, která se používá k přesnému ladění hudebních nástrojů, je obvykle tvořena dvěma spojenými raménky. Úderem gumového kladívka se rozkmitá. Kmitání ramének ladičky rozechvěje částice vzduchu, kmitavý pohyb částic se přenáší v pružném prostředí na další částice, až se zvukový rozruch dostane k lidskému uchu.

Pohyby, při kterých výchylka opakovaně roste a klesá, se nazývají kmitavé pohyby. Hlavička na pružině. Kyvadlo u hodin. Struna na kytaře. Křídlo letící mouchy. Větev stromu ve větru. Kmitavé pohyby, při kterých se časový průběh výchylky pravidelně opakuje, jsou periodické kmitavé pohyby. Zvláštním případem jsou pohyby harmonické. Takovým pohybem je například kmitání závaží na pružině. Časový průběh periodického kmitavého pohybu: 0, y... výchylka pružiny (v cm) t... čas pohybu (v sekundách)

Fyzikální veličiny popisující kmitavý pohyb: 0, Mezi periodou a frekvencí je nepřímá úměra: Kolikrát se zvětší perioda, tolikrát se zmenší frekvence (a naopak). Perioda T (s) – nejkratší doba, za kterou se časový průběh kmitavého pohybu opakuje. Amplituda y (m) – největší výchylka. Frekvence f (Hz - hertz) – udává, kolikrát se perioda zopakuje za 1 s. T

Příklady: 1)Včela kmitá svými křídly s frekvencí 200 Hz. Jak dlouho trvá jeden kmit? f = 200 Hz T = ? s Perioda kmitu včelích křídel trvá 0,005 s. 2)Perioda kmitu metronomu je 0,5 s. S jakou frekvencí metronom kmitá? T = 0,5 s f = ? Hz Metronom kmitá s frekvencí 2 Hz.

Abychom slyšeli zvuk, musí existovat zdroj zvuku, prostředí, kterým se zvuk šíří a zdravý sluch. Zdrojem zvuku je chvějící se těleso. Zvuk je mechanické vlnění v látkovém prostředí, které je schopno vyvolat sluchový vjem. Zdroj zvukového vlnění se stručně nazývá zdroj zvuku a hmotné prostředí, ve kterém se toto vlnění šíří, jeho vodič. Vodič zvuku, obyčejně vzduch, zprostředkuje spojení mezi zdrojem zvuku a jeho přijímačem (detektorem), kterým bývá v praxi ucho, mikrofon nebo snímač. Zvuky se šíří i kapalinami a pevnými látkami. Zvuk se šíří pouze pružným látkovým prostředím v důsledku zřeďování a zhušťování částic látky, kterou prochází. Vzduchoprázdno, vakuum, je dokonalou zvukovou izolací. Zdrojem zvuku může být každé chvějící se těleso, např. ocelový list, vzduchový sloupec, napjatá blána u bubnu, ladička, hlasivky. Kromě nich mohou být zdrojem zvuku i tělesa kmitající kmity vynucenými. K nim patří např. ozvučnice mnohých hudebních nástrojů, reproduktory, sluchátka a další zařízení pro generování nebo reprodukci zvuku.

Zdroj zvuku rozkmitává molekuly prostředí ve svém nejbližším okolí. Tyto molekuly pak rozkmitávají další molekuly. Zvuk se šíří jako vlnění, které se projevuje se jako střídání míst kde jsou molekuly zhuštěny a míst, kde jsou naopak zředěny. V místech „zhuštěnin“ molekul pak bude také vyšší tlak. Průběh střídání těchto „zhuštěnin a zředěnin“ se dá znázornit graficky. Tečky nad grafem znázorňují zhuštěniny a zředěniny molekul. Takové vlnění lze popsat následujícími fyzikálními veličinami: Frekvence (kmitočet) – udává, kolikrát se za dobu jedné sekundy vystřídá v určitém místě zhuštěnina molekul se zředěninou. Je to tedy počet zhuštěnin nebo zředěnin v určitém místě za jednu sekundu. Značí se f. Jednotkou frekvence je hertz (Hz) Perioda je doba, která uběhne mezi dvěma zhuštěninami nebo dvěma zředěninami, značí se T. Jednotkou je sekunda (s). Mezi frekvencí a periodou platí následující vztahy: Vzdálenost mezi dvěma zhuštěninami nebo dvěma zředěninami je vlnová délka, značí se λ (řecké písmeno lambda), jednotkou je metr (m).

Tóny bývají označovány jako zvuky hudební, hluky jako zvuky nehudební. Tóny vznikají při pravidelném, v čase přibližně periodicky probíhajícím pohybu - kmitání. Při jejich poslechu vzniká v uchu vjem zvuku určité výšky, proto se tónů využívá v hudbě. Zdrojem tónů mohou být například lidské hlasivky nebo různé hudební nástroje. Zvuky můžeme rozdělit na tóny a hluky. Jako hluky označujeme nepravidelné vlnění vznikající jako složité nepravidelné kmitání těles nebo krátké nepravidelné rozruchy (srážka dvou těles, výstřel, přeskočení elektrické jiskry apod.). I hluky jsou využívány v hudbě, neboť k nim patří i zvuky mnoha hudebních nástrojů, především bicích. Zvuk vznikající nepravidelným chvěním tělesa nazýváme hluk. Naopak je-li kmitání zdroje zvuku pravidelné, vnímáme tón.

Tělesa, která vydávají zvuky, můžeme rozkmitat různými způsoby.  údery Úderem rozkmitáme například blánu na bubnu, strunu klavíru, destičky xylofonu. Podobně vzniká zvuk úderem kladívka do kovadliny, při chůzi a běhu živočichů, při pádu kamene na zem, u trianglu, činelů, kulečníku apod.  drnkáním Prsty nebo trsátkem rozkmitáme struny kytary, harfy, mandolíny, kontrabasu. Intenzivní zvuk vzniká, když luční kobylka drnká ostny na zadních nohou o křídla.  smýkáním Struny houslí, violy a violoncella nejčastěji rozkmitáme smyčcem. Smyčcem se dá hrát i na pilu. Podobně vzniká zvuk při smýkání vlhkého prstu po okraji sklenice. Velmi nepříjemné zvuky vznikají při smýkání prstu a pěnového polystyrénu po skle, příboru po talíři, brzdy kola, vlaku či automobilu. také křída na tabuli někdy ošklivě zapíská.

 trvalou deformací a drcením těles Tímto způsobem nevznikají většinou příjemné zvuky. Jde např. o muchlání papíru, trhání látky, mačkání plastové láhve, rozbíjení kamenů, mletí, křupání sněhu při chůzi, rozbití sklenice,...  rychlým pohybem těles Při rychlém pohybu těles se vzduch za tělesem zředí. Proto slyšíme švihnutí proutkem, letící střelu a letadlo, prásknutí bičem, točící se větrák,...  prouděním vzduchu mezi blízkými pružnými tělesy Stlačený vzduch z úst trumpetisty rozkmitá jeho rty v nátrubku, v trubce se zvuk zesílí. Hlasy lidí a jiných živočichů vznikají prouděním vzduchu kolem hlasivek. Řeč a zpěv pak vzniká úpravou takto vzniklého zvuku v ústní dutině. Obdobou hlasivek jsou pružné plátky v některých hudebních nástrojích (v klarinetu, saxofonu, hoboji, fagotu a harmonice).  prouděním vzduchu kolem ostré hrany tělesa Nárazem proudu vzduchu na ostrou hranu nebo tenký předmět vznikají vzdušné víry. Ty jsou zdrojem zvuků u píšťal, píšťalek a fléten. Ze stejných důvodů slyšíme i dráty ve větru.

 prudkou zněnou tlaku Při blesku se vzduch zahřeje a vznikne přetlak. Vzduch se roztáhne, vytvoří se podtlak. Vrstvy zředěného a zhuštěného vzduchu se šíří z místa výboje. Vzniklý zvuk nazýváme hrom. Zhuštění a zředění plynu vzniká také po výstřelu z pušky, při otevření láhve se syceným nápojem, při výbuchu, při mlaskání,...  stále se měnící silou Tělesa se mohou rozkmitat i stále se měnící silou. Takovou silou působí např. hmyz na křídla při letu. Magnetickými silami je rozkmitávána membrána reproduktoru. Jízdou po nerovné silnici vzniká drnčení plechů u automobilu,... Hudební nástroje dělíme do skupin podle toho, jakým chvěním v nich vzniká tón:  strunné – zdrojem zvuku je chvějící se struna  dechové – zdrojem zvuku je chvějící se sloupec vzduchu  bicí – zdrojem zvuku je chvějící se blána, kov, kůže,...