Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fyzika – akustika. Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fyzika – akustika. Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového."— Transkript prezentace:

1 Fyzika – akustika

2 Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového limitu musí žák odpovědět na otázku buď ústně, nebo písemnou formou. Dalším kliknutím na list se objeví správná odpověď.

3 1. Vyjmenujte alespoň dva příklady kmitavého pohybu. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Kmitavý pohyb ve svislém směru (pohyb závaží na pružině), kmitavý pohyb ve vodorovném směru (pohyb matematického kyvadla nebo závaží zavěšeného na velmi tenkém vlákně).

4 2. Jaký je rozdíl mezi amplitudou a okamžitou výchylkou kmitavého pohybu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Amplituda je maximální výchylka kmitavého pohybu, okamžitá výchylka je výchylka v daném časovém okamžiku.

5 3. Co je rovnovážná poloha kmitavého pohybu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to poloha kmitajícího tělesa, při které má nulovou výchylku.

6 4. Vysvětli pojem perioda. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Perioda – (doba kmitu) je čas, za který se kmitající těleso dostane z rovnovážné polohy do následující rovnovážné polohy. t

7 5. Jak označujeme periodu a jaká je její jednotka? Fyzika – akustika START 30 s60 s T Odpověď: Periodu označujeme písmenem T a její jednotkou je 1 sekunda. t (1 s)

8 6. Na čem závisí doba kmitu matematického kyvadla na určitém místě? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Závisí pouze na délce jeho závěsu.

9 7. Na čem závisí doba kmitu závaží zavěšeného na pružině? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Závisí na hmotnosti závaží a tuhosti pružiny.

10 8. Vyjmenuj alespoň tři periodické děje. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: tlukot srdce; blikající světlo semaforu; pohyb Země kolem Slunce.

11 9. Co je frekvence? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Udává, kolikrát proběhne periodický děj za 1 sekundu.

12 10. Jak značíme frekvenci a jaká je její jednotka? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Značí se písmenem f a její jednotkou je hertz (Hz).

13 11. Jaký matematický vztah platí mezi frekvencí a periodou? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: f = 1 T T = 1 f

14 12. Jakou společnou vlastnost mají tělesa: budík, reproduktory, houkačka, trumpeta, buben? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Jsou to zdroje zvuku, protože vydávají zvuk.

15 13. Jak vzniká zvuk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zvuk vzniká chvěním – kmitáním pružných těles.

16 14. Jakou rychlostí se šíří zvuk ve vzduchu za normálních podmínek? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zvuk se šíří rychlostí 340 m s

17 15. Jak vzniká ozvěna? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to odražený zvuk, který můžeme odlišit od původního zvuku. Vnímáme ho za dobu kratší než 0,1 s po původním zvuku.

18 16. Co je to tón? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to pravidelný zvuk o určité frekvenci.

19 17. Jaké vlastnosti rozeznáváme u každého tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: výška tónu; barva tónu; hlasitost tónu.

20 18. Čím je určena výška tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Výška tónu je dána jeho frekvencí. Čím vyšší frekvence, tím vyšší tón.

21 19. Co je to barva tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Barva tónu je určena složením frekvencí. Je charakteristická pro každý hudební nástroj nebo hlas.

22 20. Jaká je jednotka hladiny intenzity zvuku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Jednotkou je jeden decibel – 1 dB.

23 21. Co je to rezonance? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to zvláštní vlastnost zvuku spojená s rytmem. Jeden objekt se silnými rytmickými vibracemi vyvolá slabší rytmické vibrace stejné frekvence u jiných objektů.

24 22. Co je to hluk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to silný nepříjemný zvuk.

25 23. Jaký vliv má nadměrná hlučnost na lidský organismus? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Nadměrná hlučnost vyvolává únavu, bolesti hlavy, hučení v uších, pocit úzkosti.

26 24. Jak se bráníme proti nadměrnému hluku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Pokud možno odstranit zdroj hluku, vytvořit hlukovou bariéru, používat ochranné pomůcky (tampony do uší, sluchátka apod.).

27 25. K čemu slouží mikrofon a k čemu reproduktor? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Mikrofon je zařízení, které převádí zvuk na elektrický signál. Reproduktor naopak převádí elektrický signál na zvuk.

28 26. Jaké znáte způsoby záznamu zvuku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Říká se jim také nosiče zvuku; jsou to gramofonová deska, magnetofonový pásek, CD disk.

29 27. Proč vojáci, kteří jdou v přesných zástupech po mostě, nesmějí pochodovat stejným krokem? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Protože při stejném kroku by se most mohl nebezpečně rozhoupat rezonančními kmity.

30 28. Proč na nádraží chodí zaměstnanci s dlouhými kladívky a poklepávají kola vagónů? Co tím zjišťují? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zkoumají, zda některé kolo není prasklé, protože prasklé kolo vydává jiný zvuk než kolo neporušené.

31 29. Můžeme říci, že každé rádio či televize, které mají dva reproduktory, produkují stereozvuk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Ne každé reproduktory produkují stereo. Mluvíme-li o stereozvuku, pak musí z každého reproduktoru vycházet jiný zvuk, které dohromady vytvářejí celkový prostorový zvukový efekt.

32 http://www.clker.com/clipart-16008.html Zdroje obrázků: [cit. 2014-08-13]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < <


Stáhnout ppt "Fyzika – akustika. Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového."

Podobné prezentace


Reklamy Google