Protikorupční opatření při zadávání veřejných zakázek v rezortu Ministerstva vnitra Radek John ministr vnitra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Veřejné zakázky Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Protikorupční opatření v oblasti zadávání veřejných zakázek realizovaná v resortu Ministerstva vnitra.
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ (zvláštní část) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Protikorupční opatření při zadávání veřejných zakázek v rezortu Ministerstva vnitra Radek John ministr vnitra

koalice rozpočtové odpovědnosti, vlády práva a boje proti korupci vláda chystá legislativní změny – zejména úprava zákona o veřejných zakázkách Ministerstvo vnitra a)v srpnu 2010 zřídilo poradní sbor ministra b)v rámci své agendy představilo protikorupční manuál pro občany c)vytvořilo metodickou příručku pro policisty d)avizovalo protikorupční opatření nad rámec platných předpisů v rámci úřadu e)připravilo „Strategii boje proti korupci”, kterou minulý týden přijala vláda 2 Boj proti korupci - klíčová priorita vlády

3 Protikorupční opatření nad rámec platných předpisů v rámci úřadu Chceme: aplikaci nadstandardních protikorupčních opatření větší transparentnost výběrových řízení zjednodušení a zpřehlednění procesů kontrolovatelnost a kontrolu veřejných zakázek v každé jejich fázi Zjistili jsme: roztříštěnost dosavadních interních předpisů nejednotné postupy zadavatelů PLNÍME, CO JSME SLÍBILI

4 Protikorupční opatření nad rámec platných předpisů v rámci úřadu Proto připravujeme: Nový interní akt řízení - nařízení Ministerstva vnitra o zadávání veřejných zakázek - únor nahradí dosavadní 4 předpisy, které nekoordinovaně v rámci MV řešily veřejné zakázky

Nový interní akt řízení - výrazná změna – velká diskuse uvnitř rezortu Rezort ministerstva vnitra zavádí novinku, která je průlomová. Každá velká změna s sebou nese diskusi, ta je pochopitelná. Změna byla nutná. Jen tak naplníme naše plány v boji proti korupci a splníme svou povinnost vůči veřejnosti. nařízení připomínkovalo celkem 15 míst (útvary ministerstva vnitra, Policie ČR, HZS) konstruktivní debata o novém nařízení se vedla napříč resortem objevily se i „kuriózní připomínky“ 5

6 Pilíře nového interního aktu řízení 1) Kategorizace 2) Centralizace 3) Jednotnost 4) Průhlednost 5) Dohled a kontrola Kategorizace Centralizace JednotnostPrůhlednost Dohled a kontrola

KATEGORIZACE - přísnější pravidla u malých zakázek Cíl: větší transparentnost lepší kontrola Nově – 4. kategorie veřejných zakázek malého rozsahu: přísnější režim u veřejných zakázek od 1 do 2 mil. Kč bez DPH u dodávek a služeb a od 4 mil. Kč bez DPH do 6 mil. Kč bez DPH u stavebních zakázek. MV – ve 4. kategorii zhruba 30 % všech VZ malého rozsahu Nové povinnosti zadavatele: vyzvat k podání nabídky min. 5 dodavatelů (dosud min. 3 dodavatele) zajistit pětičlennou hodnotící komisi (dosud 3 členná hodnotící komise) lhůta k podání nabídek bude prodloužena z dosavadních 10 na 15 dní 7

CENTRALIZACE - centralizované zadávání Cíl: úspory (efekt množstevních slev) kontrola dodržování finančních limitů nerozdělování zakázek Průběžné vyhodnocování efektu centrálních nákupů - aktualizace okruhu komodit - úprava seznamu komodit každý rok podle výsledků efektivity CN u dané komodity 8

CENTRALIZACE - centralizované zadávání Rezort MV již nyní centrálně nakupuje mimo jiné například: kancelářské potřeby pneumatiky výpočetní techniku kancelářský nábytek kopírovací stroje elektrické energie pohonné hmoty výzbroj a výstroj a další 9

JEDNOTNOST – schvalování a administrace VZ Cíl: správnost zadávací dokumentace přehled vedení rezortu o vypisovaných zakázkách jednotný přístup k zakázkám 1) Schvalování veřejných zakázek: nad 1 mil. Kč - odpovědný náměstek MV / GŘ HZS / PP nad 15 mil. Kč - ministr vnitra. 2) Administrace VZ nad 1 milion Kč: nově odbor právní (specialisté na veřejné zakázky) – administrace procesu a schvalování zadávací dokumentace (obdobně i na Policejním prezidiu a GŘ HZS). 10

JEDNOTNOST - rodný list veřejné zakázky Cíl: přehled a informace o VZ adekvátní kontrola VZ Obsah: předmět a rozsah plnění, předpokládaná hodnota veřejné zakázky a způsob finančního krytí, navrhovaný druh zadávacího řízení, návrh kvalifikačních předpokladů a hodnotících kritérií, případná žádost o výjimku z nového nařízení o VZ (schválí odpovědný náměstek či ministr vnitra na základě stanoviska oddělení metodiky a koordinace veřejných zakázek), atd. 11

JEDNOTNOST - standardizované vzory dokumentace zadávacího řízení Cíl: odstranění nejčastějších chyb sjednocení a zjednodušení zadávacího procesu Příklady dokumentů: Zadávací dokumentace – nesmí diskriminovat, Výzva k podání nabídek, Čestné prohlášení o nepodjatosti a mlčenlivosti, Jmenování hodnotící komise, Protokol o otevírání obálek, Zpráva o posouzení a hodnocení nabídek, Rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnějšího dodavatele, Smlouva o dílo, Smlouva o poskytování služeb, Kupní smlouva, Oznámení o uzavření smlouvy, Oznámení o zadání veřejné zakázky, atd. 12

PRŮHLEDNOST - jasná pravidla pro stanovení hodnotících kritérií Cíl: větší transparentnost větší objektivita Hodnotící kritéria: a)„nejnižší nabídková cena“ – bude preferována b) „ekonomická výhodnost nabídky“ – u některých typů zakázek je vhodné použít toto kritérium. Pak ale dílčí hodnotící kritérium „nabídková cena“ bude mít váhu minimálně 60 % - např. technologicky složité zakázky, zakázky z oblasti vědy a výzkumu, apod.. 13

PRŮHLEDNOST - losování členů hodnotících komisí Cíl: větší transparentnost větší objektivita zavedení prvku náhody U kterých VZ? u nadlimitních VZ se subjektivním hodnotícím kritériem Členové komise: -2 z 5 členů nebo 4 ze 7 členů - odborníci na danou problematiku -vždy 2 zástupci odboru právního -minimálně 1 člen - zástupce zadavatele nebo zástupce jiného útvaru MV Způsob losováni: -nadpoloviční většina členů hodnotící komise (3 z 5 členů u zakázek do 30 mil. Kč, 5 ze 7 členů u zakázek už nad 30 mil. Kč) – odborníci a zástupci zadavatele -losuje zástupce oddělení metodiky a koordinace veřejných zakázek za přítomnosti zástupce odboru právního z 8 nebo 12 osob (dle velikosti komise) 14

PRŮHLEDNOST - zveřejňování „životního cyklu“ veřejné zakázky Cíl: transparentnost a důvěryhodnost otevřenost a veřejná kontrola Zveřejňováno bude: oznámení o vyhlášení VZ / výzva k podání nabídky, kompletní zadávací dokumentace, dokumentace provázející proces zadávání veřejné zakázky (např. zpráva o posouzení a hodnocení nabídky), jména, příjmení a funkce členů hodnotící komise (po ukončení výběru), smlouvy a dodatky ke smlouvám, nabídkové ceny všech uchazečů. Zveřejňován bude rovněž vývoj cen komodit poptávaných MV. 15

DOHLED A KONTROLA - nad procesem zadávání VZ v rezortu MV Cíl: kontrola dodržování pravidel a procesů PŘED VYHLÁŠENÍM VZ: Zadávací dokumentace VZ od 4. kategorie výše budou nově povinně předkládány odboru právnímu k vyjádření a k administraci zadávacího řízení. PO UZAVŘENÍ SMLOUVY VZ: nové oddělení metodiky a koordinace veřejných zakázek dohled nad procesem zadávání veřejných zakázek v rezortu Ministerstva vnitra zpráva z kontrolní činnosti bude vždy vypracována a zveřejněna dvakrát ročně 16

Ministerstvo vnitra jako vzorový úřad představená opatření budou v platnosti od pro resort MV (včetně Policejního prezidia a Generálního ředitelství HZS), v 1. polovině tohoto roku budou tato pravidla implementována u rozpočtových i příspěvkových organizací (např. Zařízení služeb MV). Cíl: Ministerstvo vnitra - garant boje proti korupci, bude vzorovým úřadem, který může poskytnout know– how a příklady dobré praxe ostatním úřadům. 17

DALŠÍ KROK MINISTERSTVA VNITRA – elektronizace veřejných zakázek Plán letošní rok: Důraz na využívání elektronických nástrojů k zadávání veřejných zakázek – elektronické tržiště, elektronická aukce. Nový elektronický nástroj pro zadávání veřejných zakázek v rámci centrálních nákupů i v běžném zadávání. Monitorovací a kontrolní systém procesu zadávání a realizace veřejných zakázek rozšíříme o další funkcionality – např. indexace cen. 18

Děkuji vám za pozornost. 19