Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Akreditace „Jak je to u nás“…
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Personální řízení a jeho úloha v podniku
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Evropský týden kvality, Praha, AKREDITACE ORDINACÍ VŠEOBECNÝCH PRAKTICKÝCH LÉKAŘŮ V ČESKÉ REPUBLICE MUDr. Mgr. Petr Struk Doc. MUDr. Bohumil.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Darja Hrabánková Navrátilová
Hodnocení škol a školských zařízení
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Vlastní hodnocení školy
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Koncepce ošetřovatelství
Legislativa.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Kvalita v českém zdravotnictví
Česká asociace sester Pracovní skupina pro kvalitu
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Personální plán pro podnikatelský plán
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Klinické audity a jejich smysl Vlastimil Polko Miloš Glatzner Zdeněk Kuběna Oddělení radiologické fyziky Masarykův onkologický ústav.
Sledování dekubitů jako indikátoru kvality ošetřovatelské péče na národní úrovni Prezentace výstupů Praha,
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
Kvalita ošetřovatelské péče
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Audit zdravotnické dokumentace jako nástroj řízení bezpečnosti pacientů Ing. Gabriela Franková foto: Marie Psotková, Jana Gojová.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
1 Šetření dekubitů na národní úrovni 20. září 2011 Kajetána Ternbachová.
Mezinárodní den sester květen 2009
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Systém managementu jakosti
Podstata, význam a funkce účetnictví
Standardizace odborné zdravotní péče
Standardní postupy a standardní péče – jak na to?
Edukační standardy Beharková Natália.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Národní ošetřovatelské standardy
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová Standardy ošetřovatelské péče Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová

Klíčová slova Kvalita ošetřovatelské péče Audit Standard ANA Standard ošetřovatelské péče Strukturální standard Procesuální standard Lokální standard Centrální standard Standardy hodnocení výsledů Audit ANA SAK ISO JCI/JCAI

Kvalita ošetřovatelské péče Kvalita ošetřovatelské péče je charakterizovaná těmito znaky: koncepce ošetřovatelství ošetřovatelský proces iterdisciplinární spolupráce multidisciplinární spolupráce motivace a odborná příprava reální cíle profesionální etický kodex vědecký podklad praxe aktivita pacienta/klienta Kvalita – z řeckého slova qualis, znamenající jakost Termín kvalita je v současné době velmi rozšířený a je skloňován téměř ve všech odvětví lidské činnosti, vědních disciplínách a ošetřovatelství nevyjímaje. Samotné slovo kvalita pochází z latinského qualis (jakost) a vyjadřuje údaj o vlastnostech určitého předmětu. Kvalita je kategorie, která v kvantitativních i kvalitativních pojmech popisuje úroveň poskytované péče či poskytovaných služeb. Kvalita se tudíž skládá ze dvou částí - jedna část je kvantitativní, měřitelná, druhá je kvalitativní a vychází z hodnotového systému. Kvalita je relativní, nikoliv absolutní kategorie.

Standard Standard (z angl.) znamená normu, měřítko, správnou míru, něco obvyklého, očekávaného, přiměřeného Standard X postup Standard je určitá ustálená a všeobecně přijatá norma kvality. Př: standard přesně vytyčující kompetence NLZP ve vyhlášce 424/2004 Sb. Standardem tedy může na národní úrovni být zákonná nebo podzákonná norma. Důležité je odlišovat standard od postupu. Pokud chybí návod (př. na oddělení) jak správně provést jeden konkrétní cíl/činnost, potom je potřeba sestavit jednotný postup. Postup má obsahovat seznam pomůcek, kompletní personální obsazení a heslovité pokyny jakými lze cíle dosáhnout. Př. Odběr krve u dětí. Jaké pomůcky bude sestry potřebovat. Kolik bude zapotřebí personálu a jak má při odběru postupovat. Metodické postupy také slouží jako kontrolní kritéria při zpětné kontrole. Standardy naproti tomu mají komplexnější charakter. V důsledku základních nedostatků v praxi, je nutné stanovit standard, který bude určovat základní kvalitativní normy pro danou problematiku. Je platný a vztahuje se na širší/celostátní úroveň poskytování zdravotních služeb.

Standard ošetřovatelské péče „Standard je sestrami přijatá úroveň ošetřovatelské péče pro určitou skupinu pacientů či klientů, která ale nemůže být platná bez stanovených kritérií určených k hodnocení efektivity a kvality.“ (Mádlová, 2009) Př.: Struktura a vedení ošetřovatelské dokumentace

Druhy standardů Strukturální Procesuální Standardy hodnocení výsledků Centrální Lokální

Strukturální standard Manažerské standardy Stanovují optimální personální, technické, hygienické a organizační prostředky (vybavení) STANDARDY ZAMĚŘENÉ NA STRUKTURU – manažerské standardy stanoví metody a nástroje k vedení lidí, poskytování zdrojů, prostředí, vybavení přístroji, nástroje na integraci a komunikaci, informační systémy apod. Obvykle jsou nazvány pojmem směrnice. Na národní úrovni jsou definovány platnou legislativou. Hlavní požadavek na zajištění kvality péče je zaměřen na odbornou nebo speciální kvalifikaci jednotlivých profesí, které se podílejí přímo nebo nepřímo na zdravotní péči, udržování odborné úrovně celoživotním vzděláváním, definováním kompetencí a v neposlední řadě stanovením minimálního počtu pracovníků, kteří se na péči podílejí. Z níže uvedených legislativních norem lze vycházet při zpracování strukturálních standardů na lokální úrovni (Mülerová, 2008).

Standardy ošetřovatelské péče Procesuální standard Standardy ošetřovatelské péče Týkají se specificky ošetřovatelských činností a určují kvalitu ošetřovatelské péče STANDARDY ZAMĚŘENÉ NA PROCES – řídící standardy stanoví závazné postupy pro řízení lidí, pro výkony a záznamy v praxi. Tyto standardy mají závazně strukturovaný obsah a zaměřují se na popis ošetřovatelských činností a výkonů. Postup je definován zejména z důvodu zajištění jednotné péče a bezpečného postupu pro pacienta i zdravotnického pracovníka. Většina zdravotnických zařízení si v souvislosti s probíhajícím procesem akreditace nebo certifikace vytvořila vlastní systém tvorby a formy standardních ošetřovatelských postupů, které korespondují s požadavky akreditačních standardů. Z tohoto důvodu se zaměříme pouze na doporučení metody zpracování standardů. Konečné rozhodnutí včetně formy zpracování, které standardy budou v jednotlivých zdravotnických zařízeních definovány písemně je na managementu těchto zařízení. Jelikož bylo vynaloženo mnoho úsilí na zpracování vzorových šablon v rámci výzkumných projektů, nabízíme některé z nich jako příklad a nebo návod pro ty, kdo se teprve na zpracování standardů připravují (Mülerová, 2008).

Standardy hodnocení výsledů Monitorovací standardy Celkové hodnocení kvality poskytované péče v daném zařízení/pracovišti STANDARDY ZAMĚŘENÉ NA VÝSLEDEK – monitorovací standardy stanoví metody a nástroje pro monitorování, měření, analýzy a hodnocení výsledků například struktura kvalifikace ošetřovatelského personálu, spokojenost pacientů, spokojenost personálu, výskyt nežádoucích jevů jako jsou pády nebo dekubity a další. V současné době připravujeme vhodné nástroje pro srovnávání citlivých indikátorů kvality ošetřovatelské péče (Nursing – Sensitive Indicators) na národní úrovni. (Mülerová, 2008)

Centrální standard Vydává MZ ČR jako zákonnou nebo podzákonnou normu Př. Vyhláška č. 424/2004 Sb. o kompetencí NLZP Zákon č. 96/2004 Sb. o NLZP

Lokální standard Vycházejí z rámcových/centrálních standardů Jsou vytvořeny a přijaty v konkrétním zdravotnickém zařízení nebo oddělení Př. Příjem, překlad a propuštění pacienta

Audit Audit (z lat. auditus, slyšení) znamená úřední přezkoumání a zhodnocení dokumentů, nezávislou osobou Audit kvality prověřuje vnitřní kontrolu kvality, systém řízení jakosti ve firmě Účelem auditu je zjistit, zda doklady podávají platné a spolehlivé informace o skutečnosti a obvykle také zhodnotit kvalitu vnitřní kontroly firmy. Vzhledem k rozsahu dokumentace se audit obvykle zabývá jen vzorky a jeho výsledek tedy neznamená naprostou jistotu, nýbrž jen rozumnou pravděpodobnost konečného hodnocení Účelem auditu kvality je zjistit, zda je ve firmě pořádek a zda má dostatečný systém zpětné vazby, která by včas zachytila odchylky od požadované kvality výrobků nebo služeb. Typickým příkladem auditu kvality jsou podmínky pro získání kvalifikace podle ISO 9001.

ANA – Americian Nurse asociation 1896 1911 (formální vznik) 1980 (ošetřovatelský proces) Tvorba ošetřovatelských standardů Zastupování sester na národní úrovni Méně než dvacet zdravotních sester se zúčastnilo první konvence v roce 1896 ze sester přidružené absolventky ze Spojených států a Kanady, které se staly v roce 1911 Americké asociace sester. Ani jeden z původních účastníků nebyla registrovaná zdravotní sestra, žádné zákony o licencích sester v té době neexistovaly. O více než sto let později Americké asociace sester se rozrostla o mnohá členství, rozšířila své služby, zveřejnila rozsáhlý sběr materiálu pro ošetřovatelskou praxi a povolání, stanovila kodex ošetřovatelství, vyvinula a zavedla registr sester, které mají být v pověřené oblasti specializace, ale především se začala zapojovat do tvorby zákonů týkající se ošetřovatelství, takže role sestry, povinnosti a oblasti praxe ošetřovatelství jsou respektovány v dnešním světě.. Americké asociace sester je otevřena přivítat všechny rozměry ošetřovatelské praxe a prosazovat pro každou zdravotní sestru členství. Americká asociace sester (ANA) ve svém prohlášení z roku 1980 poprvé definovala ošetřovatelství jako diagnózu a léčbu odpovědi člověka na aktuální i hrozící zdravotní problémy. Americká asociace sester je v dnešní době kompletní profesní organizace zastupující zájmy 2,9 milionů registrovaných sester prostřednictvím profesních organizací. ANA usiluje o vytvoření a podporuje vysoký standard ošetřovatelské praxe, prosazování práv zdravotních sester na pracovišti a šíří pozitivní a realistický pohled na ošetřovatelství a lobbuje v Kongresu a regulačních orgánech v otázkách, které ovlivňují zdravotní sestry a veřejnosti.

SAK - Spojená akreditační komise Vznikla v roce 1998 Jejím posláním je trvalé zvyšování kvality a bezpečí zdravotní péče v ČR pomocí akreditací zdravotnických zařízení, poradenské činnosti a publikačních aktivit http://www.sakcr.cz/ Mezi hlavní prostředky pro naplňování našeho poslání považujeme: Vydávání národních akreditačních standardů pro zdravotnická zařízení včetně podrobné metodiky. Pomoc zdravotnickým zařízením připravujícím se k akreditaci, specifikace metodiky dle typů zdravotnických zařízení, poradenství při vytváření vnitřních norem pro dané zařízení, poradenská činnost na místě včetně akreditace nanečisto. Organizace regionálních i celostátních vzdělávacích akcí zaměřených na problematiku kvality zdravotní péče a bezpečí pacientů. Vydávání publikací (v klasické i elektronické podobě) zaměřených na zvyšování kvality péče o pacienty a zajištění jejich bezpečí. Spolupráce s ostatními organizacemi v ČR, které se podílejí na zvyšování kvality zdravotní péče a spolupráce s orgány státní a veřejné správy ve zdravotnictví. Podíl na mezinárodní spolupráci v oblasti zvyšování kvality zdravotní péče a zajištění bezpečí pro pacienty. Vytvoření a správa vlastního systému vzdělávání konzultantů a inspektorů akreditačního procesu.

SAK – standardy (manuál a metodická opatření) 1. Řízení kvality a bezpečí 2. Diagnostická péče 3. Péče o pacienty 4. Kontinuity zdravotní péče 5. Dodržování práv pacientů 6. Podmínky poskytování péče 7. Managementu 8. Řízení lidských zdrojů 9. Pro sběr a informací 10. Protiepidemických opatření

Sestavení standardu metodou DySSSy Stanovit problém a vytýčit cíle Připojení kritérií Brainstorming nad problémy cíly a kritérii Ověření v praxi Archivace a třídění Platnost standardu Kontrola Inovace

Co má standard obsahovat? Zaměření Závaznost Cíl Výčet kritérií (struktura, proces, výsledek) Způsob hodnocení Metodika kontroly

Formulace standardu Základní charakteristiky kvality – struktura, proces, výsledek Tři typy kritérií: Strukturální Procesuální výsledku

Možnosti seminární práce Vymezte standard péče na vašem pracovišti