Strategické plánování (S důrazem na segment školství) Mgr. Klára Kavanová Mušková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
MARKETING A MANAGEMENT
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Audit administrativních činností
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Marketingové prostředí
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Marketingové prostředí obce
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
SWOT analýza David Kobza. Co analyzujeme S trenghts – silné stránky W eaknesses – slabé stránky O pportunities – příležitosti T hreats – hrozby  vnitřní.
Tržní prostředí.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
ÚSPĚŠNÝ. STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ LITERATURA : RAABE, Sciencia,s. r. o.,Praha IBSN Světlík, J.: Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
Model struktury strategického managementu
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Podklady pro zpracování semestrální práce
Místní plán inkluze + OP VVV
Strategie regionu, obce
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Ekonomika malých a středních podniků
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Ekonomika malých a středních podniků
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
MŠ Dvouletky, Praha 10 v projektu SRP
Intenzivní podpora škol
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
DALŠÍ KROKY V OBLASTI RACIONALIZACE SÍTĚ ŠKOL
Transkript prezentace:

Strategické plánování (S důrazem na segment školství) Mgr. Klára Kavanová Mušková

Strategické plánování odpovídá na tři základní otázky: 1. Kde jsme? 2. Kam jdeme, jaký je náš cíl? 3. Jak se do zvoleného cíle dostaneme?

Základní kroky strategického plánování První krok - Příprava Druhý krok - Formulace mise a vize Třetí krok – vyhodnocení situace Čtvrtý krok – Příprava strategií, cílů a záměrů Pátý krok – Vyhotovení písemného plánu

Respektive: Na počátku všeho je strategická ROZVAHA (být Thinker & Leader) “No-one can claim to be a system leader unless they are also a system thinker. “ Nikdo se nemůže nazývat systémovým lídrem, pokud nepřemýšlí systémově (Hopkins, 2007: 15) thinker/

Hlavní principy systémových změn System-wide reform School improveme nt Teaching & Learning System Leadership Hopkins, 2007: 15

Kdo jsou systémoví lídři? “Systémoví lídři jsou ředitelé, kteří si jsou ochotni nést na svých bedrech systémovou roli, to je podporovat zlepšování v jiných školách stejně jako ve své vlastní.” (Hopkins & Higham, 2007: abstract)

Charakteristické znaky strategického plánování delší období. 1) Je zaměřeno na delší období. na celek 2 Je zaměřena na celek - školu. otevřeným systémem záměrů a cílů. 3. Je otevřeným systémem záměrů a cílů. Cíle stanovuje globálně 4. Cíle stanovuje globálně v hrubých rysech. trvalé výhody 5. Je zaměřeno na získáni či udržování trvalé výhody před konkurencí. spolupráci vedení školy a zástupců rodičů a zřizovatele. 6. Vyžaduje těsnou spolupráci vedení školy a zástupců rodičů a zřizovatele.

Konkretizace etap strategického plánování 1.Identifikace vize a poslání školy. 2. Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí 3. Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy. 4. Stanovení strategických cílů. 5. Tvorba a výběr vzdělávacího programu. 6. Formulace plánu na základě zvolené strategie.

Příklad z praxe

Systém provázání plánu s evaluací

poslání) Identifikace MISE (poslání) a vize školy Poslání sjednocující filosofií by mělo být sjednocující filosofií managementu školy, zřizovatele a rodičů (případně i zaměstnanců) o budoucnosti školy

Záměr a mise Záměr je konečný výsledek čí cíl, který se organizace snaží dosáhnout. Záměr je odpovědí na otázku „Proč tato organizace existuje?" Odpovědí je dosažení tohoto záměru. Mise je běžně chápána jako širší koncept. Mise je synonymum s termínem formulace hlavního cíle organizace.

Poslání se vyznačuje: Poslání se vyznačuje:  orientací na budoucnost;  orientací na cílovou skupinu (žáci, rodiče, veřejnost);  orientací na zaměstnance;

Vizi definovat lze definovat jako představu (ideu) o tom, jakou školu chce její management vytvořit. orientace na budoucnost Základem vize je orientace na budoucnost, jedinečnost. sdělitelnost a komunikace Dobrá sdělitelnost a komunikace (tj. jasná a jednoduchá formulace vize).

VIZE Martin Luther King, Jr. řekl: „Mám sen" a co následovala byla vize, která změnila celý národ. Tato proslulá řeč je dramatický příklad síly, která může být vyvolána osobou, která umí komunikovat strhující vizi budoucnosti.

Strategický cyklus

vnějšího prostředí Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza vnějšího prostředí : Jaké vnější faktory ovlivňují činnost školy? Které z těchto faktorů jsou dominantní v současnosti? Jak se budou tyto jednotlivé faktory či jejich skupiny vyvíjet v budoucím období, které z nich budou v budoucnu dominantní?

Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza obecného prostředí - STEEP analýza STEEP analýza hodnotí kontext - popisuje faktory, které ovlivňují naši činnost K hodnoceni používá pěti hledisek: S S.  sociální a demografické T T.  technické a technologické E E.  ekonomické E E.  ekologické P P.  politické

vnitřního prostředí Analýza vnitřního prostředí s identifikací vlastních silných a slabých stránek Vnitřní analýza školy zahrnuje: a) analýzu lidských zdrojů školy b) analýzu finančních zdrojů školy c) analýzu hmotných aktiv školy d) analýzu nehmotných aktiv (informační technologie apod.) e) marketingový audit

Provázanost komponent strategického plánu

Stanovení strategických cílů Charakteristické znaky cílů - atributy SMART: S. specifické - konkrétní jednoznačné vymezení žádoucích stavů; M. měřitelé - cíle mají být měřitelné kvantitativními či kvalitativními ukazateli. Neměřitelnost cíle vede k tomu, že je obtížné s konečnou platností konstatovat splnění či nesplnění cíle; A. akceptovatelné - ve strategických cílech se obvykle odrážejí a kompromisně slaďují rozdílné zájmy interních a externích skupin (zřizovatel, rodiče, žáci, aj.), které musí brát management v rozdílné míře a podle mocenského významu v úvahu; R. reálné cíle - mají být splnitelné a pokud možno optimistické nesplnitelnost cílů působí demotivačně T. časové - vymezená soustava cílů vedoucích k žádoucim stavům, musí být nutně doplněna časovým harmonogramem jejich plněni.

Specifické strategie Dílčí strategie: a) vzdělávací strategie b) finanční strategie c) personální strategie d) informační strategie

S T R A T E G I E LIDSKÉZDROJEFINANČNÍZDROJE MATERIÁL OVÉ ZDROJE INFORMAČ NÍ ZDROJE CÍLE

Autoevaluace Reflexe a sebereflexe Analýza území, reflexe. Priority. Priority území Inspirace Akční plán území Priority rozvoje školy Plán akcí – projektový záměr školy Realizace a monitoring projektu školy Realizace projektu území/téma Sdílení zkušeností, monitoring Vize. Priority vzdělávací politiky. Data. Metodika. Schéma strategických postupů

Děkuji Vám za pozornost