Z. Polášek, Mgr. Š. Honová Občanské sdružení ARIS Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Podejte nám prst, my vám podáme celou ruku
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Schopnost zvířat léčit
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Cíle o.s. ISIS  pomoc náhradním rodičům  zdárný vývoj dětí  přísun informací – vzdělávání  sdílení zkušeností mezi rodiči navzájem  prevence problémů.
Metoda canisterapie při práci se školní třídou
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ohroženým domácím násilím
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Představuje pilotní projekt s názvem POLIS. ... je sociálně preventivní pilotní projekt... zkušební doba 18 měsíců... spolufinancován Evropským sociálním.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Klíčení Rosteme s dětmi Pionýrský program neformálního vzdělávání se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Strategický plán rozvoje školy pro období 2006 – Základní škola praktická a Základní škola speciální, Liberec, Orlí 140/7, příspěvková organizace.
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
KDO CO je PR OČ KDO CO je PR OČ. Roman Šebrle Změlík Robert.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Psychologické aspekty zdraví
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Zooterapie Požadavky předmětu a obecný úvod
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
„Elio pro školy“ Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK Praha
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
PŘEDŠKOLNÍ KLUBY Člověk v tísni, o. p. s. PŘEDŠKOLNÍ KLUBY Člověk v tísni, o. p. s.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
MLADÍ A ÚŘAD PRÁCE – NEZAMĚSTNANOST MLÁDEŽE Z POHLEDU PŘÍMÉ PRÁCE Barbora Pšenicová mezinárodní konference v rámci Projektu realizovaného z programu Erasmus+
Ostravská univerzita (1991 → )
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Dobrovolnické programy
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Škola základ občanského života
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Z. Polášek, Mgr. Š. Honová Občanské sdružení ARIS Ostrava

Příspěvek se zabývá pohledem volnočasového pedagoga – canisterapeuta v občanském sdružení ARIS a metodika primární prevence ve výchovném ústavu, na možnosti využití canisterapie při preventivních i volnočasových aktivitách dětí a mládeže se sklony k delikventnímu chování, pocházející ze sociálně vyloučeného prostředí. Předmětem zkoumání byla náplň, obsah, formy a metody canisterapie a jejich vliv na chování klientů. Teoretické poznatky jsou využity v praktické aplikaci při práci s klienty ve sledovaném období

Canisterapie – způsob terapie, který využívá pozitivního působení psa na zdraví člověka, pojem zdraví je podle definice Světové zdravotnické organizace WHO myšlen jako stav psychické, fyzické a sociální pohody. V České republice se pojem canisterapie začal užívat od roku 1993 a byl spjat se jménem Jiřiny Lacinové, která je pokládána za autorku canisterapie. Canisterapie je podmíněna dodržováním legislativy, odborným vzděláním psovoda a splněním povahových testů psů, které jsou rozhodčími osvědčeny certifikátem.

Mezi základní metody patří Animal Assisted Activities (AAA) - aktivity pomocí zvířat, Animal Assisted Therapy (AAT) – terapie pomocí zvířat, Animal Assisted Education (AAE) – vzdělávání pomocí zvířat, Animal Assisted Crisis Response (AACR) – krizová intervence pomocí zvířat, skupinová a individuální canisterapie. Podle toho, jak častý je kontakt mezi psem a klientem a kde mezi nimi dochází k setkání lze canisterapii vymezit na pobytovou formu, krizovou intervenci, jednorázovou aktivitu, návštěvní program, rezidentní formu. Tyto formy jsou využívány v rámci AAA, AAT a AAE.

Primární prevence pomocí canisterapie se zaměřením na děti a mládež ze sociálně znevýhodněného prostředí. (metody AAA, AAT, AAE) Cíleně jsme vybrali plemeno rottweiler (pro naše účely se hodí odolností, vyrovnaností, sebevědomím a určitým způsobem i negativní nálepkou, kterou nevhodnou medializací tito psi - stejně jako některé děti - neprávem mají. Identifikace a následná diskuse na téma dobro, zlo, agresivita, strach, vyloučení… je pak u dětí zcela přirozená). V našem občanském sdružení pracují s dětmi Afra Alpakar (Ariska), Eros Terezský dvůr a Nestro Bohemia Sybelle.

V občanském sdružení ARIS v současnosti působí dva canisterapeutické týmy (tým tvoří psovod a pes), splňující požadavek na odbornost nejen složením canisterapeutických zkoušek a členstvím Canisterapeutickém sdružení Jihomoravského kraje, ale také neustále doplňovaným vzděláním psovodů. Zdeněk Polášek, má ukončené středoškolské vzdělání v oboru sociální práce a v současné době je studentem 3. ročníku UJAK obor speciální pedagogika – vychovatelství, Mgr. Šárka Honová, vystudovala sociální pedagogiku, je absolventkou výcviku v systemické terapii a v současné době končí doktorandské studium na katedře psychologie a sociální práce Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Oba se dlouhodobě profesně věnují práci s dětmi a mládeží ze sociálně znevýhodněného prostředí.

U dětí mladšího školního věku je canisterapie spojená s hrou. Zaměřujeme se na podporu vrstevnických vztahů v kolektivu, na prevenci šikany, rozvíjení znalostí, ale také emoční citlivosti, pozorovacích schopností a komunikačních dovedností dětí.

V nízkoprahových zařízeních lze sledovat pozitivní reakce dětí při zařazení canisterapie do zážitkových programů. Jeden z chlapců na fotografii, notorický záškolák a repetent, zažil na výstavě psů svůj první „aha efekt“ a malé vítězství, když poprvé v životě prakticky uplatnil jednoduchou konverzaci v němčině, aby pro sebe a kamarády zařídil pohlazení neobvykle vyhlížejícího psa…

Další z možností využití canisterapie v nízkoprahových zařízeních, ale krátkodobě i během školních besed, je svěřit psa do péče dítěti, které se jeví být v kolektivu něčím znevýhodněné.

Z prvních výsledků výzkumu uskutečněného mezi klienty otevřeného klubu ARIS v ostravské sociálně vyloučené lokalitě tzv. oblast zadního Přívozu v období od října 2008 do října 2010 vyplývá, že při pravidelné účasti psa na akcích dětského kolektivu, se snižuje napětí mezi dětmi, zlepšuje se schopnost komunikace. Děti navštěvují klub s větší pravidelností a pes je pro některé z nich motivací také k mírnému zlepšení ve škole.

Psy jsem využíval v minulém školním roce také při práci vychovatele a preventisty ve výchovném ústavu pro mládež. S ohledem na specifika zařízení a nestabilní vzorek respondentů nelze zatím uvést relevantní data, avšak možnosti a formy využití canisterapie i reakce klientů na psa jsou patrné také z následujících fotografií. Za povšimnutí stojí například neverbální komunikace klientů v týmu - vytěsnění znevýhodněného chlapce a následný posun v projevu jeho emocí i ve vrstevnických vztazích, když mu byl svěřen pes. Rovněž stojí za povšimnutí skutečnost, že pes vyhledává chlapce spíše se suverénními projevy, kdežto fena je protektivní a má tendenci vyhledávat klienty v něčem nejisté…

Seznámení se základy sportovní kynologie dává chlapcům příležitost k fyzickému vybití, možnost poznat radost z úspěchu, ze soutěže. Klienti se seznamují se základy péče o psa, učí se chápat zodpovědnost za zvíře, které je na nich závislé. Právě u těchto chlapců je z mého pohledu přínosná i zkušenost, že musí ovládat svoji netrpělivost při nezdaru, hněv, učí se chápat, že násilí, nejen při výcviku psa, nevede rychleji k cíli. Právě těmto klientům je rottweiler ideálním partnerem svou silou a vytrvalostí – reaguje přirozeně, nenechá si ubližovat. Také na této fotografii se psi přirozeně rozdělili podle vrstevnických vztahů ve skupině…

I ti nejsilnější mají slabé chvilky… Ve chvílích zdánlivého soukromí, kdy se nic „nemusí“ a nikdo se nedívá je vzájemná interakce chlapce a psa nejintenzivnější… A canisterapie, dle mého názoru, nejúčinnější. Děkuji za pozornost.