Dav, komunita, populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
Advertisements

DAVOVÉ CHOVÁNÍ JANA ZEMANOVÁ, C2A.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OBYVATELSTVO ČR.
 v roce 2012 žije na Zemi přes 7 miliard obyvatel.
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
DEMOGRAFIE věda, která se zabývá reprodukcí (obnovou) lidské populace.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Dav a jeho členění Barbora Vítová, C2A.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Společenské a hospodářské prostředí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
VY_32_INOVACE_PSYM23560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Bitmapová (rastrová) grafika
Světadíly Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
SEMINÁŘ č. 1 Základní pojmy a výpočty – obyvatelstvo, vzdělání, ekonomická aktivita, nezaměstnanost.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI POHYB OBYVATELSTVA:
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_07
Listina základních lidských práv a svobod
PSYCHOLOGIE DAVU VY_52_INOVACE_ prosince 2013
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
VOLBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
Získávání energie pro život
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Věková struktura obyvatelstva
zpracovaný v rámci projektu
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Počet obyvatel na Zemi, přirozená měna obyvatelstva
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Vlastivěda – dějepisná část
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Půjdem spolu do Betléma…
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Dav, komunita, populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Dav  náhodné nebo úmyslné dočasné shromáždění většího počtu osob ve stejném prostoru;  spojuje je postoj k určitému problému, osobě či skupině;  dav není sociální skupinou, ale sociálním agregátem.

Dav  přítomnost v davu má vliv na chování jednotlivců (tzv. davové nebo též kolektivní chování);  projevuje se princip nápodoby;  dav je sugestibilní;  má sklon k hysterickému chování;  chování jedinců ovlivňuje anonymita a pokles sociální a rozumové kontroly.

Dav  dav aktivní:  útočný dav (dav lynčující, terorizující či dav vzpoury);  únikový dav (vznikající panikou);  získávací dav;  expresivní dav.  dav pasivní:  příležitostné;  záměrné.

Dokážete určit rozdíl mezi davy na obrázcích? Obr. 1 Obr. 2

Psychologie davu  Gustav le Bon, francouzský sociolog 19. století – kniha Psychologie davu;  popisuje změny v chování jednotlivců, kteří se stanou součástí davu;  jedinci v davu se neřídí vlastním svědomím a pocitem zodpovědnosti, ale dělají to, co ostatní;  jsou snáze ovlivnitelní nějakým vůdcem.

 jedinec v davu je podle le Bona o několik stádií civilizačního vývoje níže;  v davu vzniká tzv. davová psychóza – člověk v davu potlačuje svou vlastní individualitu, prosazují se primitivní pudy, mizí pocit zodpovědnost;  dav vyvolává pocit anonymity a bezpečí;  člověk se může chovat tak, jak by se sám nikdy nechoval.

Sociální agregát  je sociální útvar, jehož členové se sešli náhodou, neplánovaně, neznají se a pravděpodobně se už ve stejném složení znovu nesetkají;  Členění:  shluky (do 40 lidí);  davy – skupina lidí na určitém místě na základě stejného podnětu sociálně strukturované – plánovaný vznik;  náhodné – neplánovaný vznik (divácký dav, panický dav, fronta);  nezákonné – např. nepovolené party.

Komunita  z lat. cum – spolu, mezi sebou, a munere – darovat;  je společenství živých bytostí, které sdílejí určitou oblast;  obvykle se vytvářejí na jednom konkrétním místě – obyvatelstvo obce, spolek, rodová osada, občanské sdružení, církev, škola, společenský klub či firma;  typickým komunitním internetovým serverem je portál Facebook.

Populace  je soubor jedinců téhož druhu, nacházejících se v jednom určitém místě v jednom určitém čase;  termínu populace používá ekologie, genetika a demografie.

Základní charakteristiky populace  Denzita, hustota populace – zalidnění – počet jedinců dané populace přepočtený na jednotku plochy;  Porodnost, natalita – množství narozených jedinců v dané populaci za jednotku času;  Úmrtnost, mortalita – množství zemřelých jedinců v dané populaci za jednotku času;  Fertilita – průměrný počet zplozených potomků za život samic daného druhu;  Přirozený přírůstek – rozdíl mezi natalitou a mortalitou. V případě záporného přírůstku se někdy mluví o přirozeném úbytku;  Migrace – množství jedinců, kteří se za danou časovou jednotku buď přistěhovali (imigrace) z jiných populací do naší populace, nebo naopak odstěhovali (emigrace) z naší populace do jiných populací.

Další charakteristiky lidské populace  Dětská úmrtnost (infant mortality) – většinou je ve vyspělých státech menší než u států třetího světa;  Průměrná délka života – nejmenší bývá v afrických zemích (od 37 let), nejvyšší, kolem 80 let, bývá v Japonsku a některých evropských zemích;  Věkové zastoupení pohlaví – souhrnně se jen výjimečně poměru 50:50 vymkne o víc než půl procenta.

Víte, že v populaci ČR je mírná převaha žen; průměrný věk obyvatelstva ČR je 40,9 let, u mužů činí 37,1 a u žen 40,3 let; v Česku žije v současnosti 1103 lidí nad sto let věku, celkem jde podle České správy sociálního zabezpečení o 920 žen a 183 mužů; počet obyvatel planety zřejmě poprvé překročil 5 miliard 11. červenec 1987, tento den je vyhlášen jako Světový den populace.

Víte, že průměrný věk světové populace, který se zvýšil mezi lety 1950 až 2005 ze 46 na 65 let, vzroste do roku 2050 na 75 let; v roce 2050 počet lidí na zeměkouli zřejmě přesáhne 9 miliard; každou sekundu se narodí na zeměkouli v průměru 4,1 a zemře 1,9 jedinců; každých přibližně 110 hodin přibude na Zemi milion obyvatel a tento interval se neustále zmenšuje; 31. října 2011 populace lidí na Zemi podle OSN dosáhla počtu 7 miliard jedinců.

Použité zdroje Populace. In: Wikipedia[online]. [cit ]. Dostupné z:. Počet lidí na planetě dnes a v roce In: Inuru.com [online]. [cit ]. Dostupné z:. spolenosti/178-pocet-lidi-obyvatel-planete-zemi-zemekouli-svete Složení obyvatel ČR. In: Geografický web [online]. [cit ]. Dostupné z:. V Česku žije 1103 stoletých a starších lidí. In: IHNED.cz :45 [online]. [cit ]. Dostupné z:. seniori-duchodci Statistický portrét stárnoucího obyvatelstva. In: czso[online]. [cit ]. Dostupné z:

Použité zdroje Str. 4. Obr. 1. Adam Kliczek / Wikipedia, licence: CC-BY-SA-3.0, OWN WORK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 8.jpg Str. 4. Obr. 2. CHARLOTTE GILHOOLY FROM LONDON, ENGLAND. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: testers.jpg