Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09 Socializace, sociální učení Téma sady:Pedagogika a psychologie Obor, ročník:Sociální činnost, 4. ročník Datum vytvoření:říjen 2013 Anotace:Pojem sociální učení, podmíněný reflex, Metodický obsah:Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí
Sociální učení Je způsob, kterým se jedinec učí přizpůsobovat požadavkům svého společenského prostředí a osvojuje si názory, hodnoty a postoje skupin a společnosti, ve které se vyvíjí. Základem sociálního učení - podmíněné reflexy, dochází k posilování správného chování odměnou, trestá se nežádoucí chování.
Podmíněný reflex Je individuální zkušeností získaná odpověď organismu na podmíněný podnět, to umožňuje organismu přizpůsobit se prostředí (na rozdíl od zvířat a dětí u dospělého člověka je vytváření omezené).
Podmíněný reflex Obr. 1 Podmíněný reflex [1]
Formy sociálního učení 1.Přímé posilování 2.Napodobování 3.Identifikace se vzorem
Přímé posilování Učení odměnou a trestem Dítě se chová tak, jak ho za jeho chování odměňuje dospělý. Reaguje na to, co považuje dospělý za žádoucí a co za nežádoucí.
Napodobování Jedinec opakuje po někom tu činnost, za kterou je odměňován. Není vždy nutné, aby napodobené chování bylo odměňováno. Stačí, aby viděl, že toto chování je odměňováno u někoho jiného. Člověk napodobuje chování lidí, kteří jsou starší, zručnější, inteligentnější, mají lepší sociální postavení.
Identifikace se vzorem, příčiny Je také způsob napodobování, jedná se o úplné převzetí všech způsobů chování jednotlivce, který se mi stal vzorem. Příčiny identifikace: 1. sekundární (druhotné) posilování - člověk si určitou osobu určí jako model, protože ho tato osoba často odměňuje 2. zástupné posílení zvolím si jako model tu osobu, která je odměňována
Příčiny identifikace (dokončení) 3. anticipace trestu (předjímání, předcházení) - za model si zvolím tu osobu, u níž se obávám, že by mě mohla potrestat, nebo že mi odepře svojí náklonnost 4. zvolím si jako model osobu, která má moc, kterou bych sama chtěla mít 5. zvolím si za model osobu, která má nějaký rys, který mám já sama
Otázky a úkoly 1. Co je sociální učení a co tvoří jeho základ? 2. Vyjmenujte formy sociálního učení. 3. Tyto formy učení popište.
Použitá literatura a obrázky VÁGNEROVÁ M. Úvod do psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001, 210 s. ISBN HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 119 s. ISBN HARTL P.; HARTLOVÁ H. Psychologický slovník.1. vyd. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN X. Použitý obrázek: [1] Metodický portál. In: [online]. [cit ]. Dostupné z:
Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.