Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prof. Molnár1 Manažerské informační systémy a Internet Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prof. Molnár1 Manažerské informační systémy a Internet Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc."— Transkript prezentace:

1 Prof. Molnár1 Manažerské informační systémy a Internet Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc

2 Prof. Molnár 2 Technologie internetu je založena na databázové architektuře klient/server komunikačním protokolu TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) hypertextových dokumentech hypermediální technologii

3 Využití technologie internetu v IS podniku Z hlediska technologického se jedná o totální proniknutí technologie webovských prohlížečů/rozhranní do všech aplikací, takže uživatel pracuje v jednotném uživatelském prostředí, které zná z běžného veřejného internetu. To výrazně zvyšuje nejen uživatelskou přívětivost práce s aplikací, ale i její efektivnost. Z hlediska aplikačního se jedná o zcela nové formy komunikace jak mezi pracovníky uvnitř podniku, tak i se všemi jeho obchodnímu partnery. Jsou to především aplikace elektronické pošty, intranetu, workflow a podnikových portálů. Všechny tyto aplikace výrazně zvyšují rychlost, komplexnost a přesnost komunikace a tím i celkovou produktivitu práce. Z hlediska procesního se pak jedná o vznik celé řady nových podnikových procesů i celých nových oblastí podnikání (obchodních modelů) Prof. Molnár 3

4 „e“ resp. „m“ aplikace e-business (elektronické podnikání) e-commerce (elektronický obchod) e-procurement (elektronický nákup) e-marketing (elektronický marketing) e-banking (elektronické bankovnictví) e-learning (elektronická výuka) e-marketplace (elektronické tržiště) e-outsourcing (elektronické poskytování aplikací IS/IT přes Internet tzv. Application Service Providing Prof. Molnár 4

5 5 Využití Internetu pro organizaci

6 Prof. Molnár 6 Integrující ZÁKAZNÍK Interaktivní GlobálníMultimediální Působení Internetu na zákazníka

7 Prof. Molnár 7 Otázky spojené s využitím Internetu Je možno využít Internet komunikační kanál (Promotion) ? Je možno využít Internet jako distribuční kanál (Place)? Jak ovlivní Internet podobu našich produktů resp. přidá jim hodnotu (Product)? Lze využít Internetu ke snížení výrobních a distribučních nákladů (Price)?

8 Hodnocení webových stránek Při návrhu by měly být jasně určena cílová skupina (účel webu). Hodnotící hlediska  Viditelnost webu – návštěvnost webu, SEO -optimalizace pro vyhledávače  Přístupnost webu – umožnění přístupu co nejširšímu spektru lidí  Použitelnost webu – srozumitelnost, přehlednost, snadná ovladatelnost, užitečnost  Informační hodnota – aktuálnost, bohatost, zajímavý obsah, forma sdělení  Kreativita a grafický design – vzhled, účelnost grafiky, čitelnost 8 Prof. Molnár

9 Viditelnost webu je výsledkem tzv. SEO (Search Engine Optimization) počet zpětných odkazů (backlink). K tomu je možné použít nástroj „Backlink Check Tool“ umístěný na popularita webových stránek lze zjistit například pomocí nástroje „Link popularity check“ dostupného z výběr domény a struktura URL. Uživatelé i vyhledávače jednoznačně ocení URL typu před 9 Prof. Molnár

10 Přístupnost webu Sluchově či pohybově postižení, uživatelé se zobrazovacími problémy či poruchami učení a soustředění a roboti Textová alternativa pro netextové prvky dostatečně kontrastní barvu popředí a pozadí na stránce (je možné měřit pomocí metodiky, která je dostupná na contrast nebo pomocí contrasthttp://www.sovavsiti.cz/kontrast rychle blikající objekty.. jednoduchý a srozumitelný jazyk.. smysluplný název každé stránky, vystihující její obsah. konsistentní navigace Každá www stránka by měla odkazovat na svojí nadřazenou a úvodní stránku Odkazy na stránkách by měly být od odlišeny ostatního textu nejen barvou, ale i např. podtržením. Odkazy, které nevedou na www stránku, tj.odkazy na různé soubory by měly být umístěny v sekci „Ke stažení“ 10 Prof. Molnár

11 Použitelnost webu Integrovaný interní vyhledávač Rychlost stránek. Možnost tisku. Sémantický kód, který umožňují vyhledávačům rozeznat smysl textu (se sémantickými značkami pracují i hlasové čtečky, které interpretují stránky nevidomým) Každá stránka by měla mít svůj titulek. Nadpisy, které charakterizují část textu, která za nimi následuje a udávají jeho strukturu. 11 Prof. Molnár

12 Informační hodnota Informace o společnosti. Kontaktní údaje Informace o produktech/službách. Aktuality a tiskové zprávy. Informace o volných místech a kariéra. Vícejazyčné verze prezentace, Online sledování objednávek.. Informace navíc, které mohou být zákazníkovi přínosem. 12 Prof. Molnár

13 Kreativita a grafický design První dojem. Kreativita grafiky. Grafika stránky by neměla být pro uživatele příliš nudná, zároveň však nesmí znesnadňovat navigaci webu a snižovat čitelnost textu. Měla by být oku lahodná a příjemná, Konzistence grafiky napříč webem. Čitelnost obsahových prvků  dobrá čitelnost písma,  kontrast vůči podkladu)  délka řádku.  mezery mezi řádky  mezery mezi jednotlivými písmeny  řezy a zvýraznění písma 13 Prof. Molnár

14 14 Tvorba prezentace je záležitostí týmovou

15 Prof. Molnár 15 umožňuje integraci všech typů medií (text, video, audio) dává jednotný přístup ke všem datovým zdrojům v podniku umožňuje snadný přístup k informačním zdrojům Internetu umožňuje snadnou interní i externí komunikaci je snadno integrovatelný se starou informační infrastrukturou je jednoduchý na administraci a při tom je bezpečný je lehce rozšiřitelný a škálovatelný Intranet

16 Prof. Molnár 16 Intranetový server Internetový server pošta knihovna řízení zakázky zásobování finanční zprávy Vnější svět Internetu Integrace podnikových aplikací

17 Prof. Molnár 17 Při výstavbě intranetu musí být vyřešeny následující úkoly Úkol informační – určuje typ informací, včetně rozsahu, jež mají být presentovány prostřednictvím intranetu. Tato data by měla být strukturována dle požadavků jednotlivých uživatelských skupin. Úkol technologický – spočívá ve výběru technologií a prostředků šíření informací. Dále řeší navržené struktury informačního toku, včetně jeho pravidelné aktualizace. Celý systém i jeho datová základna by měla být řádně zabezpečena. Jedná se o ochranu proti manipulování s daty, jejich nekontrolovatelnému šíření a o ochranu proti nepovolenému přístupu. Úkol organizační – stanovuje pravidla přístupů k strukturovaným datům na základě přesně definovaných skupin jednotlivých uživatelů. Vymezuje kompetence a odpovědnost správce intranetu a pracovníků, kteří data aktualizují tzn. vkládají, upravují a odstraňují. Dále je velmi důležité řešení systému vzdělávání a školení.

18 Prof. Molnár 18 Integrují IS dodavatele a odběratele v prostředí webu Skladová evidence IS dodavatele Mám doplnit zásoby? Katalog produktů Podnikový IS IS odběratele Objednávám dodávku! Otevřené portály pro „samoobslužné“ aplikace

19 Prof. Molnár 19 Kategorie podnikání na internetu B2C - podnik provádí marketing a případný prodej zaměřený na koncového zákazníka C2B - internetový zprostředkovatel koncentruje poptávku zákazníků včetně poptávané ceny a díky své velikosti může získat od dodavatelů množstevní slevy C2C - zprostředkovatel zajistí komunikaci mezi jednotlivci - jedná se o různé inzertní služby a internetové aukce B2B - podnik komunikuje/obchoduje s jinými podniky. Do této oblasti patří elektronický nákup, elektronická tržiště a některé další aplikace dodavatelsko.odběratelského řetězce.

20 Prof. Molnár 20 Internetová tržiště a internetové aukce Na internetových tržištích se soustřeďují obchodní příležitosti nejen z ČR, ale i z celého světa. Např. ABC Českého Hospodářství Rozdělujeme je na:http://www.abc.cz/ Vertikální trhy: agregují poptávku a nabídku produktů firem stejného odvětví (chemické, metalurgické, stavební, elektrotechnické a pod.) Horizontální trhy: agregují stejnou funkci firem různých odvětví. (personalistika, informatika, finance a pod.) Internetové aukce jsou internetové stránky, kde je možno kupovat a nabízet cokoliv. Na českém internetu je velké množství internetových aukcí, jejichž přehled je např. na

21 StavebnictvíStavebnictví (1175) Prof. Molnár 21

22 Zadání č. 3 pro web audit a) Zvolte si dvě malé a střední stavební firmy a porovnejte jejich webové stránky webové stránky podle těchto hledisek:  účelnost (vzhledem k cílovému zaměření webu, pro koho je web určen?)  viditelnost webu  přístupnost webu  použitelnost webu  informační hodnota  kreativita a grafický design b) Vyhledejte stavební firmu s „nejhorší „ webovou presentací c) Připravte presentaci všech tří webových stránek s výkladem d) Příklad použití internetového tržiště pro stavební firmu Prof. Molnár 22

23 Internetové tržiště (zadání č. 3 pokračování)  vytvořte si fiktivní stavbu (může ale být i reálná), tuto stavbu stručně charakterizujte z hlediska specifické potřeby prací/služeb a materiálů  pro tuto stavbu vyhledejte na serveru ABC Českého Hospodářství nejvhodnější firmu/y pro dodávku určeného druhu prací/služeb/materiálu a svojí volbu zdůvodněte.  Výsledek formou písemné zprávy zašlete na adresu Prof. Molnár 23


Stáhnout ppt "Prof. Molnár1 Manažerské informační systémy a Internet Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google