Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mezinárodní den mléka? Cože? Kdy?. No přece: 25.5.2015 Nápoj síly a zdraví.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mezinárodní den mléka? Cože? Kdy?. No přece: 25.5.2015 Nápoj síly a zdraví."— Transkript prezentace:

1 Mezinárodní den mléka? Cože? Kdy?

2 No přece: Nápoj síly a zdraví

3 MLÉKO je moje síla Mléko je v naší stravě nenahraditelné, protože obsahuje vše potřebné pro zdravý život: -bílkoviny -tuky -sacharidy (laktózu) -vitaminy (riboflavin) -minerální látky -vápník, draslík, sodík, hořčík a fosfor -je zdrojem nepostradatelných stopových prvků - zinek, měď a selen, které jsou důležité pro různé metabolické funkce a obranyschopnost organismu.

4 Co ovlivňuje vstřebatelnost vápníku z mléka ? Laktóza (mléčný cukr) je působením bakterií mléčného kvašení z mléčných výrobků odbourána na kyselinu mléčnou, která zvyšuje vstřebávání vápníku. Vstřebatelnost vápníku z mléka a mléčných výrobků je 20 až 40 %, záleží na množství přítomné laktózy, fosforu a vitaminu D. Vyšší obsah vitaminu D a laktózy vstřebatelnost vápníku zvyšuje. Zvýšený příjem vápníku snižuje využitelnost železa a proto je lepší pít mléko samostatně, asi 2 hodiny po jídle a jíst odděleně potraviny obsahující železo (např. maso a listová zelenina) a potraviny obsahující vápník. Největší význam mléka však spočívá v dodávce vápníku, který je jedním z nejdůležitějších minerálů ve výživě člověka. Je důležitý především pro tvorbu kostí a zubů.

5 Intolerance na laktózu S rostoucím věkem klesá u některých lidí schopnost trávení mléčného cukru. Tzv. intorelance laktózy je daná poklesem aktivity střevního enzymu, který štěpí laktózu. Tento problém je však možné řešit podáváním zakysaných výrobků nebo sýrů, kde je obsah laktózy minimální.

6 Kysané mléčné výrobky JOGURT Správný jogurt obsahuje pouze mléko a čistou jogurtovou kulturu. Vždy dejte přednost bílému jogurtu před ochuceným, s obsahem tuku kolem 3 % a bez přidaného cukru.

7 PODMÁSLÍ Aminokyselinami přispívá k výstavbě svalů a buněčných stěn. Obsahuje i mnoho vápníku, který pomáhá předcházet osteoporóze a zaručuje tvrdé kosti a zdravé zuby. Lecitin udržuje mozek v kondici a posiluje nervy. V podmáslí se nachází dokonce 2× více lecitinu než v plnotučném mléce. Mléčný cukr je ideálním dodavatelem energie s dlouhodobým efektem, napomáhá trávení a podporuje vstřebávání minerálních látek – vápníku a hořčíku. Podmáslí je vhodné i pro lidi s poruchami jater. Kvůli nízkému obsahu tuku se hodí také pro redukční diety. Obsah pouze 0,5 % tuku předurčuje podmáslí k tomu, aby se řadilo k ideálním potravinám.

8 KEFÍR, ACIDOFILNÍ MLÉKO Při výběru je dobré dát přednost nízkotučným, popřípadě polotučným variantám nepřislazovaným cukrem. Působí příznivě na trávení Podporuje chuť k jídlu a je lehce stravitelný.

9 TVAROH Má vyšší obsah bílkovin i vápníku než mléko Bílkoviny jsou ve všeobecnosti hůře stravitelné. Tvaroh se vyznačuje lehkou stravitelností Obsahuje vitamíny a minerály. Nejvíce zastoupeny jsou Vitaminy B6 a B12, lykopen, vitamíny A, C, D, E a K, tiamin, riboflavin, kyselina listová, niacin, a betakarotén vitamíny a minerály Z minerálů draslík, vápník, měď, zinek, hořčík, mangan, fosfor, fluorid a selen. Kromě toho obsahuje i značné množství omega 3 a 6 nenasycených mastných kyselin.

10 SMETANA Ve zdravé výživě je smetana, šlehačka méně vhodná než kysaná a zakysaná smetana. Se zakysanou smetanou si naše zažívání poradí lépe než se sladkou. Navíc je zdrojem kvalitních plnohodnotných mléčných bílkovin, vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K) a vitamínu B, stejně jako minerálních látek, především vápníku. Zakysaná smetana také příznivě ovlivňuje střevní mikroflóru, která čistí celý organismus, upravuje trávení a brání zácpě či průjmu.

11 SÝRY Vhodnější jsou sýry polotvrdé nebo tvrdé sýry s obsahem tuku v sušině do 30 %. Dále čerstvé sýry typu Lučina, Žervé, Cottage, Ricotta, které jsou zdrojem nízkotučných bílkovin a velkého množství vápníku. Nevýhodou některých sýrů je vysoký obsah soli. Nejvyšší obsah soli mají tzv. modré sýry, z nichž je u nás nejběžnější Niva (4 – 5 %), a bílé sýry ( Balkánský sýr, Akawi, Jadel ), které se uchovávají ve slaném nálevu, mohou obsahovat až 6 % soli. Sýry s vyšším obsahem soli nejsou vhodné pro nemocné s vysokým krevním tlakem. Tavené sýry se vyrábějí z přírodních sýrů pomocí tavicích solí. Jedná se o citráty nebo fosfáty. Přídavkem těchto látek se v sýrech poněkud zvýší obsah sodíku a v případě fosfátů i fosforu, což z hlediska výživového příliš vhodné není. Měli bychom proto raději, zvláště u dětí, dávat přednost sýrům přírodním, i když samozřejmě není důvod tavené sýry z jídelníčku zcela vyloučit.

12 Děkuji ti maminko a tatínku za tvoji péči.

13 Použité zdroje k prezentaci: American Journal of Clinical Nutrition Vypracovala: Dzivá Regina vedoucí školní jídelny


Stáhnout ppt "Mezinárodní den mléka? Cože? Kdy?. No přece: 25.5.2015 Nápoj síly a zdraví."

Podobné prezentace


Reklamy Google