Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Impresionismus - 8. ročník

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Impresionismus - 8. ročník"— Transkript prezentace:

1 Impresionismus - 8. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Impresionismus - 8. ročník

2 Název: Impresionismus Anotace: Výkladová prezentace zaměřená naimpresionismus. Uvádí společensko-historické pozadí vzniku impresionismu, charakteristické rysy a jeho největší uplatnění, dále představuje projev impresionismu ve výtvarném umění, uvádí nejvýznamnější představitele – Édouard Manet, Claude Monet, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Antonín Slavíček. Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření:

3 Použitá literatura: www.zamky-hrady.cz
Literatura pro 2. ročník středních škol. DIDAKTIS 2009. VÁLKOVÁ, V.: Dějepis 8 pro základní školy – NOVOVĚK. Praha 2008. SOCHROVÁ, M.: Dějepis II. v kostce pro střední školy. Fragment. Čornej, P. a kol.: Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy. Praha 2006. Vigué, J.: Mistři světového malířství.REBO PRODUCTIONS 2004.

4 Společensko-historické pozadí
umění nové doby se zrodilo z roztržky člověka s hodnotami a názory, které uznávalo a kterým věřilo 19. století odmítání a popírání dosavadních hodnot odpor k tradicím odpor k oficiálnímu, na akademiích vyučovanému způsobu uměleckého vyjádření 19/20 století – dramatické změny vědy, techniky, výroby i způsobu života lidí pesimistická filozofie A. Schopenhauera, navázal F. Nietzsche psychoanalýza S. Freuda rostl počet dělníků v továrnách, urbanizace, industrializace feminismus emigrace z Evropy zej. do USA nacionalismus kolonialismus a imperialismus

5 Moderní umělecké směry
konec 19. a počátek 20. století proti realismu snaha o nezávislost, svobodu, netradičnost převaha abstraktního umění důraz na formu, originalitu (individualismus), různorodost názorová odlišnost proudů

6 IMPRESIONISMUS (z fr. l´impression – dojem)
IMPRESIONISMUS (z fr. l´impression – dojem) umělecký směr poslední 1/3 19. století a počátku 20. století snažil se o vyjádření smyslových vjemů a subjektivních dojmů z pozorované skutečnosti projev: zejména v malířství, hudbě, literatuře

7 Výstava Salon odmítnutých
na protest proti odmítnutí oficiálním Salonem (1863 pořádaný Francouzskou královskou akademií) OFICIÁLNÍ UMĚNÍ = AKADEMICKÉ vyumělkované kompozice SALON ODMÍTNUTÝCH malíři se toulali se svými stojany ve volné přírodě, v prudké záplavě světla a barev slunečných dní Uznávaným vůdcem: ÉDOUARD MANET

8 nastala skutečná bouře
1874 malíři své obrazy poprvé vystavili nastala skutečná bouře podle obrazu nejvysmívanějšího malíře CLAUDA MONETA „IMPRESE, VÝCHOD SLUNCE“ je označujeme impresionisté Imprese - východ slunce (původně se měl jmenovat Moře). Snaží se zaznamenat smyslové zážitky - snaží se vyslovit dojem a náladu. Na obraze je moře a nad ním východ slunce, které se odráží na vodní hladině. V pozadí jsou vidět stěžně od velkých lodí.

9 nechtěli zlobit, provokovat diváky chtěli co nejpřesněji, nejvěrněji
mladí malíři nechtěli vytvořit nový umělecký směr nechtěli zlobit, provokovat diváky chtěli co nejpřesněji, nejvěrněji zachytit to, co viděli soustředili se na prchavé světelné a barevné dojmy (odmítali černou, nové umístění barev na paletě, rychlé, lehké krátké tahy štětce, navzájem oddělené) původně hanlivé označení „impresionisté“ přijali časem za vlastní

10 Claude Monet (1840 – 1926) obrazové cykly – námět je zachycen v různé denní či roční době zachyceny účinky světla a stínu, vzduchu na barvy týchž předmětů (topoly, lekníny katedrály) Železniční most v Argenteuil La Promenade

11 Snídaně v trávě Zátoka s lekníny a japonským mostem La Grenouillére

12 Édouard Manet (1832 – 1883) Piják absintu Snídaně v trávě
Édouard Manet (1832 – 1883) novátorem ve výběru námětu a ve způsobu jeho zpracování (spojení reality s živou, citlivou imaginací) novátorem i v technice (použití krátkých, přímých tahů štětce) odmítal byl vůdčí osobností impresionistů Piják absintu Snídaně v trávě

13 Vincent van Gogh (1853 – 1890) Slunečnice Portrét doktora Gacheta
výrazné tahy štětce, čisté svítící barvy, zvl. zářivě žlutá nebo tajemně modrá nadsázka, obraz nitra člověka Slunečnice Portrét doktora Gacheta

14 Cesta s cypřišem a hvězdou
Jedlíci brambor Cesta s cypřišem a hvězdou

15 Paul Gauguin (1848 – 1903) Dobrý den, pane Gauguine Barbarské příběhy
obrazy z tichomořských ostrovů obrazy ze života obyčejných bretaňských lidí krajiny Dobrý den, pane Gauguine Barbarské příběhy

16 Antonín Slavíček (1870 – 1910) pak v popředí exprese
náladové krajiny pak v popředí exprese U nás v Kameničkách

17 Téma: Impresionismus - 8. ročník
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Impresionismus - 8. ročník"

Podobné prezentace


Reklamy Google