Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám

2 Název : Impresionismus Anotace: Výkladová prezentace zaměřená naimpresionismus. Uvádí společensko-historické pozadí vzniku impresionismu, charakteristické rysy a jeho největší uplatnění, dále představuje projev impresionismu ve výtvarném umění, uvádí nejvýznamnější představitele – Édouard Manet, Claude Monet, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Antonín Slavíček. Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření:

3 Použitá literatura: Literatura pro 2. ročník středních škol. DIDAKTIS VÁLKOVÁ, V.: Dějepis 8 pro základní školy – NOVOVĚK. Praha SOCHROVÁ, M.: Dějepis II. v kostce pro střední školy. Fragment. Čornej, P. a kol.: Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy. Praha Vigué, J.: Mistři světového malířství.REBO PRODUCTIONS 2004.

4 Společensko-historické pozadí  umění nové doby se zrodilo z roztržky člověka s hodnotami a názory, které uznávalo a kterým věřilo 19. století  odmítání a popírání dosavadních hodnot  odpor k tradicím  odpor k oficiálnímu, na akademiích vyučovanému způsobu uměleckého vyjádření  19/20 století – dramatické změny vědy, techniky, výroby i způsobu života lidí  pesimistická filozofie A. Schopenhauera, navázal F. Nietzsche  psychoanalýza S. Freuda  rostl počet dělníků v továrnách, urbanizace, industrializace  feminismus  emigrace z Evropy zej. do USA  nacionalismus  kolonialismus a imperialismus

5  konec 19. a počátek 20. století  proti realismu  snaha o nezávislost, svobodu, netradičnost  převaha abstraktního umění  důraz na formu, originalitu (individualismus), různorodost  názorová odlišnost proudů Moderní umělecké směry &tbnid=cboKaomA- 40I3M:&imgrefurl=http://www.multiweb.cz/nazdarek/svetmalir.htm&docid=v8zq66DTRxCz5M&i mgurl=http://www.multiweb.cz/nazdarek/gogh_arles.jpg&w=595&h=444&ei=QLYfUMPuJ- O80QXnsICABg&zoom=1&iact=hc&vpx=778&vpy=315&dur=141&hovh=194&hovw=260&tx=1 58&ty=100&sig= &page=1&tbnh=117&tbnw=156&start=0&ndsp=28&ve d=1t:429,r:11,s:0,i:147

6 IMPRESIONISMUS (z fr. l´impression – dojem)   umělecký směr poslední 1/3 19. století a počátku 20. století  snažil se o vyjádření smyslových vjemů a subjektivních dojmů z pozorované skutečnosti  projev:  projev: zejména v malířství, hudbě, literatuře h=766&tbm=isch&tbnid=BvnIXDqtqWxcZM:&imgrefurl=http://meloveme.blog.c z/0707/francouzsky- impresionismus&docid=iiQLcYu2IrYpVM&imgurl=http://nd01.jxs.cz/198/957/a3 5140dc53_ _o2.jpg&w=515&h=464&ei=QLYfUMPuJ- O80QXnsICABg&zoom=1&iact=hc&vpx=646&vpy=171&dur=969&hovh=213& hovw=237&tx=100&ty=100&sig= &page=1&tbnh=128 &tbnw=147&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:3,s:0,i:122 imgrefurl=http://www.novinky.cz/kultura/ videnska-vystava-prinasi-novy-pohled-na- impresionismus.html&docid=zT5rbNEguOjOmM&imgurl=http://media.novinky.cz/372/ top_foto1- bgajq.jpg&w=600&h=338&ei=9LYfUIvhFeOW0QWluIGoCg&zoom=1&iact=hc&vpx=819&vpy=259&dur=9594&hovh=168&hovw=299&tx=102&ty =119&sig= &page=5&tbnh=99&tbnw=175&ndsp=32&ved=1t:429,r:30,s:122,i:196

7 Výstava Salon odmítnutých OFICIÁLNÍ UMĚNÍ = AKADEMICKÉ  vyumělkované kompozice  na protest proti odmítnutí oficiálním Salonem (1863 pořádaný Francouzskou královskou akademií) SALON ODMÍTNUTÝCH  malíři se toulali se svými stojany ve volné přírodě, v prudké záplavě světla a barev slunečných dní ÉDOUARD MANET Uznávaným vůdcem: ÉDOUARD MANET w=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=TpoWCZ0nsVN15M: &imgrefurl=http://www.artble.com/artists/edouard_manet& docid=97qpm_xkP3qcPM&imgurl=http://www.artble.com/i mgs/7/c/7/65003/edouard_manet.jpg&w=307&h=420&ei=l 7cfUOqxGuau0QXTxIHQCg&zoom=1&iact=hc&vpx=504 &vpy=273&dur=907&hovh=263&hovw=192&tx=93&ty=1 57&sig= &page=1&tbnh=126&tb nw=92&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:9,s:0,i:112

8  1874 malíři své obrazy poprvé vystavili  nastala skutečná bouře  podle obrazu nejvysmívanějšího CLAUDA MONETA malíře CLAUDA MONETA „IMPRESE, VÝCHOD SLUNCE“ impresionisté je označujeme impresionisté Imprese - východ slunce (původně se měl jmenovat Moře). Snaží se zaznamenat smyslové zážitky - snaží se vyslovit dojem a náladu. Na obraze je moře a nad ním východ slunce, které se odráží na vodní hladině. V pozadí jsou vidět stěžně od velkých lodí. a=X&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=4K- 3pW8aZIhdmM:&imgrefurl=http://www.myartprints.cz/a /claude- monet.html&docid=Qn_LXdFA70G2IM&imgurl=http:// ret_hi.jpg&w=450&h=531&ei=ILgfUNRzqcbRBf7XgO AG&zoom=1 hdpdxZiM:&imgrefurl=http://quotewisdomendquote.blogspot.com/2011/03/claude-monet- quotes.html&docid=E1yvwKc1bo90JM&imgurl=http://2.bp.blogspot.com/- TAJglu1eC8U/TXkVFRCxKSI/AAAAAAAAAwA/Iye7bjHfxZs/s1600/claude_monet_sunrise.jpg&w=420&h=2 99&ei=ILgfUNRzqcbRBf7XgOAG&zoom=1

9  mladí malíři nechtěli vytvořit nový umělecký směr  nechtěli zlobit, provokovat diváky  chtěli co nejpřesněji, nejvěrněji zachytit to, co viděli  soustředili se na prchavé světelné a barevné dojmy (odmítali černou, nové umístění barev na paletě, rychlé, lehké krátké tahy štětce, navzájem oddělené)  původně hanlivé označení „impresionisté“ přijali časem za vlastní 04TfiPKEzdkM:&imgrefurl=http://hoocher.com/Claude_Monet/Claude_Monet.htm&docid=e9UA17y4ws8 EdM&imgurl=http://hoocher.com/Claude_Monet/Monet_The_Red_Boats_Argenteuil.jpg&w=550&h=481 &ei=ILgfUNRzqcbRBf7XgOAG&zoom=1&iact=hc&vpx=993&vpy=437&dur=5281&hovh=210&hovw= 240&tx=132&ty=147&sig= &page=2&tbnh=143&tbnw=176&start=28&ndsp=30 &ved=1t:429,r:11,s:28,i:234

10 Claude Monet (1840 – 1926)  obrazové cykly – námět je zachycen v různé denní či roční době  zachyceny účinky světla a stínu, vzduchu na barvy týchž předmětů (topoly, lekníny katedrály) La Promenade Železniční most v Argenteuil biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=aOmSCw8T9SYB1M:& imgrefurl=http://www.artchiv.info/GALERIE/MALIR/ Claude-Monet.html&docid=nTfpfUoUAXM- LM&imgurl=http://www.artchiv.info/obrazy/ Claude- Monet--La-Promenade- TH.jpg&w=324&h=413&ei=ILgfUNRzqcbRBf7XgOAG&zoo m=1&iact=hc&vpx=612&vpy=37&dur=1265&hovh=254&hov w=199&tx=138&ty=132&sig= &page =1&tbnh=129&tbnw=119&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:3,s: 0,i:119

11 Snídaně v trávě La Grenouillére Zátoka s lekníny a japonským mostem h=36&tbm=isch&tbnid=ym2Tr86VfJzqyM:&imgrefurl=http://www.shafe.co.uk/art/Claude_Monet- _-Bathing_at_La_Grenouill%25C3%25A8re--_1869- _oil_on_canvas.asp&docid=CtsQx8ZMB8TalM&imgurl=http://www.shafe.co.uk/crystal/images/ls hafe/Monet_Le_Grenoillere_1869.jpg&w=705&h=525&ei=N7sfUNDfD8qs0QXCmYHIDg&zoom =1 9B+v+tr%C3%A1v%C4%9B&hl=cs&sa=X&biw=1280&bih=766&tbm =isch&tbnid=4cpjqiNFUPXw0M:&imgrefurl=http://www.profimedia.cz /fotografie/malba-snidane-v-trave-od-claude- monet/ /&docid=0JjX7n7jX7MnJM&imgurl=http://www.pro fimedia.cz/fotografie/malba-quot-snidane-v-trave-quot-od-claude- monet/profimedia jpg&w=635&h=480&ei=z7sfUKT- IIeW0QWIk4HYBg&zoom=1&iact=hc&vpx=437&vpy=436&dur=4172 &hovh=195&hovw=258&tx=140&ty=104&sig= &page=1&tbnh=130&tbnw=186&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:15,s:0,i:117 n%C3%ADdan%C4%9B+v+tr%C3%A1v%C4% 9B&hl=cs&sa=X&biw=1280&bih=766&tbm=is ch&tbnid=BY9dW852n3cI1M:&imgrefurl=http:/ /www.odaha.com/claude-monet&docid=Bodj4R- s_GqHoM&imgurl=http://www.odaha.com/sites/ default/files/claude- monet.jpg&w=170&h=239&ei=z7sfUKT- IIeW0QWIk4HYBg&zoom=1

12 Édouard Manet (1832 – 1883)  novátorem ve výběru námětu a ve způsobu jeho zpracování (spojení reality s živou, citlivou imaginací)  novátorem i v technice (použití krátkých, přímých tahů štětce)  odmítal byl vůdčí osobností impresionistů Snídaně v trávě Piják absintu isch&tbnid=XsOyFK6m6H6rDM:&imgrefurl=http://www.artchiv.info/GA LERIE/MALIR/ Edouard- Manet.html&docid=MitJJZvC8soTBM&imgurl=http://www.artchiv.info/ob razy/ Edouard-Manet--Snidane-v-trave- TH.jpg&w=415&h=321&ei=3bwfUKjIAqes0QWMn4H4BA&zoom=1&ia ct=hc&vpx=582&vpy=176&dur=3734&hovh=197&hovw=255&tx=133&t y=115&sig= &page=1&tbnh=122&tbnw=151&st art=0&ndsp=31&ved=1t:429,r:4,s:0,i:148 &tbm=isch&tbnid=uQ- uzbnAcLXftM:&imgrefurl=http://www.divosi.xf.cz/manet.html&do cid=EdRZOzSjwi6_YM&imgurl=http://www.divosi.xf.cz/manet- pijak_v_absintu.jpg&w=877&h=1509&ei=3bwfUKjIAqes0QWMn4 H4BA&zoom=1&iact=hc&vpx=616&vpy=189&dur=578&hovh=29 5&hovw=171&tx=88&ty=155&sig= &pag e=1&tbnh=123&tbnw=69&start=0&ndsp=31&ved=1t:429,r:26,s:0,i :217 5_cgYxBnug0tM:&imgrefurl=http://turnofthecentury.tumblr.com/post/ &docid=hk0jPtwzI6tb6M&imgurl=http://25.media.tumblr.com/tumblr_lfhp6qS0x11 qzn0deo1_500.jpg&w=500&h=689&ei=qL0fUO- 1PNOa0QXvj4DgDA&zoom=1&iact=hc&vpx=405&vpy=36&dur=219&hovh=264&hovw=191&tx=62&ty=168&sig= &page=7&tbnh=158 &tbnw=115&ndsp=33&ved=1t:429,r:27,s:198,i:91

13 Vincent van Gogh (1853 – 1890)  výrazné tahy štětce, čisté svítící barvy, zvl. zářivě žlutá nebo tajemně modrá  nadsázka, obraz nitra člověka SlunečnicePortrét doktora Gacheta ih=766&tbm=isch&tbnid=IcnNfbBGcJgtaM:&imgrefurl=http://www.allp osters.cz/-sp/Dr-Paul-Gachet-c Plakaty_i _.htm&docid=TCBRQOoUHznpTM&imgurl=http://cac he2.allpostersimages.com/p/LRG/16/1677/OW11D00Z/plakaty/van-gogh- vincent-dr-paul-gachet-c jpg&w=373&h=450&ei=N74fUOjQOsb80QXqjoDQCg&zoom=1& iact=hc&vpx=1029&vpy=304&dur=4516&hovh=247&hovw=204&tx=13 6&ty=157&sig= &page=2&tbnh=134&tbnw=11 1&start=32&ndsp=35&ved=1t:429,r:13,s:32,i:226

14 Jedlíci brambor Cesta s cypřišem a hvězdou Dxm-13E5pX1M&imgurl=http://arttattler.com/Images/NorthAmerica/NewYork/MoMA/Van%252520Gogh/Country- Road.jpg&w=600&h=760&ei=N74fUOjQOsb80QXqjoDQCg&zoom=1&iact=hc&vpx=1034&vpy=277&dur=3390&hovh=253&hovw=199&tx=116&ty=166&sig= &page=3&tbnh=135&tbnw=113&start=67&ndsp=32&ved=1t:429,r:11,s:67,i:331 7LCFwFZKixM:&imgrefurl=http://www.michaelarnoldart.com/vanGogh.htm&docid=AGZA_mSEbvZL6M&imgur l=http://www.michaelarnoldart.com/The%252520Potato%252520Eaters.jpg&w=457&h=350&ei=7sEfUJkN5KrRB YWugeAO&zoom=1

15 Paul Gauguin (1848 – 1903)  obrazy z tichomořských ostrovů  obrazy ze života obyčejných bretaňských lidí  krajiny Dobrý den, pane Gauguine Barbarské příběhy Z263&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=5DH- Da3fRZHzcM:&imgrefurl=http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/gauguin/&docid=y9yIhC _zz5-iNM&imgurl=http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/gauguin/gauguin.portrait- artiste.jpg&w=850&h=1014&ei=2M0fULblIqmA0AXfs4HYAw&zoom=1&iact=hc&vpx =169&vpy=401&dur=235&hovh=245&hovw=206&tx=93&ty=104&sig= &page=1&tbnh=135&tbnw=107&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:13,s:0,i:111 1&hl=cs&rlz=1T4ADBS_enCZ259CZ263&biw=1280&bih=7 66&tbm=isch&tbnid=LgYVT8Ew4FUbLM:&imgrefurl=http:// gauguin/5491_3.html&docid=Kk7W_e2HflJuZM&imgurl=htt p://www.artclon.com/OtherFile/Paul-Gauguin-XX-Contes- Barbares-(aka-Primitive-Tales) jpg&w=500&h=739&ei=w84fULY9qYvQBaLygNgI&z oom=1&iact=hc&vpx=643&vpy=219&dur=953&hovh=273& hovw=185&tx=90&ty=150&sig= &p age=4&tbnh=137&tbnw=89&ndsp=34&ved=1t:429,r:3,s:94,i: 15 Z259CZ263&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=FhtXdn6XnO6iFM:&imgrefurl=http://w ww.topofart.com/artists/Paul_Gauguin/painting/3038/Bonjour_Monsieur_Gauguin.php&docid =zx04Ke2_5zH8uM&imgurl=http://www.topofart.com/images/artists/Paul_Gauguin/paintings/ gauguin049.jpg&w=463&h=586&ei=Ts8fUIOxCZOZ0QXAqoCADw&zoom=1&iact=hc&vp x=175&vpy=394&dur=875&hovh=253&hovw=199&tx=74&ty=168&sig= &page=8&tbnh=142&tbnw=112&ndsp=35&ved=1t:429,r:7,s:227,i:136

16 Antonín Slavíček (1870 – 1910)  náladové krajiny  pak v popředí exprese U nás v Kameničkách %C3%AD%C4%8Dek+u+n%C3%A1s+v+kameni%C4 %8Dk%C3%A1ch&um=1&hl=cs&rlz=1T4ADBS_enC Z259CZ263&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=af 2gsSIzmYFz_M:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wi ki/Kameni%25C4%258Dky&docid=kXus-z6MoS- jIM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co mmons/thumb/f/f6/Antonin_Slavicek_- _U_nas_v_Kamenickach_(1904).jpg/254px- Antonin_Slavicek_- _U_nas_v_Kamenickach_(1904).jpg&w=254&h=215& ei=y88fUIyhJuWa0QWn1IG4Cg&zoom=1&iact=hc&v px=357&vpy=156&dur=1375&hovh=172&hovw=203 &tx=93&ty=95&sig= &page= 1&tbnh=129&tbnw=152&start=0&ndsp=24&ved=1t:4 29,r:1,s:0,i:73 s+v+kameni%C4%8Dk%C3%A1ch&um=1&hl=cs&rlz=1T4ADBS_enCZ259CZ263&biw=1 280&bih=766&tbm=isch&tbnid=FRwrH- 7RNZbkRM:&imgrefurl=http://casopis.scena.cz/index.php%3Fo%3D4%26r%3D4%26c%3D 11279&docid=8- 9bLE3GqyVPIM&imgurl=http://casopis.scena.cz/fota/db/cas4r jpg&w=690&h=949& ei=y88fUIyhJuWa0QWn1IG4Cg&zoom=1

17 Téma: Impresionismus - 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google