Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem Historie a současnost REGION – program environmentální výchovy v Ústeckém a Karlovarském kraji - CZ.1.07/1.1.00/08.0036.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem Historie a současnost REGION – program environmentální výchovy v Ústeckém a Karlovarském kraji - CZ.1.07/1.1.00/08.0036."— Transkript prezentace:

1 Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem Historie a současnost REGION – program environmentální výchovy v Ústeckém a Karlovarském kraji - CZ.1.07/1.1.00/

2 Přehled za období Tramvajová dopravaTramvajová doprava 1. červenec 1899 – 1. červen červenec 1899 – 1. červen 1970 Autobusová dopravaAutobusová doprava 19. říjen 1929 – současnost 19. říjen 1929 – současnost (první pokus z roku 1926 trval od necelé dva týdny) (první pokus z roku 1926 trval od necelé dva týdny) Trolejbusová dopravaTrolejbusová doprava 1. červenec 1988 – současnost 1. červenec 1988 – současnost Lanová dráhaLanová dráha

3 Tramvajová doprava Usnesení o výstavbě a provozu tramvají je městskou radou přijato již v roce 1897, o rok později začínají stavební práce a měsíc po zkušebním provozu se 1. června 1899 mohou svézt první cestující. K dispozici mají dvě tratě s rozchodem 1000 mm z Předlic do Krásného Března a od Hlavní pošty ke Klíšskému potoku o celkové délce 7,2 km.

4 Rozšiřování tratí Rozšiřování tratí – Bukov 1909 – Hlavní nádraží 1912 – Telnice 1915 – Trmice, Neštěmice 1925 – Vaňov 1928 – Chabařovice 1929 – Klíše 1936 – Střekov (po dokončení výstavby mostu prezidenta E. Beneše) červenec 1945 – po přerušení provozu způsobeného bombardováním města obnova provozu

5 Linka č. 11 u vybombardovaného Hlavního nádraží Motorový vůz na neštěmické trati Ledové kry pod mostem E. Beneše Pod Mariánskou skálou –

6 Tramvajové neštěstí na Bukově července července 1947 zažilo město největší dopravní nehodu tramvají v České republice. Tramvajová souprava, plně obsazená výletníky, kteří se vraceli z Telnice spojem v 16:38, vykolejila na Bukově v místě se spádem 52 – 65 promile. Soupravě selhaly brzdy, v zatáčce se motorový vůz naklonil a zachytil o železný sloup elektrického vedení. Vlečný vůz následkem vymrštění narazil do vozu linky č. 5, stojícího na vedlejší koleji. Podle svědků se řidič snažil do poslední chvíle brzdit i s použitím písku. Lidé vyskakovali z neovladatelné tramvaje, jiní zahynuli ve vozech. Výsledkem bylo 30 mrtvých, 45 těžce zraněných a 31 lehce. Pohřbu obětí katastrofy, který se konal na Mírovém náměstí, se zúčastnilo na 30 tisíc lidí.

7 Vývoj do zániku provozu Vývoj do zániku provozu Po generálních opravách nejhorších úseků po roce 1948 přináší padesátá léta zásadní obrat k lepším ve vývoji tramvajové dopravy. Je dodáno 20 nových tramvají typu 6MT, dochází k přestavení kolejové sítě ve městě. Je též vystavěna nová vozovna a měnírny elektrického proudu. Ještě na začátku 60. let Dopravní podnik modernizuje vozový park, požaduje velkokapacitní vozy typu T2. Tyto vozy měly posunout ústeckou dopravu na úroveň modernějších provozů, ale záhy se staly spíše příčinou zániku ústeckého provozu. Jejich velká hmotnost ničila už ne příliš kvalitní koleje. I přesto byla urgována další dodávka nových vozů, neboť tehdy dostupné autobusy nemohly rychlostí ani kapacitou tramvajím konkurovat. Tramvajové těleso s vozem TII, dnešní Tyršova ulice, na cestě do Trmic. V pravé části dnes hyper- market Globus.

8 V polovině 60. let již bylo zřejmé, že provoz tramvají bude v Ústí nad Labem zlikvidován a nahrazen výhradně dopravou autobusovou. V roce 1969 též byly zpracovány projekty trolejbusových tratí. Politická a ekonomická situace (především levná nafta) nebyly nakloněny elektrické trakci.

9 1. června Vozovna v Předlicích zavřela brány za posledním vozem dne 1. června 1970 v Tramvajová doprava v Ústí n. L. zřejmě definitivně ukončila svou existenci, nastala doba autobusová. Připomínka zrušeného provozu ústeckých tramvají – kus koleje v Bílinské ulici na místo původní tratě osazený v roce 1999 u příležitosti 100 let MHD.

10 Autobusová doprava První úvahy o zavedení městské autobusové dopravy se objevily kolem roku 1925, kdy se uvažovalo o zavedení dvou linek do Střekova. Realizace se rozběhla roku 1929, kdy byla přijata nabídky firmy Walter na dodávku autobusů a první vozy tak vyjely dne na linku 10, jejíž trasa by dnes mohla být vymezena přibližně takto: Divadlo – Novosedlické náměstí. Zpočátku jezdily dva vozy, jízdné bylo jednotné bez ohledu na projetou vzdálenost.

11 Vývoj autobusové dopravy od 1929 do současnosti – prodlužování a rozšiřování linek směr Střekov, Olšinky, Skřivánek, Klíše a do okolních obcí – Telnice, Adolfov, Libouchec 1932 – 1933 – světová hospodářská krize doléhá na autobusovou dopravu a vynucuje si její postupné omezování na úkor tramvajové dopravy pravostranného provozuříjen 1938 – zavedení pravostranného provozu léto – obnovení poválečného provozu, rozšiřování linek směr Bukov, Kočkov, Habrovice, Svádov autobusy začínají využívat tramvojovou provozovnu v Předlicích (po zrušení tramvajové dopravy ji využívají dodnes) od 1. června městská doprava v Ústí nad Labem realizovaná pouze autobusy (zvýšené nároky na „sídlištní linky“ Severní Terasy)

12

13

14

15

16

17


Stáhnout ppt "Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem Historie a současnost REGION – program environmentální výchovy v Ústeckém a Karlovarském kraji - CZ.1.07/1.1.00/08.0036."

Podobné prezentace


Reklamy Google