Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 24. 8. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_10_SLOH_A_KOMUNIKACE.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 24. 8. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_10_SLOH_A_KOMUNIKACE."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_10_SLOH_A_KOMUNIKACE – Subjektivně zabarvený popis = líčení Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení Ročník: 8. ročník Klíčová slova: subjektivně zabarvený popis, líčení, personifikace, synonyma, metafora, přívlastek

2 ANOTACE Materiál slouží k opakování učiva o líčení z minulého ročníku. Seznamuje s cílem líčení a jazykovými prostředky, které autor líčení používá.

3 SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení

4 s líčením se setkáváme v krásné literatuře autor vyjadřuje své pocity, nálady, myšlenky, představy, vztahy cílem je působit na všechny smysly čtenáře napsat líčení není jednoduché musíme se soustředit na to, že z textu musí být patrné, že jsou to naše vlastní myšlenky popis stejné věci od dvou lidí se může výrazně lišit popis stejné věci od dvou lidí se může výrazně lišit Líčení

5 než začneme psát líčen, zopakujeme si některé jazykové prostředky, které se využívají  PERSONIFIKACE o neživé věci a zvířata „ožívají“, získávají lidské vlastnosti  slunce se schovalo  hraje si na schovávanou  vykukuje  usmívá se, mračí se  přikrylo se peřinou  dalo si polštář pod hlavu obrázek 1

6  PŘIROVNÁNÍ o je pojmenování na základě srovnání, podobnosti o působí jako oživení textu o otevírá široké pole naší představivosti  sladký jaké cumel, med  hladký jako ledová plocha  studený jako psí čumák obrázek 2

7  NADSÁZKA o přirovnání mají velmi zesílený význam  pálí to jako oheň, jako čert  rýma jako trám  flek jako Brno obrázek 3

8  PŘÍVLASTKY o rozvíjejí podstatná jména (vyjadřují jejich vlastnosti) paprsky př.: paprsky  lechtající  štípající  pálící  usměvavé  smutné  vykukující obrázek 4

9  METAFORA o přenášení významu na základě vnější podobnosti slunce př.: slunce  žlutý míč  pomeranč  penízek na obloze  zlatý kočár obrázek 5

10  SYNONYMA o slova se stejným nebo podobným významem voda př.: voda  teče  bublá  skáče po kamenech  plyne  utíká  padá  valí se, převaluje se obrázek 6

11 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN Archiv autora. Slunce a mraky (obrázek 1): AUTOR NEUVEDEN. snaelandsskoli.is [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: view=article&id=296&Itemid= view=article&id=296&Itemid= Pes (obrázek 2): AUTOR NEUVEDEN. slunecnice.bloger.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

12 Čert (obrázek 3) BONTONFILM. abicko.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: drzy-cert-sedm-nejznamejsich-strasidel.htmlhttp://www.abicko.cz/clanek/precti-si-zabava/11499/jsi- drzy-cert-sedm-nejznamejsich-strasidel.html Slunce s paprsky (obrázek 4): AUTOR NEUVEDEN. osserik.webnode.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slunce (obrázek 5): AUTOR NEUVEDEN. vesmir.info [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: img.slunce.htm?obrid=182http://www.vesmir.info/slunce/article- img.slunce.htm?obrid=182 Potok (obrázek 6): PEŇÁS, Jiří. lidovky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: y_potok.jpg y_potok.jpg


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 24. 8. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_10_SLOH_A_KOMUNIKACE."

Podobné prezentace


Reklamy Google