Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 10. 10. 2012 Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 10. 10. 2012 Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA, JEJICH_DRUHY_A_TVARY – Podstatná jména – shrnutí, opakování Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: JMÉNA, JEJICH DRUHY A TVARY Podstatná jména – shrnutí, opakování Ročník: 9. ročník Klíčová slova: podstatná jména, pád, číslo, rod, vzor, obecná pod. jm., vlastní pod. jm., pomnožná pod. jm., hromadná pod. jm., látková pod. jm.

2 ANOTACE Tento materiál slouží k opakování podstatných jmen z předešlých ročníků. Žáci opakují teorii, ale procvičují si i jednotlivé druhy podstatných jmen a mluvnické kategorie. Vhodné při použití skupinové i samostatné práce žáků.

3 JMÉNA, JEJICH DRUHY A TVARY Podstatná jména – shrnutí, opakování

4 Podstatná jména – shrnutí Podstatná jména jsou názvy: osob zvířat věcí vlastností dějů vztahů konkrétní podstatná jména abstraktní podstatná jména

5 U podstatných jmen určujeme mluvnické kategorie: 1.Pád  1. – 7. pád podle pádových otázek 2.Číslo  jednotné  množné 3.Rod  mužský  životný  neživotný  ženský  střední

6 4)Vzor pán hrad muž stroj předseda soudce - podtržený vzor je pro rod mužský životný Jak poznáš rod mužský životný? 4. pád, číslo jednotné má koncovku SAMOHLÁSKU žena růže píseň kost město moře kuře stavení

7 Podstatná jména konkrétní se dělí na: Obecná – píšeme je s MALÝM písmenem Vlastní – píšeme je s VELKÝM písmenem Podstatná jména se dále dělí na: Pomnožná – tvarem čísla množného označují i jednu věc – př.: Vysočany, dveře, kalhoty, … Hromadná – tvarem čísla jednotného označují více věcí stejného druhu – jsou zakončená Í, OVÍ, STVO, CTVO – př.: křoví, stromoví, lidstvo, žactvo, … Látková – označují tvarem čísla jednotného látku samu bez zřetele k množství – př.: voda, mýdlo, mouka, sníh

8 Podstatná jména - procvičování 1)Do tabulky napiš podstatná jména z věty a urči mluvnické kategorie: U cesty byly hromady kamení, které moderní stroje nakládaly na auta. Podstatná jména PádČísloRodVzor

9 Vypracování: Podstatná jména PádČísloRodVzor cesty2.jednotnéženskýžena hromady1.množnéženskýžena kamení2.jednotnéstřednístavení stroje1.množné mužský neživotný stroj auta4.množnéstředníměsto

10 2)Rozděl podstatná jména pomnožná, hromadná a látková: ptactvo, prázdniny, prádlo, Holostřevy, Čečkovice, kamení, pivo, nůžky, víno, stromoví, voda, cukr Vypracování: PomnožnáHromadnáLátková prázdninyptactvopivo Holostřevyprádlovíno Čečkovicekamenívoda nůžkystromovícukr

11 3)Rozděl podstatná jména konkrétní a abstraktní: zvědavost, cvičení, čin, lesk, česání, pes, kámen, otec, talíř, nůž pes, kámen, otec, talíř, nůž konkrétní zvědavost, cvičení, čin, lesk, česání abstraktní

12 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 10. 10. 2012 Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,"

Podobné prezentace


Reklamy Google