Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ Ek. 2. 20 Úvod do antropoekologie Vytvořeno: 10. 11. 2013 Ověřeno: 17.11. 2013Třída: ESO2

2 Úvod do antropoekologie Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:2. ročník Autor:Bc. Kateřina Tymešová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook Klíčová slova:antropoekologie, hominizace Anotace:Žák se z prezentace dozví vše podstatné o vědním oboru antropoekologie. Prezentace se doporučuje používat společně s pracovními listy.

3 Hominizace (proces vedoucí ke vzniku člověka) před 5 – 8 mil. let před 5 – 8 mil. let Afrika Afrika rostlinná potrava rostlinná potrava ovlivňování prostředí nevýrazné ovlivňování prostředí nevýrazné na konci třetihor – masitá potrava na konci třetihor – masitá potrava lov kořisti pomocí primitivních nástrojů lov kořisti pomocí primitivních nástrojů před 2 – 3 mil. let vznik rodu Homo před 2 – 3 mil. let vznik rodu Homo Homo habilis – člověk zručný Homo habilis – člověk zručný před 1,8 – 2,2 mil. let před 1,8 – 2,2 mil. let jako nejstarší známý zástupce rodu jako nejstarší známý zástupce rodu antropoekologie: = ekologie člověka – zkoumá vzájemný vliv člověka a přírody

4 Homo erectus – člověk vzpřímený Homo erectus – člověk vzpřímený bezprostřední předchůdce člověka „rozumného“ bezprostřední předchůdce člověka „rozumného“ pozůstatky na více místech Afriky, Evropy, Asie pozůstatky na více místech Afriky, Evropy, Asie nástroje, oheň, lovec, sběrač nástroje, oheň, lovec, sběrač Homo sapiens – člověk rozumný před 250 – 500 tis. let před 250 – 500 tis. let dnešní „typ“ v průběhu poslední doby ledové před 35 – 40 tis. let dnešní „typ“ v průběhu poslední doby ledové před 35 – 40 tis. let poškození ŽP velmi malé a pouze lokální (nízká populační hustota) poškození ŽP velmi malé a pouze lokální (nízká populační hustota)

5 mladší čtvrtohory mladší čtvrtohory (před 10,5 tis. let)mladší čtvrtohory (před 10,5 tis. let) starší doba kamenná (mezolit)starší doba kamenná (mezolit) nejstarší lidské civilizacenejstarší lidské civilizace výrazné zásahy do okolního prostředí – po přechodu k usedlému způsobu životavýrazné zásahy do okolního prostředí – po přechodu k usedlému způsobu života pěstování kulturních rostlin a chov domácích zvířatpěstování kulturních rostlin a chov domácích zvířat např. odlesnění a následná erozenapř. odlesnění a následná eroze Střední Evropa neolitický zemědělec – před 6,5 tis. letneolitický zemědělec – před 6,5 tis. let kácení a žďáření lesů, rozšiřování bezlesých územíkácení a žďáření lesů, rozšiřování bezlesých území tím: přežití některých stepních druhů z předcházejících obdobítím: přežití některých stepních druhů z předcházejících období

6 Vlivy člověka přímé přímé mýcení a žďáření lesů mýcení a žďáření lesů kosení a spásání vegetace kosení a spásání vegetace sešlapování sešlapování vypalování vypalování přímé ničení přímé ničení hubení druhů hubení druhů zavádění cizích druhů zavádění cizích druhů nepřímé nepřímé odvodňování a zavlažování odvodňování a zavlažování hnojení hnojení degradace půdy degradace půdy imise imise pesticidy pesticidy neúmyslně zavlečené druhy neúmyslně zavlečené druhy

7 Vznik kulturních rostlin a domestikace živočichů centra původu časově i prostorově splývají s nejstaršími civilizacemi centra původu časově i prostorově splývají s nejstaršími civilizacemi před 10 – 12 tis. let před 10 – 12 tis. let obilniny, luštěniny, zelenina obilniny, luštěniny, zelenina pes, koza, ovce pes, koza, ovce Domestikace samovolná: samovolná: druhy žijící v blízkosti člověka se k němu samovolně přidružují druhy žijící v blízkosti člověka se k němu samovolně přidružují pes, kočka, holub pes, kočka, holub násilná: násilná: člověk záměrně chytá, drží v zajetí a rozmnožuje druhy, které mu přinášejí užitek – potrava, suroviny, obdělávání půdy, bojový prostředek, doprava člověk záměrně chytá, drží v zajetí a rozmnožuje druhy, které mu přinášejí užitek – potrava, suroviny, obdělávání půdy, bojový prostředek, doprava

8 Opakování 1) Vysvětlete pojem hominizace. 2) Charakterizujte člověka zručného. 3) Charakterizujte člověka vzpřímeného. 4) Charakterizujte člověka rozumného.

9 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Použitá literatura http://i.s-ecologist.sweb.cz/ekologicke_pojmy.htm


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google