Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 A) Determinanty poptávky po produktech a službách.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 A) Determinanty poptávky po produktech a službách."— Transkript prezentace:

1 1 A) Determinanty poptávky po produktech a službách

2 2 a) Determinanty poptávky Cena statku Příjem spotřebitele Ceny ostatních statků Individuální preference Dostupnost volného času Dopravní dostupnost Sezónní faktory

3 3 Cena statku = nejdůležitější faktor Spotřebitel je zpravidla ‚price takers‘ – ten, který přijímá cenu statku (‚take it or leave it‘) Obecně: Čím nižší je cena statku, Tím vyšší je poptávané množství. - „zákon klesající poptávky“

4 4 Příjem spotřebitele Příjem garantovaný pro určité období se nazývá permanentní příjem. Příjem determinuje, které kombinace statků si spotřebitel může dovolit koupit při určitých cenách těchto statků. Obecně: S růstem příjmu roste možnost zvyšování nakupovaného množství statku.

5 5 Ceny ostatních statků 2 typy statků vzhledem k jejich nezbytnosti ve spotřebě: statky nezbytné – potraviny, odívání a bydlení statky luxusní – např. divadelní představení nebo dovolená v zahraničí Při růstu relativní ceny nezbytného statku lze očekávat pokles výdajů na volnočasové aktivity, resp. na luxusní statky.

6 6 Individuální preference Každý člověk, který vybírá z velkého množství statků má svou představu o prospěchu, který mu p=řinese spotřeba konkrétního statku. Budeme předpokládat konstantní preference spotřebitelů, ale zohledníme, že preference mohou být ovlivněny medii masivní tlak na ovlivnění preferencí představuje reklama

7 7 Dostupnost volného času Vynaložit peníze na pořízení určitého statku by při nedostatku času na jeho využití bylo neracionální. Některé aktivity, které zabírají volný čas mohou u některých jedinců : evokovat nákup zařízení, která mohou šetřit jejich volný čas (např. pračky, myčky) vést k najmutí člověka, který za ně bude vykonávat domácí práce

8 8 Dopravní dostupnost V rámci světa, země či obce je nutné překonávat určité vzdálenosti tak, aby měl spotřebitel možnost využívat určitá zařízení, resp. věnovat se určitým aktivitám: růst mobility veřejnosti: rostoucí dostupnost automobilů, rozvoj veřejné dopravy

9 9 Sezónní faktory Často hrají velmi důležitou úlohu při určení množství volnočasových aktivit: Poptávka po potápěčských kurzech bude kulminovat v letních měsících Poptávka po službách lyžařských škol a ubytování v lyžařských střediscích bude nejvyšší v zimě


Stáhnout ppt "1 A) Determinanty poptávky po produktech a službách."

Podobné prezentace


Reklamy Google